נבחרת ישראל תתייצב במוצ"ש (21.45) למשחקה החשוב ביותר בקמפיין מוקדמות יורו 2024, מול רומניה בבוקרשט. זהו קרב שעשוי להיות מכריע בהשגת הכרטיס לטורניר שייערך בקיץ הבא בגרמניה, אך למאמן אלון חזן יש בעיה קשה בכל מה שקשור לעמדת החלוץ.
חזן הזמין ארבעה חלוצים לקראת צמד המשחקים הקרוב, מול רומניה ובלארוס. ערן זהבי מחוץ לתמונה מבחינת הצוות המקצועי, למרות היכולת המצוינת שלו מפתיחת העונה, בשל עניין ההתעקשות על סוגיית החדר. במהלך המשחק הוא ישהה בכלל בחופשה פרטית בדובאי, וכלל לא בטוח שהמוזמנים יכולים לספק פתרון הולם למשחק בפרופיל כזה.
7 צפייה בגלריה
שון וייסמן תאי בריבו דין דוד דור תורג'מן
שון וייסמן תאי בריבו דין דוד דור תורג'מן
וייסמן, בריבו, דוד ןתורג'מן
(צילום: איציק בלניצקי (one), JUAN MABROMATA/AFP, EPA/ANTHONY ANE, רדאד ג'בארה (one()
7 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת ישראל אלון חזן
מאמן נבחרת ישראל אלון חזן
בבעיה. חזן
(צילום: עוז מועלם)
שישה שערים ביחד כבשו ארבעת החלוצים של הנבחרת במשחקים רשמיים, בחלוקה די ברורה: שון וייסמן עם חמישה, תאי בריבו עם אחד, דין דוד לא כבש כלל, וכמובן גם לא דור תורג'מן שעבורו זהו זימון בכורה לסגל הבוגר.
בקמפיין הנוכחי הבקיעו כל החלוצים של חזן שער אחד בלבד, וגם הוא מפנדל, של וייסמן במשחק מול בלארוס בבודפשט. הנבחרת שלנו, שהתמודדה מול קוסובו, בלארוס, אנדורה ושווייץ, הצליחה לכבוש חמישה שערים בלבד מפתיחת הקמפיין (דור פרץ, וייסמן, אוסקר גלוך, רז שלמה ומנור סולומון).
"אנחנו מתעסקים במה שיש לנו, לא במי שלא רוצה להגיע או מחכה לאיזו שיחת טלפון, ואנחנו מאמינים לחלוטין שעם החלוצים האלה גם נגיע ליורו", אמר גורם בנבחרת לקראת ההתכנסות היום.

לא בליגה של הגדולים

המנהל המקצועי יוסי בניון וחזן לקחו הימור לטובת המדיניות הברורה שלהם. הם מודעים לכך שבסופו של דבר הוצבה בפניהם מטרה ברורה: להגיע ליורו, דרך המוקדמות או מליגת האומות. מה שיקבע הוא מבחן התוצאה, ועדיין, הם מסתפקים בחלוצים שטרם הצליחו להציג דומיננטיות במדים הלאומיים, בניגוד למשל למלך השערים זהבי, או אפילו מונס דאבור.
7 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
מלך שערי הנבחרת נשאר בחוץ. זהבי
(צילום: עוז מועלם )
נתחיל עם הוותיק בחבורה, שון וייסמן, שזכה לקרדיט הגדול ביותר בנבחרת עם 29 הופעות - שבהן כבש חמישה שערים בלבד. הבעיה מבחינת הנבחרת היא שהוא לא נספר בקבוצתו, גרנדה, שעלתה לליגה הבכירה בספרד. היא גם עשתה כל מאמץ למכור אותו בחלון ההעברות שנסגר בערב שבת האחרון.
גם אחרי שנדמה היה כי הוא קרוב לוונציה מליגת המשנה באיטליה, נותר וייסמן בגרנדה, אבל לא נכלל בסגל שלה למשחקי הליגה, כולל המפגש שלשום נגד ריאל סוסיאדד. מאז עונת השיא שלו בוולפסברגר האוסטרית (30 שערים בכל המסגרות), בליגה שלא בהכרח משקפת את יכולת ההתמודדות ברמות הגבוהות, לא הצליח החלוץ הישראלי לשחזר את המספרים הללו. הוא הפך לרכש היקר ביותר של רונאלדו הברזילאי בוויאדוליד הספרדית, כבש בליגה הבכירה שישה שערים וירד איתה לליגת המשנה.
בעונה הזו הציג וייסמן יכולת מצוינת עם 20 כיבושים, תרומה מכרעת בחזרת ויאדוליד לליגה של ריאל מדריד וברצלונה, אבל הקאמבק האישי שלו הסתיים בשער אחד בלבד, ששוב חשף כי הוא רחוק מהליגה של הגדולים.
7 צפייה בגלריה
שון וייסמן
שון וייסמן
לא משחק בכלל. וייסמן
(צילום: עוז מועלם)
בעונה שעברה הועבר כאמור וייסמן לגרנדה מליגת המשנה, אך גם שם פתח רק בעשרה משחקים וכבש שער אחד בלבד. בשל תנאי ההסכם עם ויאדוליד נאלצה גרנדה לרכוש את וייסמן לאחר שעלתה לליגה הבכירה ב-3.5 מיליון אירו, אבל בפועל הוא לא משחק בכלל. במשחק האחרון של הנבחרת נגד אנדורה, הוא פתח בהרכב והציג יכולת חלשה.

רק שנייה, בריבו

עוד יוצא הליגה האוסטרית, טרי מהתנור, הוא תאי בריבו. גם עבורו זו הייתה מקפצה לשיא כיבושים בקריירה (17), מה שפתח עבורו שער לליגת ה-MLS בארה"ב לפני מספר שבועות. עם זאת, החלוץ שפתח בהרכב הנבחרת במשחק מול בלארוס, קיבל הלילה דקות ליגה ראשונות במדי סגנית האלופה האמריקאית, פילדלפיה יוניון, ומגיע בכושר פחות טוב לנבחרת.
בריבו עשה את ההכנה לעונה עם המועדון האוסטרי שלו לפני המעבר לפילדלפיה, והגיע לקבוצה שכבר רצה עם היררכיה מקצועית ברורה בין החלוצים. במועדון הכינו עבורו תוכנית כושר גופני שמתאימה לפתיחת עונה ועד הלילה הוא ערך הופעת בכורה בת שנייה אחת בלבד, בגביע הליגה נגד מונטריי. פילדלפיה הובילה 0:1, הישראלי היה מוכן מהדקה ה-85 בנקודת החילוף, אך זה התעכב כי הכדור לא יצא מתחומי המגרש. בסוף, שנייה אחרי שנכנס, שרק השופט לסיום. כאמור, במשחק הלילה של קבוצתו הוא קיבל גם דקות בכורה ב-MLS, כשנכנס כמחליף בדקה ה-72, אך ספק אם זה יכול להעיד על שינוי כלשהו בכושרו.
7 צפייה בגלריה
תאי בריבו
תאי בריבו
השער החשוב ביותר בעידן בניון את חזן. בריבו חוגג נגד אלבניה
(צילום: עוז מועלם)
בריבו קיבל הזדמנויות להיות החלוץ הבכיר בנבחרת ויש לו שער אחד במשחק רשמי אחד. זה היה אולי השער החשוב ביותר בעידן בניון את חזן, נגד אלבניה, שהעלה את הנבחרת לדרג א' בליגת האומות ולפלייאוף היורו, היו לו גם שני שערים במשחקי הידידות מול זמביה וקפריסין, אך השאלה אם יקבל את חולצת ההרכב אחרי שלא פתח את העונה כמו וייסמן.
מי שכן פתח את העונה ומהווה אופציה לפתוח בהרכב הוא דין דוד ממכבי חיפה. יש לו שער אחד בנבחרת, במשחק הידידות מול זמביה, אבל הוא לפחות היחיד מבין החלוצים שנמצא בעניינים בקבוצתו. דוד פתח במשחק החשוב ביותר של מכבי חיפה הקיץ, בברן נגד יאנג בויז, ובעט לקורה בדקות הפתיחה. בשתי העונות האחרונות הוא כבש 25 שערי ליגה במכבי חיפה ובמוקדמות ליגת האלופות הקיץ הבקיע מול סלובן ברטיסלבה, שריף טירספול והמרון ספרטנס המלטזית.
7 צפייה בגלריה
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו דין דוד
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו דין דוד
חסר ניסיון במעמדים כאלה. דוד
(צילום: עוז מועלם)
מדובר בחלוץ לא יציב, אבל הפרופיל שלו ביחס לחלוצים המוזמנים האחרים הוא המתאים ביותר לפתוח בהרכב. המהירות שלו מתאימה למשחק מעבר מול המארחת שתהיה דומיננטית יותר בהחזקת כדור, אבל הוא עדיין חסר ניסיון במעמדים כאלה בנבחרת.
המוזמן הרביעי, ולא בהכרח האחרון בהיררכיה הזו, הוא דור תורג'מן. הזימון הגיע בעיקר בעקבות היכולת שלו במדי נבחרת הנוער והנבחרת הצעירה, ומניותיו עלו בעקבות יכולת מצוינת שהציתה אפילו את הדמיון של אנשי בנפיקה ליסבון, אבל הוא העדיף להישאר במכבי ת"א.
7 צפייה בגלריה
דור תורג'מן מכבי ת"א
דור תורג'מן מכבי ת"א
העדיף להישאר במכבי ת"א. תורג'מן
(צילום: עוז מועלם)
הבעיה מבחינת תורג'מן היא שבקריית-שלום יש בעל בית אחד, זהבי, שמקבל קרדיט בלתי מוגבל. בחמישי האחרון - במשחק שאפשר להגדירו "לפרוטוקול" מול צליה בסלובניה - קיבל תורג'מן את חולצת ההרכב אך תופקד בכנף, שם קשה לו לתפקד, ולכן הוחלף כבר בהפסקה.