האם שוב יצאנו פראיירים מאי העפלה לטורניר גדול? אני רוצה להפנות את תשובת ליבכם לטבלה:
נבחרת הפרש שערים נקודות
רומניה 10 19
שווייץ 12 17
ישראל -2 12
קוסובו 1 11
בלארוס -6 9
אנדורה -15 2

1 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ישראל ערן זהבי עם אוסקר גלוך וגבי קניקובסקי
שחקן נבחרת ישראל ערן זהבי עם אוסקר גלוך וגבי קניקובסקי
נבחרת ישראל
(צילום: עוז מועלם)
שימו לב להפרש השערים שלנו, קבוצות דרג 6-4 אמורות להיות נבחרות מאוד חלשות, בעיקר שתי האחרונות, יש המכנים את שחקניהן "דייגים". שימו לב כמה שערים כובשות נבחרות בבתים אחרים מול יריבות מדרגים אלו. כלומר, אם ההפרש בינינו לבינם כה גדול, מדוע הפרש השערים שלנו שלילי?
הבעיה היא לא ביכולת, אלא בציפיות. מי שמבין קצת בכוחות השוק, בטח יודע שהציפיות הן אחד הגורמים לעלייה/ירידה של מניה. לדוגמה, אם הייתה ציפיה שאינטל תעשה רווח נקי של 2 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2023, אך בפועל הרוויחה 1.5 מיליארד בלבד, המניה תרד למרות שבפועל החברה הרוויחה. הבעיה אצלנו היא שאנחנו מצפים לתוצאות מעל ליכולות שלנו, מפני שאנו לא אובייקטיביים.
זהו חטא ההיבריס - לא מעט אנשים טוענים שאנחנו נבחרת אשר לא רחוקה ברמתה משווייץ, ויש הטוענים שאנחנו אפילו טובים יותר. האם זה נכון? זה נכון בערך כמו להגיד שערן זהבי טוב כמו כריסטיאנו רונאלדו (ואני ממש לא מזלזל באחד מגדולי השחקנים שלנו בכל הזמנים).
שימו לב לכמה נתונים על שווייץ: הם שייכים לדרג 1 בדירוג אופ"א, מעל איטליה, הולנד וגרמניה; ב-8 טורנירי היורו האחרונים שווייץ שיחקה 5 פעמים, אחת מהן כמארחת (תזכירו לי כמה פעמים אנחנו); שווייץ העפילה לכל 5 המונדיאלים האחרונים ואף עלתה לשמינית הגמר בשלושת האחרונים (שוב, תזכירו לי כמה פעמים אנחנו). ולמי ששואל אם אנחנו נבחרת טובה יותר מרומניה? היא העפילה 7 פעמים למונדיאל, כולל פעמיים לשמינית גמר ופעם אחת לרבע גמר. בחמש הפעמים שהשתתפה ביורו, היא הגיעה במקרה אחד לרבע הגמר. אז מישהו חושב עכשיו שאנחנו טובים יותר מרומניה?
אחזור להפרש השערים: למעט לוקסמבורג, אנחנו עלולים להיות הנבחרת היחידה שסיימה במקום השלישי עם הפרש שערים שלילי. מה זה מראה לנו בעצם? אנחנו כביכול משחקים מול שתי נבחרות טובות מאיתנו על הנייר, ומול שלוש נבחרות נחותות מאיתנו על הנייר. כלומר, לפחות ע"פ ההיגיון אמור להיות לנו הפרש שערים חיובי, ואולי אפילו באזור ה-8 פלוס, הרי "אנחנו לא נופלים משווייץ ורומניה ורחוקים שנות אור מקוסובו, בלארוס ואנדורה". אז נכון שהפרש שערים אינו מדע מדויק, אך כן יכול להעניק לנו אינדיקציה היכן אנחנו ממוקמים לעומת הנבחרות האחרות בבית, והיכן אנחנו ממוקמים לעומת נבחרות אחרות באותו הדרג בבתים אחרים (כזכור, הוגרלנו מדרג 2), וכפי שאתם רואים, מצבנו לא טוב.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.