כשרואים את ארתור קבראל משחק עולה תחושת דז'ה וו משונה. הוא ברזילאי, הוא חזק, יש לו סיומת קטלנית מול השער והוא משלב זאת עם דריבלים מדהימים. כן, ראינו את זה כבר, אצל חלוץ ברזילאי אחר - רונאלדו "פנומנו".
החלוץ בן ה-23 הפציץ 27 שערים ב-31 הופעות העונה בבאזל, כאשר בכל העונה שעברה כבש "רק" 20 שערים. נכון, זאת "בסך הכל" הליגה השווייצרית, אבל עולם הכדורגל כבר יוצא מגדרו וקשה להאשים את הסקאוטים הנלהבים - לצפות במיטב השערים של קבראל זה פשוט תענוג. הוא אפילו זכה בזימון יוקרתי לנבחרת ברזיל. אמנם הוא לא שיחק וישב על הספסל, אבל עצם זה שצ'יצ'ה שם לב אליו ובחר להזמינו אומר הרבה על הכישרון של קבראל. לא כל יום מגיע לסלסאו שחקן מבאזל. אם תרצו, אין זו אגדה. ומסלול הקריירה של קבראל הוא אכן מסלול של נסיך מהאגדות.
4 צפייה בגלריה
ארתור קבראל
ארתור קבראל
ארתור קבראל. הדבר הגדול הבא?
(צילום: גטי אימג'ס)
בעידן בו מועדוני על רוכשים כישרונות כבר בגיל 9, וסקאוטים עוקבים אחרי כל מה שבועט בכדור, קצת מוזר שחלוץ מפלצתי ברמתו של קבראל נוחת דווקא בבאזל. הוא לא נחשב לכישרון יוצא דופן, הוא כבש בסך הכל 11 שערים בסיארה הקטנה והעלה אותה לליגה הברזילאית הראשונה. לאחר מכן קיבל הזדמנות בפלמייראס, אבל נפצע ולא קיבל הזדמנות. לכן הקבוצה הברזילאית הסכימה להשאילו לבאזל עם אופציית רכישה בסך ארבעה מיליון אירו בלבד, היום הוא כבר שווה 15 מיליון על פי "טרנספרמרקט" והיד עוד נטויה, ואין שום ספק שהוא יעלה יותר. על פי דיווח באתר "גול", ברצלונה כבר הציעה עליו 15 מיליון אירו - ונדחתה. מי שהמליץ לבארסה להחתים את קבראל הוא הקשר האגדי דקו, שגם מתווך בעסקה.
סגנון המשחק של קבראל לא במקרה מזכיר את רונאלדו, הפנומן הברזילאי היה האליל של ארתור הצעיר. "רונאלדו הוא זה שגרם לארתור לאהוב כדורגל", אמר אביו בראיון לאחרונה, "הוא חיקה כל תנועה שלו ורצה להיות כמותו, וצפה בקליפים שלו שעות על גבי שעות. הוא אוהב גם את מסי וסמואל אטו, אבל בשבילו רונאלדו היה מספר אחד". גם רונאלדו כיכב בברצלונה לפני שנמכר בהחלטה מעוררת מחלוקת לאינטר. ואם מחפשים קשר נוסף בין קבראל לברצלונה, אז אפשר לחזור אחורה לימיו של ז'ואן גאמפר. מייסד ברצלונה שנולד בשווייץ אימץ את האדום-כחול של באזל והם הפכו גם למדים של בארסה.
4 צפייה בגלריה
ארתור קבראל
ארתור קבראל
"אני? מזכיר את רונאלדו?"
(צילום: גטי אימג'ס)
"הוא ילד צנוע שעובד קשה, הוא תמיד מוכן לכל מצב ויכול להתאקלם בכל מקום. הוא מאוד רציני בכל מה שהוא עושה, הגיע לפני שנתיים בלבד לאירופה ורשם קפיצת מדרגה משמעותית ביכולת שלו, אני לא מופתע מזה, אך שמח מאוד", המשיך האב הגאה אחרי שבנו זומן לנבחרת ברזיל.
כלי התקשורת בברזיל הגיעו בפגרת הנבחרות האחרונה לראיין את הצעיר האלמוני שלפתע זומן לנבחרת. "התבגרתי מאוד באירופה, השתפרתי מאוד בנושא הטקטי. הגעתי לאירופה בגיל 21, ואני חושב שיש לי עוד מה ללמוד", אמר.
"כמו שאני תמיד אומר, אני תמיד מנסה להשתפר ולהשתדרג כל הזמן, אני הרבה יותר טוב ממה שהייתי לפני שנה, ובעוד שנה אהיה יותר טוב ממה שאני עכשיו. למדתי הרבה בשווייץ, בבאזל עבדו איתי הרבה גם על טכניקה, בנוסף לטקטיקה".
4 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
צ'אבי. יקבל את החלוץ?
(צילום: גטי אימג'ס)

שיפור עקבי

כשקבראל אומר שהוא משתפר משנה לשנה, הוא באמת מתכוון לזה. בעונת 2019/20 כבש 18 שערים בכל המסגרות, בעונת 2020/21 הוא שיפר את מאזנו ל-20. העונה יש לו כבר 27 שערים כאמור, והרגל עוד נטויה. בשלב הבתים של הליגה האזורית כבש חמישה שערים, והוליך את באזל למקום הראשון בבית שלה ששווה מקום בשמינית הגמר. הישג יוקרתי לאימפריה השווייצרית, שאיבדה את הכתר שלה. הקבוצה ששלטה בעשור הקודם בכדורגל השווייצרי ללא מתחרות, זכתה באליפות האחרונה שלה ב-2017. בתקופה ההיא היה נראה שבאזל היא מונופול בלתי שביר אחרי שמונה אליפויות רצופות, אולם הכתר נחטף ממנה ע"י יאנג בויז, שעשתה ריצה משלה עם ארבע אליפויות רצופות. העונה הולך לבאזל קצת יותר טוב: היא במקום השני, מרחק של שבע נקודות מציריך המוליכה.
בגלל ההתעניינות שהוא זוכה לה, יכול להיות שקבראל כבר לא יהיה חלק מבאזל בשלבי הנוקאאוט בליגה האזורית ובמאבקי האליפות. הוא לא מושך עניין רק מברצלונה, אלא גם מהפרמייר-ליג: ניוקאסל, ווסטהאם ולידס הוזכרו כמועמדות לרכוש אותו בחלון ההעברות החורפי, ובניגוד לברצלונה אין להן בעיית מזומנים.
4 צפייה בגלריה
ארתור קבראל
ארתור קבראל
ייתכן שבינואר הוא יהיה בפרמייר-ליג
(צילום: גטי אימג'ס)
"ארתור קבראל יכול להיות המחליף האידיאלי למיקאיל אנטוניו", אמר לאחרונה שחקן העבר קווין קמפבל, "אנטוניו נמצא בעונה מצוינת, אבל ווסטהאם צריכה להיות חכמה איתו ולא לשחוק אותו. קבראל הוא חלוץ 9 קלאסי שיכול לעזור לו". ווסטהאם נלחמת העונה בכל הכוח על מקום בטופ 4 של הפרמייר-ליג, שמבטיח כרטיס לליגת האלופות בעונה הבאה. גם ארסנל, שתיפרד כנראה מאלכסנדר לקאזט בסוף העונה, וסובלת מבעיות בחלק הקדמי, נכנסה למרוץ על שירותיו של הברזילאי. בתקשורת הבריטית דווח כי אדו, המנהל הטכני, מתלהב מאוד מהיכולות של קבראל.
ולאן החלוץ עצמו רוצה להגיע? הוא לא אמר זאת במפורש, אבל השאיר רמז עבה: "לא הגיעה שום הצעה רשמית למיטב הבנתי", אמר השבוע קבראל, "אבל זה יהיה נפלא להגיע לברצלונה".