תארו לכם שבעלים של קבוצה בישראל, שמעון מזרחי למשל, היה מחליט לאסור על שחקנים בליגה למחות בנושא מסוים. עכשיו דמיינו איך אותם השחקנים, כולל אלו ממכבי ת"א, מחליטים לצאת למחאה נגד היו"ר הצהוב. נשמע הזוי, לא? זה בדיוק מה שקורה בימים אלו בליגת ה־WNBA וכמובן מעורר דיון רחב בארה"ב.
ליגת ה־NBA שיצאה לאחרונה מהקפאה נתנה ביטוי למחאת השחקנים נגד היחס לשחורים בארה"ב, עם כריעת הברך בזמן ההמנון שהכתה גלים. במקביל, ב־WNBA אימצו מחאה לא פחות מעניינת, הרבה פחות שגרתית ובערך באותו נושא - כזאת שבה שחקניות מוחות נגד בעלים של קבוצה.
3 צפייה בגלריה
קלי לופלר
קלי לופלר
קלי לופלר. שחקניות אטלנטה נגדה
(צילום: AP)
לא מעט שחקניות, חלקן הבכירות ביותר, קראו בתחילת החודש שעבר לקלי לופלר, הבעלים של אטלנטה דרים וסנאטורית מטעם מדינת ג'ורג'יה, להתפטר מתפקידה – ומראשי הליגה לדאוג שזה אכן יתבצע. אשת העסקים בת ה־49 יצאה נגד יוזמת שחקניות הליגה להופיע עם גופיות שעליהן שמות של קורבנות לאלימות משטרתית. ההתנגדות לא עזרה, אבל עוררה מהומה ובעיקר רצון של הכדורסלניות לנקום. לופלר טענה, במה שרק שרף עוד יותר את הפיוז לשחקניות, שבמקום זאת תרצה לראות את דגל ארה"ב על אותן גופיות.
לופלר הפציצה: "אני מתנגדת בחריפות לתנועת Black Lives Matter שקראה להרחיק את ישו מהכנסיות, דוגלת בביטול המשטרה וקידמה אלימות ברחבי המדינה". בכך היא הדליקה סופית את הגפרור שגרם לבערה. "אני מאמינה שזה לא מתאים לערכים ולמטרות של אטלנטה דרים, שם אנחנו תומכים בסובלנות והכלה", היא הוסיפה במכתב שנשלח לראשי הענף.
השחקניות לקחו את העניין קשה ודרשו כמובן להדיחה מתפקידה. "אני עצובה שהבעלים של הקבוצה שלי נגד כל מה שאנחנו בעדו", צייצה שחקנית הקבוצה רנה מונטגומרי, שהחליטה לוותר על עונת ה־WNBA בשל מגפת הקורונה. שחקניות אחרות היו הרבה יותר חריפות. נטשה קלאוד מהאלופה וושינגטון מיסטיקס כתבה שלופלר צריכה "להעיף את התחת החלש שלה מהליגה". אלישה קלארק, שחקנית נבחרת ישראל בעבר ואחת הכוכבות של סיאטל סטורם, הוסיפה: "למה היא עדיין בעלים ב־WNBA?". סו בירד, חברתה לקבוצה, הגיבה: "שואלת את עצמי שאלה זהה".
מחאת השחקניות ברשתות החברתיות
בירד בת ה־39, אחת הסופרסטאריות הגדולות של הענף, הייתה זו, לפחות על פי רשת ESPN, שהחליטה ללכת עם המחאה צעד אחד קדימה. ואכן, ברביעי האחרון המלחמה של השחקניות נגד לופלר עלתה מדרגה. כל שחקניות הליגה, כולל אלו של אטלנטה, עלו לחימום באותו ערב עם חולצה שעליה הכיתוב: "הצביעו וורנוק". על מה ולמה? רפאל וורנוק מתמודד מול לופלר במרוץ על מקום בסנאט והשחקניות רצו לפגוע בדרך זו בבעלים, שכאמור נמצאת בשבועות האחרונים בעין הסערה ב"בועה" בפלורידה.
כשנשאלה אליזבת' וויליאמס מאטלנטה, שחקנית שלופלר חותמת לה על הצ'ק בסוף כל חודש, על הצעד האחרון, ענתה: "רצינו להראות לה שאנחנו לא החיילות שלה". מדהים.

הכסף הגדול והסנאט

לופלר היא לא עוד בעלים שגרתי ב־WNBA. היא אחת שעשתה זאת לא מטעמים עסקיים נטו, אלא מהאהבה שלה לספורט. היא שיחקה כדורסל במכללת סטנפורד בצעירותה, אבל ידעה תמיד שתעשה את הונה בעסקים. ב־2010 רכשה חלק מהמניות בקבוצה וכעבור שנה השתלטה עליה סופית יחד עם שותפה נוספת, מרי ברוק.
3 צפייה בגלריה
סו בירד
סו בירד
סו בירד. לקחה את המחאה צעד קדימה
(צילום: AP)
מאיפה הכסף אתם שואלים? היא התחתנה ב־2004 עם ג'ף ספרצ'ר, מי שהקים את "אינטרקונטיננטל אקסצ'יינג'", המספקת שירותי סחורות ושירותים פיננסיים. שנתיים לפני כן הגיעה לחברה והפכה לסגנית נשיא מחלקת קשרי משקיעים ותקשורת ארגונית. כיום היא משמשת כמנהלת הכללית של "באקט", חברה־בת של הארגון.
ללופלר כוח אדיר. כאמור, היא הושבעה בינואר לסנאט ובכך הפכה לפוליטיקאית העשירה ביותר בארה"ב, כשלה ולבעלה, על פי מספר פרסומים, הון עצמי של כ־800 מיליון דולר. אולי בשל כך ההחלטה של השחקניות לצאת נגדה די מדהימה. השחקניות מקוות שה־WNBA תגרום ללופלר לעזוב, על סמך תקדים דונלד סטרלינג, שהיה הבעלים של לוס־אנ'גלס קליפרס מה־NBA והורחק ב־2014 על ידי הליגה לצמיתות. סטרלינג הוקלט בשיחה עם חברתו שבה השמיע את דעותיו החשוכות: "אל תבואי עם שחורים למשחקים שלי", הוא אמר, "בישראל מתייחסים לאנשים שחורים כמו לכלבים".
רק שלופלר לא אמרה אמירה גזענית או פרובוקטיבית, אלא בסך הכל רצתה שדגל ארה"ב, המדינה שבה נולדו ושבה מתגוררות 98 אחוז משחקניות הליגה, יתנוסס על גופיית המשחק. צביעות? יש לא מעט שחושבים כך ומצדדים בלופלר. "זה כנראה מה שעושים לפטריוטית כל כך גדולה, זה פשוט אבסורד", טענו אנשים ברשתות החברתיות והוסיפו: "הם רוצים שעוד קבוצה בליגה של 12 מועדונים בלבד תיסגר?"
3 צפייה בגלריה
נאלץ לעזוב את הקליפרס. דונלד סטרלינג
נאלץ לעזוב את הקליפרס. דונלד סטרלינג
נאלץ לעזוב את הקליפרס. דונלד סטרלינג
(צילום: AP)
ב־WNBA ישנה עד כה סוג של שתיקה רועמת בנושא, ולופלר יודעת את זה: "מעדיפים שם להתעסק בפוליטיקה ולא בכדורסל. אני עומדת גם עכשיו מאחורי מה שאמרתי עוד בחודש יוני".
בירד לא מבינה על מה המהומה: "אני לא אסטרטגית פוליטית, אבל ממה שלמדתי - זכות ההצבעה היא חשובה. בליגה תמיד עודדו אותנו להשמיע קול, ופה מדובר במישהו שאמר משהו שאנחנו לא מסכימים איתו. זה הרבה יותר חשוב מכדורסל".
לופלר הייתה האחרונה להגיב במלחמת ההתשה הזו וטענה כי "השחקניות מגיעות מתרבות של זלזול וזו עוד הוכחה לכך. הן לא יכולות לקבל מישהי שלא מסכימה איתן". איך זה ייגמר? לכלי התקשורת בארה"ב זה לא ממש אכפת.