מכבי תל אביב השלימה קרוב לוודאי את הסגל שלה לעונת המשחקים הקרובה, כאשר הוא מונה כ־12 שחקנים (7 זרים ו־5 ישראלים). באותו הזמן, קבוצות אחרות ביבשת ביצעו חיזוקים משמעותיים ואימפריות שהיו בצניחה חופשית כמו פאו ומילאנו בדרך חזרה לטופ האירופי. לכן, נשאלת השאלה האם הקבוצה שסיימה במקום החמישי בעונה החולפת והייתה מרחק ניצחון מפיינל פור, יכולה לשחזור את הקסם. ננסה לענות על כך, אבל קודם בואו ננתח את הסגל של עודד קטש.
התקפה: בעונה החולפת מכבי תל אביב הייתה קבוצת התקפה איכותית. לא סתם היא מדורגת רביעית בנקודות למשחק עם ממוצע נקודות של 83.6. היה לה את צמד ה־BB שידע לעשות קסמים בהתקפה, בעיקר בהתקפות המעבר. מכבי של אשתקד שיחקה משחק מהיר שמבוסס מאוד על זריקות משתיים ומהלכי חדירות. עם זאת, אחת הבעיות המרכזיות בעונה החולפת הייתה היכולת לעשות סל מחוץ לקשת. מכבי קלעה 8.9 שלשות למשחק ומדורגת במקום ה־12 ביורוליג בקליעות מהשלוש. נתון לא מספיק מחמיא כדי לעשות פיינל פור.
2 צפייה בגלריה
אנטוניוס קליבלנד עם מדי מכבי ת"א
אנטוניוס קליבלנד עם מדי מכבי ת"א
אנטוניוס קליבלנד עם מדי מכבי ת"א
(מתוך אתר מכבי ת"א)
מכבי של העונה כוללת את אותם צמד הגארדים מינוס היליארד. בעונה החולפת היליארד היה מנקודות האור של מכבי בכל הנוגע לקליעות משלוש. במקומו, מכבי צירפה את אנטוניוס קליבלנד. הסווינגמן שעשה את כל הדרך לתל אביב מהעיר הדרומית ניחן באתלטיות מרשימה, שליטה טובה בכדור וביכולת נהדרת מתחת לטבעת. אם זאת, אין מדובר בקלעי גדול וספק אם יהיה אחד כזה. הוא העמיד בעונה החולפת במדי אילת 40.7% מהטווח הזה, כאשר קלע שלשה בודדת למשחק. נתון מרשים זה איננו מעיד על הקריירה שלו בו האחוזים צונחים לאזור ה־30%.
יתרה מכך, מכבי צירפה קלעי שלשות אמיתי בדמותו של הרכז הישראלי - תמיר בלאט. הוא קלע שתי שלשות למשחק ב־35%, ובכללי נחשב לשחקן איכותי מאוד באספקט הזה.
בכל הנוגע לקליעה משלוש, הוא ייתן עומק בקו האחורי. עם זאת, בקו הקדמי, אין מספיק איכות. ג'יימס ווב הינו השחקן היחידי בעמדות הפנים שבאמת מסוגל לאיים מחוץ לקשת. ג'ייקי איננו עושה זו מספיק, אך בהחלט לא כדאי להשאיר אותו חופשי. עד שלא יוכח אחרת, סורקין וריברו אינם יכולים לאיים מעבר לקשת למרות שסורקין הראה ניצצות בנבחרת בחלק הזה. זה יוצר בעיה משמעותית מאוד בריווח ההתקפה – בעיה אשר הייתה קיימת גם העונה ומכבי איננה השכילה לפתור. גם מנקו יוכל לתרום בשלשות, אבל בשביל הוא זה יצטרך ביטחון, כי קליעה יש לו.
בואו נדבר על עוד אספקט בהתקפה של מכבי לעונה הבאה: הפיק אנד רול. אם יש דבר אחד שקטש אוהב (כן כן, אפילו יותר מלחייך) זה לשחק פיק אנד רול. העונה, מלבד בראון למכבי יש את בלאט שהוא בנה קריירה על זה.
כבר מגיל צעיר, בלאט קיבל את המפתחות מקטש להוביל את נבחרת העתודה ואת הפועל ירושלים. הוא עשה זאת על ידי קיום יעיל של משחק הפיק אנד רול. ניבו, סורקין וריברו מאוד אוהבים לשחק בסגנון זה. בכך, נראה שיש תיאום יותר טוב באספקט הזה מהעונה שעברה.
יתר על כן, מכבי של העונה הבאה היא קבוצה מאוד אתלטית. קליבלנד, בולדווין, ווב וניבו הם שחקנים שטסים את המגרש ולכן ניתן לבצע הרבה התקפות מהירות כמו שקטש אוהב. בנוסף, לא ניתן לדבר על התקפה בלי להגיד מילה על בונזי שהוא שחקן התקפה מגוון מאוד שאם יהיה יציב אף יותר משלוש, המצב של מכבי בהתקפה יהיה טוב מאוד.
הגנה: מכבי מודל 2024 הינה קבוצת הגנה איכותית מצד אחד וחלשה מצד שני. כמובן הצד האחד זה הקו האחורי, בעוד שהצד השני זה הקו הקדמי. בעונה החולפת ניתן היה לראות שקטש ניסה הרבה (מאוד) גימיקים בשמירה על שחקנים גבוהים וחזקים. אני אפילו לא מדבר על טאברס או פול. אני מדבר על שחקנים כמו מונטיונס ממונאקו. הגבוהים של מכבי התקשו לשמור על שחקנים גבוהים ונגד מכבי הם הרבו לפרוח. זה נובע מהעובדה שלמכבי אין ביג מן אמיתי שיכול לעצור אותם.
2 צפייה בגלריה
ווייד בולדווין
ווייד בולדווין
ווייד בולדווין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אמנם לפי הסטטיסטיקות היבשות, מצבה של מכבי לא היה נורא כל כך. אולי אפילו קצת טוב. מכבי חטפה 6.6 פעמים ומדורגת 8 (ביחד עם עוד 2 קבוצות), קטפה 11.0 ריבאונדים בהתקפה ומדורגת שנייה, חסמה 2.9 פעמים ומדורגת רביעית, בריבאונד הגנה מכבי הורידה 23.8 כדורים ומדורגת 8. בסך כל הריבאונדים, הקבוצה של קטש מדורגת שלישית. למען הסר כל ספק היא הייתה קבוצת הגנה טובה והצליחה לנצח משחקים דרך הגנה, כמו זו שסיפקה נגד מונאקו במשחק 4 או נגד אנאדולו בחוץ. זה הודות לבולדווין ולבונזי שהיו שחקני ההגנה המשמעותיים ביותר בעונה החולפת. ג'ונדי נתן את הסיוע התמידי מהספסל וניבו הציג שיפור ניכר תוך כדי העונה. זאת למרות עצלנות של בראון בחלק הזה של המגרש.
בעונה הבאה יהיה למכבי את ווב וקליבלנד שהם שחקני הגנה איכותיים, בייחוד קליבלנד. יש לו מוטת ידיים ארוכה, כך שהוא חוטף טוב מאוד וחוסם לא רע ביחס לגארד. יש לו IQ הגנה גבוה במיוחד, והשאלה הנשאלת היא האם זה יכול להיות מתורגם גם לרמת היורוליג. ווב שומר טוב אם כי לא מדהים. הבעיה מגיעה אצל בלאט. כעת למכבי יש שחקנים נמוכים בגובה של 180 ס"מ שצריך להחביא בהגנה. ריברו נחשב לשחק הגנה חלש ולא מספיק טוב. הוא איננו ריבאונדר, לא חוסם ובטח שלא מספיק גבוה. מכבי הסתדרה בלי פוייטרס בצורה לא רעה, אבל עם ההתחזקות של אימפריות היבשת, היה צורך בחיזוק טוב יותר.
משמעות הרוטציה הקצרה: מכבי עם רוטציה קצרה במיוחד של 12 שחקני סגל, כאשר עומר מאייר הוא הישראלי ה־13. בעונה של 80 משחקים לכל הפחות, זה משאיר את מכבי חשופה לפציעות ולעומס רב של שלישיית ה־BBB, דבר אשר עלול לפגוע בה במהלך העונה.
התשובה לשאלה בתחילת הכתבה: יש כ־10 קבוצות איכותיות כמו מכבי ורובן אף הרבה יותר. מכבי היא קבוצה ששווה פלייאין וכנראה פילאוף. אבל פיינל פור? צריך נס ברמה של נס מילאנו. אז בקיצור, התשובה היא באורך של שתח מילים: ימים יגידו.
אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
פורסם לראשונה: 06:33, 03.09.23