מלחמת חרבות ברזל החזירה את יונתן אלון שלוש שנים אחורה למבצע שומר החומות, אז היה מאמן הפועל ירושלים. "כשנכנסתי לתפקיד התחלנו תהליך טוב ופתאום נחתו טילים והזרים ברחו", הוא נזכר.
אבל האירועים ההם לא הכינו אותו לכאוס איתו הוא התמודד מאז ה-7 באוקטובר, הפעם כמנהל הספורטיבי והאיש שצריך לייצב את הספינה. הבלגן התחיל ברגע שבו ליגת העל חודשה: הקבוצה כבר העתיקה את בסיס האם שלה לבלגרד, והזרים, יחד עם המאמן המצליח אלכסנדר דז'יקיץ', לא הסכימו לחזור לארץ.
4 צפייה בגלריה
יונתן אלון
יונתן אלון
"האמנו במה שהיה לנו". אלון
(צילום: עמית שאבי)
בינתיים ירושלים הופיעה עם קבוצת נוער מחוזקת, וספגה 40 הפרש מעפולה. במועדון האדום הבינו שככה אי־אפשר להמשיך, חתכו סופית מדז'יקיץ' ומינו את היווני איליאס קאנצוריס אחרי מסע חיפושים ממושך.

"התרעתי מפארסה גדולה"

עכשיו אלון בן ה־42 לוקח נשימה עמוקה, ומשתף בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו־ynet את מה שעבר עליו בחודשים הלא פשוטים ההם. "מ־7 באוקטובר הבנתי שקודם כל צריך להוציא את הקבוצה מישראל כדי לשמור עליה ביחד", הוא מספר. "עוד באותו לילה עלינו על מטוס ליוון. היה לנו קו מנחה ברור - אנחנו מאמינים במה שיש לנו ולא רוצים שזה יתפרק לנו. במשימה הזאת עמדנו כמעט לגמרי, למעט הסיפור עם דז'יקיץ', שגם עליו נלחמנו".
כשהבנת שמדברים על חזרה לארץ וחידוש הליגה, מה הדבר הראשון שעשית? "הייתה סיטואציה קשה מאוד כי הזרים פחדו, בניגוד לישראלים שרצו להיות בבית. ערכתי שיחות אישיות עם כולם, כבר הגענו להסכמה, אבל הפיגוע בירושלים טרף את הקלפים. העונה התחילה בפארסה גדולה, כשחלק מהקבוצות מאוד תמכו בנו וחלק קפצו על המציאה כדי לראות שאנחנו למטה ולנסות לדרוך עלינו עוד יותר. כשקשה אתה מגלה את הפרצופים של האנשים".
הופעתם לשני משחקים בלי מאמן ובלי זרים. מול ר"ג הפסדתם בשש הפרש ויומיים לאחר מכן הגיעה ההתבזות נגד עפולה. "הייתה סברה כאילו אנחנו עושים משהו בכוונה, שאנחנו לא בסדר. כדי שנהיה לא בסדר היינו צריכים באופן אקטיבי להגיד לשחקן זר לא לחזור ושאנחנו מעדיפים להפסיד. מה יוצא לנו מזה? כששאלתי מה רוצים מאיתנו, אמרו לי 'בושה שירושלים מופיעים ככה'. ברור שזו בושה, גם בושה שיש מלחמה וזה גם מאוד לא בסדר מה שחמאס עשו, אבל יש דברים שהם מובנים מאליהם. אחרי שחזרנו לארץ המינהלת החליטה לקנוס אותנו בגלל שלא העמדנו את ההרכב הכי חזק שלנו, וזה כרגע מתנהל בבתי משפט".
4 צפייה בגלריה
דז'יקיץ'
דז'יקיץ'
"נלחמנו עליו". דז'יקיץ'
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
יונתן אלון
יונתן אלון
"הקריטריונים למאמנים זרים? סידור עבודה שאני שמח שנפל". אלון
(צילום: עמית שאבי)
נכון שההופעה בלי הזרים לא הייתה בשליטה שלכם, אבל יש משהו שהייתם עושים אחרת? "דיברתי כל יום עם מנכ"ל המינהלת לשעבר שלומי פרי ועם היו"ר ארי שטינברג. אמרתי להם שהזרים שלנו לא מסכימים לבוא ושהולכת להיות פארסה. הם אמרו לי 'אנחנו מבינים, ואנחנו מבקשים שתלכו איתנו כי הליגה חייבת להתחיל'. יש שאלה שצריך לשאול אותם, איך יום אחד הם אומרים לנו ללכת איתם, ואני טוען בפני ההנהלה שצריך לעשות את זה למרות שניראה רע ונפסיד. עזבי שחשבנו שמוקדם מדי להחזיר את הליגה. השיקול היה כלכלי נטו, אבל אז ביום אחר הם קונסים אותנו. הטענות הגיעו רק אחרי המשחק מול עפולה".
אולי מה שצרם זה שבזמן שהקבוצה מקבלת על הראש, אנשי ההנהלה נראו מחויכים ביציע. "אני לא אוהב להפסיד, אבל ידענו לאן אנחנו הולכים. אני זה שהתריע לאנשי המינהלת, והם גם לא מכחישים. התגייסנו לטובתם, חשבנו על התמונה הגדולה יותר. הבעיה היא שהמינהלת החליטה להחזיר את הליגה בלי לראות את ההשלכות. אולי, למשל, היה צריך להזמין פיזיולוג לפני שקובעים לוח משחקים כזה? מה ההיגיון להעמיס פי שניים בחודש הראשון אחרי חודש וחצי בלי פעילות? אני רואה את בר טימור או תומר גינת, הם מותשים. גם במכבי ת"א – תמיר בלאט, לורנזו בראון ורפי מנקו – עם בעיות גב. הם לא בני 80. יש פה עומסים לא בריאים".
במינהלת מסרו בתגובה לטענות: "הפועל ירושלים אינה מעל הליגה וכמו יתר הקבוצות היא כפופה לאותן תקנות. למרות המכשולים, הביקורות והתנאים הלא פשוטים, יש ליגה מעניינת ותחרותית. מעבר לזה אנחנו לא נפתח שיח עם הקבוצות בתקשורת".
אלון ידע למה הוא נלחם על דז'יקיץ', מדובר באחד המאמנים הדומיננטיים שהגיעו לירושלים לאורך ההיסטוריה. הסרבי הקשוח בנה סגל בצלמו, הפך את הקבוצה למפלצת הגנתית והוביל אותה לזכייה בגמר הגביע ולגמר ליגת האלופות.
אבל מסכת השכנועים לא עזרה, והתהליך נקטע. "הוא החליט שהוא לא יכול לתפקד בתוך המלחמה", מסביר המנהל הספורטיבי. "הוא אמר לנו בפירוש: 'אני לא מוכן להגיע לישראל'".
מהצד זה נראה שדז'יקיץ' רכב על הסיטואציה כי בדיוק הגיעה ההצעה מנבחרת גיאורגיה. "אין קשר בין הדברים. אני שמח בשבילו שהוא לא יושב עכשיו בבית בלי עבודה. מאחל לו שיצליח".
בזמן החיפושים אחר מאמן אחר נתקלתם בקושי בגלל הקריטריונים למאמן זר, שכבר בוטלו מאז. "מדובר בקריטריונים לא טובים. כששאראס עזב את ז׳לגיריס הוא לא יכל לחתום באף קבוצה בארץ. יצרו סיטואציה בה מאמנים בעלי שיעור קומה לא יכולים לאמן בישראל. מאמנים לא טובים יכלו לאמן כאן, כי אימנו בליגה הראשונה בקפריסין, למשל. אני בעד שיהיו קריטריונים, אבל הם צריכים להשביח את הכדורסל הישראלי. אני לא חושב שצריך לקבוע מינימום שכר, שלא יגיע לכאן מאמן שמוכן לקבל 50 אלף דולר. באילת מתחננים כבר שנים למאמנים ישראלים שיגיעו, אבל אף אחד לא רוצה לבוא לשם, אז איך הקריטריון הזה עוזר? הקריטריונים לא היו לטובת קידום המאמן הישראלי, אלא לטובת זה שאי אפשר יהיה להעסיק מאמנים אחרים. זה היה סידור עבודה ואני שמח שזה נפל".
היה מאמן שלא אישרו לכם? "לא".
4 צפייה בגלריה
איליאס קאנצוריס
איליאס קאנצוריס
"מגיע לו הרבה קרדיט". קאנצוריס
(צילום: יאיר שגיא )
מה עם יוריצה גולמאץ? "אישרו לנו, אבל בחרנו את קאנצוריס, הוא הוכיח את עצמו כמאמן מצוין. אני חושב שהמשחק הכי טוב שהפועל ירושלים שיחקה בשנה וחצי האחרונות היה מול טנריפה. מגיע לו הרבה מאוד קרדיט על זה".

"15 קבוצות – אסון לליגה"

האיגוד אישר ששתי קבוצות יעלו לליגת העל, בזמן שבדירקטוריון המינהלת שוקלים להקפיא את הירידות בשל המלחמה. במצב הזה יהיו 15 קבוצות בליגה.
"זה יהיה אסון לליגה. אין מספיק ישראלים, אין מספיק כסף, אוהדים, מתקנים וגם לא שופטים. התפקיד של המינהלת הוא להרים את הליגה, אבל הלכנו אחורה. משחקים במתקנים שלהוציא כדור מהאאוט תלוי במידת הנעליים שלך. אני מבקש מהמינהלת ומהאיגוד רק דבר אחד - קחו אותנו קדימה. אני באמת שואל, מי דואג לליגה?".
אז מה הפתרון? "שיהיה מישהו שחושב על התמונה הגדולה ואין לו אינטרס. לכל נציג בדירקטוריון יש תפקיד אחד - לחשוב מה טוב לליגה. אם הם עושים משהו אחר כי הם דואגים לקבוצה שלהם, זה לא חוקי. צריך לקחת מנכ"ל או יו"ר ולתת לו הרבה יותר כוח. היום אנחנו במצב שבו עשרה ימים לפני משחק עוד לא יודעים באיזו שעה הוא יתקיים. בעל תפקיד שחושש שהקבוצה שלו תרד ליגה לא מסוגל לחשוב על טובת הליגה. הוא פסול להצבעה. יכול להיות שהפתרון הנכון הוא להקפיא את היורדות, אבל אז צריך להגביל את מספר העולות".
אבל אי אפשר להתעלם מזה שיש כאן מלחמה ומכורח הנסיבות, לא רוצים לפגוע באף קבוצה העונה אז לא יהיו יורדות. "אני רוצה לתת לקבוצות תנאים כדי שכן יוכלו להתחרות. כולנו במצב חירום, בהחלט צריך לעזור. קבוצה כמו גליל שעקרו אותה מהבית וגובים ממנה מחירים שערורייתים על אולמות במרכז הארץ, אז אנחנו כאנשים שאכפת להם מהספורט צריכים להתגייס ולעזור. יש סיטואציה שבאיגוד מחליטים על עולות ובמנהלת על היורדות, ואף אחד לא אומר רגע נסתכל על התמונה הכוללת. בליגה השנייה יש בעיה עכשיו, הרי ביטלו את הזרים והרמה היא הרמה הכי נמוכה שהייתה אי פעם. שתי קבוצות משם יצטרפו וזה ימשוך אותנו עוד פעם למטה".
"יכול להיות שהפתרון הנכון הוא להקפיא את היורדות", ממשיך אלון. "אבל אז צריך להגביל את העולות. אי אפשר להסתכל על זוית אחת של הסיפור. לא יכול להיות שההחלטה על ההקפאה מנותקת מההחלטה על העולות. אם הליגה חשובה לכם אי אפשר לנתק את זה. אני רוצה שכל העסק הזה ילך קדימה, זה חשוב לי".
פורסם לראשונה: 06:16, 28.02.24