במכבי חיפה השלימו עם עזיבתו של ירדן שועה כבר לפני כחודש. החלוץ הוצא לחופשה עוד לפני תום העונה החולפת, והוחלט שעתידו ייקבע רק עם פתיחת האימונים לקראת העונה הבאה. החתמת ברק בכר כמאמן הייתה סוג של גלגל הצלה, אך עתידו של השחקן במועדון עדיין נראה מעורפל.
פול גרובס, עוזרו האנגלי של מרקו בלבול, התעמת לא אחת עם שועה ולבטח לא המליץ להשאירו, אך בכר החליט לתת לו הזדמנות. לאימון פתיחת העונה אמש הוא כבר לא הגיע בסטטוס של שחקן במבחן, ועכשיו הכל תלוי בו. אם ימשיך בהתנהלות שאיפיינה אותו בעונה שעברה, תהיה זו הוכחה סופית לכך שהבעיה כולה שלו. מצד שני, אם יצליח המאמן החדש לממש את הפוטנציאל שטמון בחלוץ, תתחזק התחושה שגם לקיבעון של בלבול היה חלק משמעותי בעניין.
4 צפייה בגלריה
ירדן שועה
ירדן שועה
יקבל הזדמנות? שועה
(צילום: ראובן כהן)
מבקריו של בלבול האשימו אותו בחוסר גמישות מחשבתית וטקטית, ובהיעדר "אינטליגנציה רגשית". הקיבעון הזה היה גם אחד הדברים שהבעלים, יעקב שחר, ביקר בהתנהלותו של המאמן. בכר, מנגד, נחשב לאחד שיודע להתגמש, גם בשינוי שיטה תוך כדי משחק. כשהגיע להפועל באר־שבע כמאמן לא ממש נחשב, הוא נתקל בשמות גדולים משועה, כאלה שכיכבו לא רק בכותרות אלא גם במגרש. בכר ידע להוכיח מולם מנהיגות, ועכשיו מצפה לו מבחן מסוג אחר.
שועה מרוויח במכבי חיפה כ־200 אלף דולר נטו לעונה, ובתחילת כל עונה מקבל מענק של 100 אלף דולר. הכסף הגדול לא מנע ממנו להחסיר עשרות אימונים, חלקם בגלל פציעות, אבל בעיקר עקב איחורים, עבירות משמעת, ואפילו הפרת בידוד פומבית במסיבה בקיסריה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גרשגורן)
נכון לעכשיו, שני הצדדים מביעים אופטימיות זהירה בלבד. "השיחה עם בכר הייתה טובה, והוא החליט שירדן יגיע לאימונים להתרשמות, אבל מההיכרות שלנו עם שועה זה יכול להתפוצץ בכל רגע נתון. אנחנו כבר עברנו עם שועה הכל", אמר גורם במועדון.

בעד: "יהלום לא מלוטש"

ינואר 2019. שחר מכניס את היד עמוק לכיס, אחרי הרבה שנים שלא השקיע כל כך הרבה כסף בשחקן ישראלי. נשיא מכבי חיפה רכש מבני־יהודה 50 אחוז מכרטיסו של שועה בן ה־18 וחצי תמורת 1.3 מיליון יורו. החלוץ, מלך השערים (9) של ליגת העל באותו שלב, לבש לראשונה את המדים הירוקים עם ים של ציפיות ועתיד מבטיח. קבלת הפנים הייתה חגיגית, ובמועדון למוד האכזבות היו משוכנעים שהחתימו כוכב בסדר גודל יוצא דופן.
אך מעבר לכישרון, התחושה הייתה שבגילו הצעיר הוא יוכל לא רק לתרום רבות במגרש, אלא גם להחזיר את ההשקעה הגדולה במכירה עתידית. משהו בסדר הגודל של איל ברקוביץ', איגביני יעקובו ויוסי בניון, שמלבד היכולת על הדשא הכניסו לקופת המועדון מיליוני שקלים.
4 צפייה בגלריה
יעקב שחר
יעקב שחר
השקיע לא מעט ברכישה שלו. שחר
(צילום: ראובן שוורץ)
האוהדים בירוק התאהבו בשועה מרגע החתימה, ונתנו לו גב כמעט עד לסיום העונה. כל דקה וכל פעולה שלו על המגרש גררו רחש ביציעים. הקהל התייחס לרכש המדובר כאל כוכב כדורגל, וכשבאו הכישלונות הקבוצתיים, דומה היה שתחושת התסכול שלו ושלהם זהה. חלק ניכר מהקהל הפיל את התיק דווקא על המאמן.
האוהדים הירוקים לא זכו כמעט לראות את שועה בפעולה על המגרש ועדיין, לכל אורך הדרך, לא נטשה אותו ההילה של חלוץ איכותי - "יהלום" לא מלוטש, שאין הרבה כמותו בכדורגל שלנו, אחד שמחפש תמיד את השער, בעל קור רוח באזור הרחבה. חלוץ אמיתי.

נגד: לא עומד בלחץ

לפני שהגיע למכבי חיפה, שועה לא סיפק יותר מחצי עונה מבטיחה. גם במבט לאחור אפשר לראות שהתנהגותו עלתה לא פעם בקנה אחד עם התדמית הבעייתית שאליה נחשפו כלל אוהדי הכדורגל בעונה האחרונה. בלבול היה בסך הכל עוד אחד שנאלץ להתמודד עם התופעה, שחיבלה קשות בשקט סביב המועדון ופגעה בקבוצה כולה לאורך כל התקופה מאז שהוחתם. איחורים לאימונים, זלזול, התנהלות שלא משתלבת ברוח המועדון, בילויים ודפוס התנהלות שלא מתאים אפילו לשחקן בקבוצת הנערים, הובילו לא פעם להדחתו מהסגל. אבל חמור מכך, למרות שקיבל את מלוא תשומת הלב מצד המועדון, שועה לא למד את הלקח ויצר כל העת את הרושם שהוא בסך הכל שעיר לעזאזל.
נכון שמקצועית היה נדמה כי ביכולתו של החלוץ לתרום לקבוצה, שרדפה אחרי מכבי ת"א, אך אין ספק שגם מאמן עם הסבלנות הגדולה ביותר היה מתקשה להבליג נוכח חוסר המקצוענות שלו. התנהלותו של שועה ככוכב נובעת כנראה גם מהסכום האדיר ששולם עבורו, אך החלוץ לא השכיל למנף את יכולתו ואת מעמדו. יכול להיות שדווקא תג המחיר שלו גרם לו ללחץ הגדול שבו לא עמד.
"עם כל הכבוד לירדן, הוא היום נחשב לעוד שחקן ובטח לא לכוכב", אומר גורם במכבי חיפה. "הוא לא הטביע את חותמו, וברור שאינו יכול לשחק לפני ניקיטה רוקאביצה, דולב חזיזה, מוחמד עוואד וצ'ארון שרי. מבחינת התרומה בעונה שעברה הוא אולי השחקן ה־17 בסגל. לכן יש פה התלבטות קשה, אבל הפוטנציאל וההשקעה הכספית הם משהו שעדיין עומד לנגד עינינו".