לפעמים פגישה מקרית יכולה לשנות מסלול חיים. זה מה שקרה לחנין נסאר מהכפר עראבה, שהפכה תוך זמן קצר מכדורסלנית בליגה הארצית לקופצת לגובה ולאלופת ישראל המוסלמית הראשונה באתלטיקה.
הכל החל לפני ארבע שנים בסך הכל, כשמאמן אנטולי שפרן נתקל בבחורה הצעירה במהלך לימודיה במכון וינגייט, ומיד זיהה את הפוטנציאל בזכות הגובה שלה (1.82 מטר). הוא הציע לה להתחיל להתאמן אצלו, ונסאר, אז בת 19, ביקשה קודם כל לבדוק במה מדובר. היא נכנסה לגוגל, כתבה "קפיצה לגובה" וצללה לפרטים. הקליק היה מיידי. "זה מאוד מצא חן בעיניי", היא מספרת בראיון ל"ידיעות אחרונות". "נורא אהבתי את התחרותיות"
5 צפייה בגלריה
חנין נאסר
חנין נאסר
חנין נאסר. במקום להתאמן, עובדת
(צילום: אורן אהרוני)

שינוי כיוון

מהר מאוד נסאר החליטה לוותר על הכדור הכתום לטובת האהבה החדשה. בתחרות הראשונה, ממש כחובבת, היא קפצה 1.55 מטר, אלא שההתקדמות לאחר מכן הייתה אדירה, והרגע הגדול הראשון שלה הגיע באליפות הארץ. זו לא רק הזכייה, אלא העובדה שהצליחה לנצח את דניאל פרנקל, שיאנית ישראל ואחת האתלטיות הבולטות כאן בשני העשורים האחרונים. שתיהן השיגו תוצאה זהה, 1.78, אבל פרנקל פסלה פעם אחת יותר.
השבוע פגשנו את נסאר בת ה־23 בסניף סופר־פארם בקניון איילון בר"ג, שם היא עובדת, כדי לנסות לברר מה גרם לה "לאבד גובה" בשנה האחרונה. "כדי להיות אתלטית בכירה צריך גם פרנסה", היא מסבירה. "אני עובדת בחצי משרה בקניון, בשליש משרה כמורה לאימון גופני בבית ספר בלוד, ואחר כך עוד צריכה להיות מרוכזת באימוני הקפיצה לגובה".
5 צפייה בגלריה
חנין נאסר
חנין נאסר
מוכרת מוצרי טבע וספורט
(צילום: אורן אהרוני)
מה בדיוק את מוכרת בקניון? "מוצרי טבע וספורט".
אנשים מזהים אותך? "לא הרבה. לעומת זאת, כשהם רואים את הגובה שלי ישר שואלים אם אני ספורטאית".
עד לפני שנתיים עבדה נסאר כקופאית בסופרמרקט בעראבה, אבל מאז עברה לעיר הגדולה כדי להיות קרובה למועדון שלה, מכבי ת"א. אלא שהמשכורת הצנועה שהיא מקבלת באתלטיקה לא ממש מספיקה על מנת להתקיים, וכך היא נאלצת לעבוד בעוד שתי משרות כדי להשאיר את החלום בחיים.
בעונה השנייה שלה על המסלול נסאר הגדילה טווחים, והמריאה לשיא אישי של 1.83 בדרך לזכייה שנייה באליפות ישראל. זו הייתה גם התוצאה החמישית בטיבה בכל הזמנים של קופצת לגובה ישראלית. עם ההצלחה הגיעו הספונסרים, כאשר בנק מרכנתיל ונייקי אימצו אותה כנותנות חסות. אלא שדווקא אז נסאר נקלעה לתקופה רעה, ולראשונה נאלצה להתמודד עם כישלון. "היום אני חושבת שדווקא טוב שנכשלתי", היא סבורה. "זה נתן לי לבדוק למה זה קרה ומה צריך לעשות כדי להשאיר את זה מאחור. עכשיו אני חוזרת לעצמי כי פתחתי את העונה עם 1.80. לא רע בשביל התחלה".
5 צפייה בגלריה
חנין נאסר עוברת את הרף
חנין נאסר עוברת את הרף
הספונסרים נטשו
(צילום: אורן אהרוני)
הספונסרים נשארו גם בשנה החלשה? "לא, הודיעו שהם יורדים ממני, אבל אני מאמינה שזה בגלל הקורונה. גם לי היה קשה בקורונה, במיוחד בסגר הראשון כשהייתי בבית והפסדתי הרבה אימונים".

ההיסטוריה והאיומים

השנה המאכזבת הגיעה אחרי כישלון בתחרות הבינלאומית הראשונה והיחידה שלה עד היום, אליפות אירופה עד גיל 23 שהתקיימה בשוודיה. במזג אוויר גשום נסאר קפצה לגובה 1.68, סיימה במקום ה־22 במוקדמות ולא עלתה לגמר. אבל החוויה הקשה באמת, אפילו מפחידה, כלל לא קשורה לתוצאות על המסלול והתרחשה עוד לפני שעלתה על המטוס. נסאר ספגה איומים על חייה ברשתות החברתיות משום שהיא "מייצגת את הציונים", ולאחר מכן העלתה פוסט שעורר הדים רבים. "שכחו שאני קופצת לגובה. מול כל דבר שמנסה להפריע אני לא עומדת, אני פשוט קופצת", כתבה אז.
איך זה השפיע עלייך? "דווקא לא הייתי רוצה להרחיב על כך, הסתפקתי בתגובה שאני מייצגת רק את עצמי. די לא אהבתי את העובדה שספורטאים מהמגזר לא נתנו כתף ולא עזרו לי. מאמינה שעכשיו אני הרבה יותר מחוסנת ממקרים כאלה".
מתעניינת בפוליטיקה? "בפירוש לא. אין לי עניין בפוליטיקה".
מהם התחביבים שלך? "אני אוהבת מאוד לכתוב. מאמינה שאכתוב בשלב זה או אחר ספר על המסע שלי באתלטיקה. אני גם חזק בקטע של יוגה".
5 צפייה בגלריה
חנין נאסר
חנין נאסר
אולי היא תעבור לכתיבה
(צילום: אורן אהרוני)
יש ספורטאי או ספורטאית שאת מעריצה? "הקופץ לגובה הקטארי מוטאז בארשים. הייתי מאוד רוצה לפגוש אותו וללמוד ממנו".
מספרים שלפעמים קשה לעמוד מול מאמן תובעני כמו שפרן. הוא צועק הרבה? "אין לי מילה רעה אחת להגיד על טולי, הוא כמו האבא השני שלי".
שפרן מוסיף בגילוי לב: "כן, לפעמים צריכים לצעוק כדי להשיג תוצאות. חוץ מזה, יש לי הרבה מילים טובות לומר על חנין".
5 צפייה בגלריה
מותאז בארשים בטירוף
מותאז בארשים בטירוף
בארשים. מודל לחיקוי
(צילום: רויטרס)
למשל? "רואים מיד שהיא קיבלה חינוך מצוין בבית. מנומסת, נותנת כבוד למבוגרים, וכמובן ספורטאית עם יכולות גבוהות. מצפה שעד סוף העונה הזו היא תשיג 1.87, אולי אפילו 1.90. אבל לא מספיק לדבר, צריך לעשות".
המטרה המוצהרת מצד המאמן והקופצת ברורה: פריז 2024, כי את הטיסה לטוקיו היא כבר איחרה.
מה תצטרכי לעשות כדי להיות שם? "אם אעשה מעל 1.90, אגיע לשם. לא כל כך אכפת לי מה אחרות משיגות. הנה, בארץ, אם דניאל תעשה תוצאה מצוינת אפרגן לה. אני עסוקה רק בתוצאות שלי".
שפרן מנמיך ציפיות, לפחות בטווח הקרוב, ומעריך שנסאר תגיע לשיאה רק בעוד שמונה-תשע שנים: "אני מאמין שגיל 29, אחרי צבירת כל הניסיון, הוא האופטימלי. לחנין צפוי מסע ארוך ומעניין".
מבנק מרכנתיל נמסר בתגובה: "הבנק אימץ את חנין ב-2020 ובימים אלה דנים באישור האימוץ ל-2021".