ליאור רפאלוב יארח הערב (חמישי, 21:00) עם אנדרלכט את ויטסה של אלי דסה בפלייאוף הליגה האיזורית, אבל נראה כי הוא היה שמח יותר לפגוש את המגן באימוני נבחרת ישראל לקראת המשך משחקי מוקדמות המונדיאל.
לפני פחות מארבעה חודשים הוא גרם לסערה גדולה בבלגיה כשסיכם עוד לפני סיום העונה על מעברו מאנטוורפן, שיחד איתו הפכה לקבוצת צמרת של ממש, למועדון המעוטר ביותר במדינה, אנדרלכט, שזכה ב-34 תארי אליפות, אבל האחרון שבהם הגיע לפני ארבע שנים. רפאלוב, שזכה בדצמבר בנעל הזהב כשהוא כבר בן 34, הגיע על מנת לעזור למאמן וינסנט קומפאני, בלם העבר האגדי, להחזיר את ההגמוניה לבירה.
4 צפייה בגלריה
ליאור רפאלוב
ליאור רפאלוב
רוצה להחזיר את ההגמוניה לאנדרלכט. ליאור רפאלוב
(צילום: AFP)
כל הנתונים האלה לא עשו מן הסתם רושם על המאמן הלאומי, וילי רוטנשטיינר, שהשאיר אותו פעם אחר פעם מחוץ לסגל הנבחרת. בראיון שקיימנו איתו אמש, אחרי שחזר מהאימון המסכם בבריסל לביתו באנטוורפן, מצהיר רפאלוב שהוא תמיד זמין. "הייתה לי עם רוטנשטיינר רק שיחה אחת לפני פתיחת הקמפיין הנוכחי, ולהגיד לך את האמת, הופתעתי מאוד שלא שמעתי ממנו יותר".
רוטנשטיינר הסביר שלא זימן אותך בגלל המערך וחוסר הרצון שלו להושיב שחקן במעמדך על הספסל. "חשוב לי לציין שמבחינתי אין שום בעיה להגיע בכל מעמד, שחקן ספסל או הרכב. תמיד רציתי לייצג את המדינה, וכך גם עכשיו".
לשחקן העונה בבלגיה אין מקום בהרכב הנבחרת? "זה לא מובן לי, במיוחד בשנים האחרונות אחרי שלדעתי שידרגתי מאוד את המשחק שלי. לא מאמין שאשחק בנבחרת כל עוד רוטנשטיינר הוא המאמן".
אתה יכול לנסות להבין את ההתנהלות שלו בעניינך? "בכל הקשור לווילי נגמרו לי המילים, הבחירות נעשו כבר מזמן. שמעתי הרבה סיבות למה אני לא מוזמן מאנשי הנבחרת ודרך התקשורת, ואלה היו סיבות מנותקות מהמציאות. לכל מאמן נבחרת יש את הזכות לבחור את השחקנים שהוא מאמין בהם, ואני מכבד את ההחלטות אפילו שהן לא לרוחי. נבחרת ישראל בכדורגל הייתה לפניו ותהיה עוד הרבה אחריו. ובכל זאת אסיים את הנושא הזה בכך שאאחל לנבחרת הרבה הצלחה בהגשמת המטרות שלה".
4 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר
"נגמרו לי המילים". רפאלוב על רוטנשטיינר
(צילום: ראובן שוורץ)

קומפאני בתפקיד פפ

המעבר של רפאלוב היה אחד הגדולים בבלגיה בשנים האחרונות, ואחרי ארבעה מחזורים הוא מעריך: "יש עניין גדול העונה בליגה, ואני מאמין שהולך להיות מתוח יותר מהרגיל. לגנק, אנטוורפן ואנדרלכט יש סגלים חזקים מאוד והמטרה היא לאתגר את קלאב ברוז', האלופה בשנתיים האחרונות".
רפאלוב לא פתח בשני משחקי הליגה הראשונים, מה שגרם לביקורת בתקשורת על המאמן קומפאני, אבל בשני המשחקים הבאים הוא כבר היה בהרכב. "אני מאוד שמח שהצטרפתי למועדון פאר כמו אנדרלכט, זה בא אחרי הרבה מאוד עבודה והתמדה של שנים רבות. בעונה הקודמת הצלחתי להגשים את החלום שלי ולזכות בנעל הזהב בבלגיה, זו הייתה אחת העונות היותר טובות שלי ככדורגלן".
אחרי המעבר מברוז' לאנטוורפן נדמה היה שאתה במסלול של ירידה, אבל דווקא משם מינפת בחזרה את הקריירה ועשית קפיצה למועדון פאר. "אחרי כמה שיחות טלפון עם קומפאני וארוחת ערב עם נשיא המועדון והמנהל הספורטיבי פיטר ורבקה, איתו עבדתי בשנים שלי בברוז', ההחלטה שלי לחתום על חוזה לשנתיים הייתה קלה. וינסנט מאמן באותו קונספט של פפ גווארדיולה. עבדתי עם הרבה מאמנים וניסיתי לקחת מכל אחד מהם דברים כדי לפתח את המשחק שלי, וגם שיעזרו לי בעתיד לשלב של אחרי הכדורגל".
איך זה להתאמן תחת אגדה מקומית? "מהרגע שווינסנט התחיל לדבר כדורגל, רציתי להיות שם, לספוג את כל הידע הזה ולחוות את מה שהוא למד במנצ'סטר סיטי".
4 צפייה בגלריה
וינסנט קומפאני
וינסנט קומפאני
"הוא באותו קונספט של פפ". וינסנט קומפאני
(צילום: AFP)
הבנת את ההחלטה של אנטוורפן להפסיק את הפעילות שלך עוד לפני הפלייאוף, אחרי שחתמת באנדרלכט? "אני חושב שכל איש כדורגל בבלגיה יודע שזאת הייתה החלטה שגויה, וזה בדיוק גם מה שאמרתי באותו יום לנשיא אנטוורפן. אני מכבד את ההחלטה, אבל ממש לא מסכים איתה. כנראה האמוציות הביאו לכך. בכל זאת, אנטוורפן ואנדרלכט היו במאבק ישיר על המקום השני".
גם אוהדי ברוז' לא אהבו את המעבר שלך לאנדרלכט, היריבה השנואה שלהם. מבין אותם? "אני מבין את הכאב והאכזבה שלהם, אבל אחרי שלוש שנים באנטוורפן הופתעתי שהרגש עדיין כל כך חזק. אני מבחינתי תמיד אזכור את השנים הנהדרות שלי שם, ושום דבר לא ישנה לי את ההרגשה הזאת".

"לא לוותר גם כשקשה"

אתה אחד הלגיונרים היציבים בכדורגל הישראלי. תן טיפ ללגיונר מתחיל איך עושים את זה. "חשוב מאוד שכמה שיותר שחקנים ישראלים ישחקו ברחבי אירופה כדי לקדם את הכדורגל שלנו. לצעירים שביניהם אני אומר שלא יוותרו גם כשמתחיל להיות קשה. בכל עונה התחרות הופכת להיות קשה יותר ויותר. המבחן האמיתי מתחיל אחרי שיחות טלפון מחברים-כביכול ששואלים 'למה אתה צריך את זה, למה לסבול כל כך הרבה בלי לשחק' ועוד. אנשי מקצוע מעריכים חריצות, אינטליגנציה ומחויבות לעשות הכל כדי להצליח".
4 צפייה בגלריה
"מבין את הכאב והאכזבה שלהם". רפאלוב על אוהדי ברוז'
"מבין את הכאב והאכזבה שלהם". רפאלוב על אוהדי ברוז'
"מבין את הכאב והאכזבה שלהם". רפאלוב על אוהדי ברוז'
(צילום: AFP)
הערב אתם מארחים את ויטסה. "אני בטוח שיהיה משחק קשה, יש להם איכות בעיקר בחלק ההתקפי. ברור שיהיה מעניין מאוד לשחק מול דסה, אני מקווה שישחק כי הבנתי שהיה פצוע קצת. בכל מקרה, כבר הזהרתי את וינסנט שהוא מסוכן ומכניס כדורים טובים לרחבה".