הוא מאמן מתחילת שנות ה־90, פפ גווארדיולה מעריץ אותו ואת פילוסופיית המשחק שלו, ואפילו הפסיד לו עם סיטי, והוא האיש שהחזיר את לידס לפרמייר־ליג לאחר 16 שנות היעדרות. זהו סיפורו של אל לוקו, הלו הוא מרסלו ביילסה, אחד המוחות המבריקים בכדורגל העולמי.
הקריירה של הארגנטינאי בן ה־65 גדושה בהצלחות לצד כישלונות, קדנציות קצרות בקבוצות אותן אימן, וקדנציות ארוכות יותר במסגרת הנבחרות. קריירת המשחק של ביילסה ששיחק כבלם לא הייתה כזו ששווה להאריך עליה במילים, והוא שיחק בעיקר בניואל'ס אולד בויס ופרש כבר בגיל 25.
1 צפייה בגלריה
מרסלו ביילסה
מרסלו ביילסה
מרסלו ביילסה
(צילום: רויטרס)
במהלך שנות ה־90 אימן את ניואל'ס אולד בויס ו־ולס סארספילד, אטלס וקלוב אמריקה, כשבניואל'ס ו־ולס זכה באליפות ארגנטינה. בקיץ 98 חתם בתחנה האירופית הראשונה שלו, אספניול, אך לאחר חודשיים לא יכול היה לסרב להצעה לאמן את נבחרת ארגנטינה.
ביילסה הוא מאמן שסדר וארגון הוא חלק בלתי נפרד ממנו ושימוש בטכנולוגיה הוא חלק ממשנתו בצורה יוצאת דופן. במונדיאל 2002 הגיע עם יותר מ־2,000 קלטות וידאו שמלאות בניתוחים מקצועיים ופירוט על היריבות בצורה מדוקדקת ביותר. בשש שנותיו כמאמן ארגנטינה הגיע ביילסה לגמר הקופה אמריקה וזכה במדליית הזהב האולימפית באתונה ב־2004. הוא זכה לאמן דור שחקנים מהאיכותיים שידעה ארגנטינה והצליח להציג כדורגל אטרקטיבי ומהנה, כאשר התפטרותו הפתיעה מאוד את ההתאחדות המקומית.
את נבחרת צ'ילה הוא אימן במשך ארבע שנים, וב־2009 זכה בתואר מאמן השנה בדרום אמריקה, והוביל את הנבחרת למונדיאל 2010 ולניצחון ראשון מאז מונדיאל 1962. ב־2011, כשקיבל את משרת האימון באתלטיק בילבאו, צפה ביילסה בכל משחקיה של הקבוצה. כאחד שמתעד כל פרט ופרט הוא לא מסוגל לעבוד אחרת מבלי לשלוט בכל הנתונים ולדעת היכן צריך לבוא השינוי.
לצד אימונים אינטנסיביים, פילוסופיית משחק התקפית ולחץ בלתי פוסק על היריב, הצליח ביילסה לייצר קבוצה דינמית, התקפית ולוחצת, שהגיעה לגמר גביע המלך ולגמר הליגה האירופית. לאחר שנים לא טובות במארסיי, חתימה בלאציו והתפטרות מפתיעה לאחר יומיים, וכישלון חרוץ בליל, הגיע צעד שנראה כמו צעד לכישלון נוסף – חתימה בלידס יונייטד.
מדובר במועדון שבשיאו שיחק בחצי גמר ליגת האלופות בשנת 2001 ומאז דישדש בין הליגה השנייה לשלישית.
וגם פה לא חרג ממנהגו, והארגנטיני צפה בכל משחקיה של לידס מהעונה הקודמת, כמובן כדי לשלוט בכל פרט, ולדעת כל נתון שיעזור לו לשפר את קבוצתו החדשה.
בשנה הראשונה שלו בלידס הוא הודח בחצי גמר הפלייאוף על העלייה לפריימר־ליג, אך מה שבלט וייזכר בעונה הראשונה שלו הוא שבמשחק נגד אסטון וילה כבשה קבוצתו שער בזמן ששחקנה של היריבה שוכב על הדשא. ביילסה הורה לשחקניו לתת לווילה לכבוש שער – מעשה אצילי ונדיר במשחק מכריע עבור לידס שהסתיים בתיקו.
אך בשנה השנייה שלו עשה זאת ביילסה בסטייל לאחר שלידס סיימה במקום הראשון וזכתה באליפות הצ'מפיונישפ.
ההגעה לליגה הקשה ביותר בעולם איתגרה יותר את המוח המבריק של ביילסה, שמצליח להוביל את קבוצתו לעונה רגועה ומכובדת במרכז הטבלה ובצמוד לארסנל, אברטון וטוטנהאם.
ברוב משחקיה, בין אם ניצחה או הפסידה, היא שלטה בכדור יותר מיריבתה. דווקא במשחק בו הייתה בנחיתות מספרית ובמשחק בשליטה מוחלטת של סיטי יצאה לידס עם ידה על העליונה, גם זה קורה בכדורגל. בכל קבוצותיו הפילוסיפיה הייתה קו הגנה גבוה ומשחק לחץ של הקבוצה כולה על היריבה, משחק הקרבה בלתי מתפשר, ומשחק התקפה עם כמה שיותר שחקנים.
האימונים המפרכים תחתיו הפכו את השחקנים ששרדו לשחק בצורה המדויקת בה רצה ביילסה שישחקו, כך מייצרים קבוצה מלאה בתשוקה. האובססיה לסדר וארגון, היכולת לנתח את היריבה במשך שעות ופירוט מלא על כל שחקן ושחקן הובילו את ביילסה להחזיק בעשרות אלפי קלטות וידאו שהוא בעצמו ניתח, מטורף. פפ מעריץ אותו, סר אלכס פרגוסון העריך אותו, ולא מעט רואים בו כאחד המוחות המבריקים שיש בעולם הכדורגל כיום וכזה שלא זכה למספיק הערכה.
מצד אחד גאון מבריק בעל ידע שמעטים מחזיקים בו, מצד שני משוגע חסר מעצורים שיכול לקום וללכת ללא שום סיבה.
אם ביילסה מקבל את האמונה להטמיע את האג'נדה המאוד ברורה שלו השמיים הם הגבול, אבל כשזה לא הולך השיגעון שלו גובר על הגאונות שלו וזה נגמר מהר מאוד.
מרסלו "אל לוקו" ביילסה, סיפור שמשלב קריירה של גאונות מהולה בשיגעון, וזה כל מה שיפה בכדורגל.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.