קשה לדבר במושגים של יתרונות מקצועיים כשמגפה משתוללת. האומיקרון מתחיל לתת אותותיו גם בליגת העל עם מספר מאומתים שהולך ועולה מדי יום, אבל בהפועל ת"א הצליחו לעשות מהלימון לימונדה מצוינת.
בימי שגרה לא היינו רואים שלשום שבעה שחקנים תוצרת בית, בטווח גילים של 17 עד 21, על הדשא בסמי עופר. מכת הנדבקים והפצועים סידרה להם הזדמנות נדירה להוכיח מה הם שווים, וחבורת הילדים ניצלה את הבמה כדי להוביל את הקבוצה לניצחון הרביעי ברציפות, הפעם 0:2 על הפועל חיפה, שביסס את האדומים במקום השלישי בטבלה.
5 צפייה בגלריה
להקת צעירי (הפועל) ת"א. קנצפולסקי (מימין), סניור, דוידה, אייזן, מזרחי וישראלוב שלשום
להקת צעירי (הפועל) ת"א. קנצפולסקי (מימין), סניור, דוידה, אייזן, מזרחי וישראלוב שלשום
להקת צעירי (הפועל) ת"א. קנצפולסקי (מימין), סניור, דוידה, מזרחי וישראלוב שלשום
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
עומר בוקסנבוים
עומר בוקסנבוים
עבודה יסודית ושקטה. בוקסנבוים
(צילום: באדיבות הפועל ת"א)
לא מדובר בהבלחה שנוצרה מכורח הנסיבות, אלא בעבודה יסודית ושקטה שנעשתה בחמש השנים האחרונות במחלקת הנוער. לא במקרה החליטו הבעלים למנות את עומר בוקסנבוים – האיש המרכזי שעומד מאחורי מהפכת הצעירים – למנהל המקצועי של המועדון, מתוך כוונה שימנף את ההצלחה בקבוצה הבוגרת וייקח את הפרויקט צעד קדימה, לשלב הביצוע.

בגרות מלאה

בזמן שוותיקים כמו עידן ורד, דן איינבינדר ובן ביטון נמצאים בבידוד והכוכב הגדול ביותר העונה, פארליי רוסה, לא היה חלק מהסגל בגלל פציעה – "תינוקות בוקסנבוים" הוכיחו שיש להפועל ת"א תשתית מצוינת. חבורת צעירים שמובילה את קבוצת הנוער למקום הראשון בליגה ומקדימה מחלקות מפוארות כמו מכבי ת"א, מכבי חיפה ומ.ס אשדוד, אמורה להחזיר את האדומים לצמרת הגבוהה.
5 צפייה בגלריה
אושר דוידה חוגג
אושר דוידה חוגג
אחד הצעירים הבכירים בחבורה. דוידה
(צילום: עוז מועלם)
הקהל הגדול של הפועל ת"א זכה להיחשף לראשונה לשני תלמידי תיכון, שגיא גניס ואור ישראלוב בני ה־17, ועומר סניור שבוגר מהם בשנה והגיע למשחק ישירות מהטירונות בצה"ל. יחד איתם פתחו שני שחקנים "מנוסים", הקפטן שי אליאס ושי אייזן בני ה־21, ובהמשך שולבו ילדים כמו אל־ים קנצפולסקי (18) ולי־און מזרחי (19), בנו של כוכב העבר של בית"ר ירושלים, איתן מזרחי. ועוד לא דיברנו על שני האסים – הצעירים הבכירים שבחבורה – אושר דוידה (20) ודורון ליידנר (19) שנותרו מחוץ לסגל.
בוולפסון מבינים כי מדובר בתהליך ארוך שמצריך סבלנות, בטח כשרבים מהשחקנים המסומנים לומדים עדיין בתיכון ויצטרכו זמן כדי להשתלב בקבוצת הבוגרים. מי שאמון על פיתוחם, לצד המאמן קובי רפואה, הוא כאמור בוקסנבוים, שמעבר לצורך בהזרמת דם חדש במחלקה הנוער תוטל עליו המשימה לבנות סביבם שלד מנוסה שישדרג אותם.

הבית האדום

אחת הפעולות החשובות שביצע "בוקסה" במחלקת הנוער הייתה לשכנע את הבעלים לא למכור נכסים למועדונים כמו מכבי ת"א, מכבי חיפה ובאר־שבע – כדי לא לחזק את מי שהוא רואה כיריבות העתידיות שלו. בהפועל ת"א, כחלק מהמדיניות, יעניקו עדיפות לעסקאות עם קבוצות בחו"ל, שיניבו הכנסות גבוהות ויגדילו את התקציב. שני הקלפים החזקים בהיבט הזה הם כאמור ליידנר ודוידה. המגן נחשב לשחקן הדגל של בוקסנבוים, הראשון שהגיע להפועל ת"א בתחילת הקדנציה של המנהל המקצועי.
5 צפייה בגלריה
מוחמד משקיף על ליידנר
מוחמד משקיף על ליידנר
שחקן הדגל של בוקסנבוים. ליידנר
(צילום: גיל נחושתן)
החלטה נוספת במסגרת הרצון לקדם את הכישרונות הצעירים, שעדיין לא בשלים להשתלב בסגל של הבוגרים, היא איתור קבוצה מהליגה הלאומית, איתה יוכל המועדון לשתף פעולה בעונה הבאה – בדומה למה שעשתה מכבי ת"א עם בית"ר ת"א/בת־ים. בזמן הקרוב ייבדקו אופציות רמת־השרון ונס־ציונה.
בוקסנבוים קיבל לפני חמש שנים מחלקת נוער מוזנחת ומיושנת, ללא חדר כושר או אימונים מצולמים כפי שנהוג בכל מועדון שמכבד את עצמו. המהפכה החלה עם כניסתם של הניסנובים, שראו בנושא הצעירים ערך עליון. גם עם תקציבים נמוכים בהרבה בהשוואה לאלה של יעקב שחר, מיץ' גולדהאר ואפילו של ג'קי בן־זקן, הבעלים החדשים הצליחו להפריח את השממה, בעיקר בזכות החלטות נכונות כמו צירוף כוכבי עבר לצוות האימון. מיכאל זנדברג מוביל את קבוצת הנוער למקום הראשון, עומר דמארי בפסגת ליגת נערים א' (הקבוצה זכתה בעונה שעברה באליפות על חשבון מכבי ת"א), ובוקסנבוים כבר קוטף פירות בקבוצה הבוגרת.
5 צפייה בגלריה
בעלי הפועל ת"א איציק ושרון ניסנוב
בעלי הפועל ת"א איציק ושרון ניסנוב
המהפכה החלה עם כניסתם. איציק ושרון ניסנוב
(צילום: ראובן שוורץ)
מעבר לכך, אחרי שנים רבות של דשדוש מחלקת הנוער סוף־סוף מיישרת קו עם המועדונים הגדולים בכל הנוגע לאמצעים הטכנולוגיים, הכלים העומדים לרשות השחקנים, מערך הסקאוטינג המתקדם והגישה שהפכה לרצינית יותר. כל אלה שיכנעו עוד ועוד נערים, דוידה למשל, להעדיף את הפועל ת"א על פני מועדונים אחרים. מעבר לכך, בוקסנבוים והצוות שלו ידעו לזהות ולקלוט שחקנים שלא נספרו במחלקות אחרות ולממש את הפוטנציאל הטמון בהם.
להקפצה של הצעירים שלשום למשחק מול הפועל חיפה היה מחיר מסוים. בעיצומו של מסע אליפות, זנדברג ויתר על כל הכוכבים שלו ונאלץ לפתוח עם שחקנים מקבוצת נערים א', מה שעלה בהפסד 3:2 להפועל ראשל"צ. אבל גם המאמן מבין שמדובר בניצחון שלו. "מבחינתו, הילדים של הפועל ת"א ניצחו את חנן ממן, דור מלול ואלון תורג'מן בסמי עופר", מסבירים במועדון.

הליך מיון

בשבועות הקרובים יתחילו בהפועל לדון בשילובם של שחקנים בקבוצה הבוגרת. חלקם ימשיך לעונת התחשלות נוספת בנוער, אחרים יושאלו לקבוצות מהלאומית, אבל כמה מהם, אלה שלדעת הצוות המקצועי כבר מוכנים, ימשיכו לקבל במה בליגה של הגדולים. בוקסנבוים עוקב גם אחרי שחקנים שכבר הושאלו, כמו אילי טמם מהפועל פ"ת, שביט מזל באדומים אשדוד, טום אחי מרדכי מרמת־השרון ואופק עובדיה שיצטרף לחברו בקרוב. החלטה אחת כבר התקבלה: שוער הנוער עד לעונה שעברה, עידו שרון, שמגיע ממשפחה של אוהדי מכבי ת"א שרופים ומשחק בכפר שלם מליגה א', יקודם בעונה הבאה לעמדת השוער השני.