בראיון ל-ynet מחודש מרץ השנה הביע שופט הכדורגל יגאל פריד רצון לשפוט במונדיאל. אין תמוה בכך. כפי שכל כדורגלן שואף להופיע בטורניר הכדורגל החשוב ביותר בעולם, כך גם השופטים ועוזריהם (אגב, לא הוחלט פעם לכנותם פוסקים ועוזרי פוסקים?). יש שיאמרו כי לאחר תצוגת השיפוט שלו במשחק בין באר שבע למכבי חיפה, הרחיק עצמו פריד ממטרה זו. אינני חושב כך.
לי נדמה שהתגובות להופעתו הן בראש ובראשונה חוליה נוספת בשרשרת ההשמצות שחווים שופטי הכדורגל בארץ (וגם בעולם) בשנים האחרונות. לעתים זה קורה בצדק, אך לא ניתן היה לצפות לכל תרחיש אחר עם השתלטות הטכנולוגיה על שידורי הכדורגל. כל אירוע נבחן על ידי שלל מצלמות מזוויות שונות וחזקה שאחת מהן תראה דבר שנעלם מעיני השופט - בשבריר השנייה של התרחשותו ומזווית הראייה שנמצא. היכולת להעביר משחק שלם ללא טעות - ואפילו טעויות גדולות - אינה קיימת למעשה.

1 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה נטע לביא מול שוער הפועל באר-שבע עומרי גלזר
שחקן מכבי חיפה נטע לביא מול שוער הפועל באר-שבע עומרי גלזר
פריד מפריד
(עוז מועלם)

אני רק יכול לחשוב היפותטית איך היו נראות הקריירות של הנדוורג, האחים אשכנזי, קליין ואחרים לו הייתה טכנולוגיית ה-var, עיני הנץ, יד הנפץ ויד האש ומי יודע מה עוד בתקופתם.
עבירה של ספורי אכן הייתה, פריד אכן היה קרוב לאירוע, אך על מנת להוכיח זאת רץ האירוע שוב ושוב על המסך ובסופו של דבר היה צורך בצילום תקריב על מנת להיווכח בכך לחלוטין.
ובכלל - אני שואל, מה בעצם רוצים מפריד? רבים אומרים כי שופט טוב הינו כזה שאינו מורגש - אחד שנותן לשחקנים את הבמה המרכזית ולא מנסה "לגנוב את ההצגה". אחד שיודע כי הצופים - והיו הרבה כאלה, באו לראות קודם כל את השחקנים. בעצם - רק אותם. צפיתי בכל המשחק, ואני לא חושב שפריד ביקש שירגישו בו. הוא ביקש להרגיע, לא התלהם וכן יצר קשר עין עם השחקנים.
המתח בין השחקנים היה גבוה - שתי קבוצות מתוך ה"טריו" שאמור לרוץ לאליפות ושתי נציגותינו לאירופה נפגשות כבר במחזור השלישי, כשבאר שבע מגיעה לאחר הפסד ביתי מפתיע מאוד וכשזיכרון אירועי המשחקים בשנה שעברה עדיין טרי (ורבים מהשחקנים שעלו אתמול על כר הדשא נכחו בשני המפגשים). לכן, המצב היה דליק מלכתחילה. פריד השתדל מאוד להשלים את מטרת העל - הבאת המשחק לסיומו.
פריד לא יכול לחנך שחקנים, חלקם כוכבים, שמגיעים להופעה יצרית של 90 דקות. לו היה שולף כרטיס אדום או שניים, כבר בשלבים הראשונים של המשחק, לו היה מנופף לכל עבר בתנועות ידיים "תיאטרליות", האם הייתה התוצאה טובה יותר? אינני בטוח. פריד לא היה חלש, ואם הטענה היא כי שחקני שתי הקבוצות לא התייחסו אליו - בהלך הרוח ששרר באצטדיון ספק אם היו שועים גם לשופט האיטלקי הגדול קולינה - לו היה שב מפרישה ומנהל את המשחק.
יש החלטות שפריד יכול היה לקבל אחרת - זה נכון לכל שופט ובכל משחק. אבל כשאנו משוועים לכיף והנאה ביציעי הכדורגל ("הנה, זה מגיע, איזה כיף כולם חוזרים אל היציע...") עלינו להבין כי רוגע וספורטיביות צריכים בראש ובראשונה להיות מנת חלקם של השחקנים הראשיים, 22 הכדורגלנים החולקים את כר הדשא. אז גם פחות ידברו על השופט.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.