שלושה חודשים ויום חלפו מאז המשחק האחרון של הליגה הספרדית, לכן לא כולם זוכרים מה התרחש בעשרת הימים הראשונים של חודש מארס שקדמו לכך: זה התחיל עם ניצחון של ריאל מדריד בקלאסיקו, שהעלה אותה למקום הראשון בטבלה, והמשיך עם עוד מהפך כעבור כמה ימים, שהוציא את ברצלונה לפגרה במקום הראשון. סיפורה של העונה - בשבוע.
עונת 2019/20 לא הבליטה קבוצה אחת בספרד, אלא את המאבק הצמוד בין שתי היריבות הגדולות. פעם ברצלונה מוליכה ופעם ריאל. פעם זו מלאת בעיות והשנייה במגמת עלייה, ופעם להפך. התחרות מותחת ודרמטית: לברצלונה יש שתי נקודות יתרון בלבד כרגע, וקשה לחזות איך זה יסתיים. למזלנו, לפחות נזכה לראות את זה מסתיים. כנראה.
6 צפייה בגלריה
אנטואן גריזמן מול קארים בנזמה בקלאסיקו
אנטואן גריזמן מול קארים בנזמה בקלאסיקו
אנטואן גריזמן מול קארים בנזמה בקלאסיקו
(צילום: getty images)

ברצלונה

מסי וסוארס שוב יחד
"חזרת הצמד" – זו הייתה כותרת העיתון "ספורט" באחד הימים השבוע, ובברצלונה התגעגעו. לאו מסי שיחק מצוין כמו תמיד עד שהקורונה עצרה אותו, אבל הגעגוע הוא לשילוב שלו עם לואיס סוארס, שהיה פצוע ולא היה חוזר לשחק העונה אלמלא פגרת הקורונה.
סוארס עבר ניתוח בתחילת ינואר, אבל למרות שנעדר מכמעט שלושה חודשים בהם שיחקו כדורגל, החיבור מסי־סוארס עדיין מוביל את הליגה: השניים בישלו שבע פעמים זה לזה העונה, יותר מכל צמד אחר. בכלל, כששניהם יחד על המגרש, אחוז הניצחונות של ברצלונה גבוה באופן משמעותי והקבוצה מבקיעה 0.6 שערים יותר למשחק. סוארס משחק גם עבור העתיד. הדיווחים מספרים שחוזהו לא יחודש ושלאוטרו מרטינס מאינטר בדרך להחליפו, אבל צריך לזכור שמסי הוא חבר קרוב שרוצה את סוארס לצידו. בעתיד, וגם עכשיו במאבק האליפות.
6 צפייה בגלריה
מסי וסוארס חוגגים
מסי וסוארס חוגגים
מסי וסוארס. חוזרים לשתף פעולה
(צילום: EPA)
הסגנון של סטיין
כשקיקה סטיין הגיע לברצלונה כולם סיפרו מיד כמה סגנון המשחק שלו מתאים להיסטוריה של הקבוצה. במשחק הבכורה גם הגיעה ההוכחה עם 83 אחוזי החזקה בכדור ולא פחות מ־1,005 מסירות. סגנון יש, אבל תוכנית חלופית לא הייתה, וכשדברים לא עבדו הגיעו גם הפסדים – בוולנסיה, בקלאסיקו ובהדחה מהגביע מול בילבאו.
"מעולם לא פיקפקתי בסגל שלנו או ביכולת שלנו לזכות בהכל העונה - אבל לא עם הדרך בה שיחקנו קודם", אמר מסי בחודש שעבר. "אני בר־מזל לשחק בליגת האלופות כל שנה ויודע שאי אפשר לזכות כך". אלו דברים חריפים של מסי. לבארסה אין בעיה כמובן להחזיק טוטאלית בכדור, אבל היא זקוקה לדברים נוספים שיהפכו את הנעת הכדור להחלטית יותר. לסטיין היה הרבה זמן לחשוב על כך.
6 צפייה בגלריה
סטיין על הקווים
סטיין על הקווים
סטיין על הקווים
(צילום: AFP)
הדיסוננס ההגנתי
כשקבוצה סופגת כמות גבוהה יחסית של שערים, ברור כמעט תמיד שלשוער יש בזה חלק, אבל קבלו את הדיסוננס האחורי של ברצלונה: יותר מדי שערי חובה, אבל מארק־אנדרה טר־שטגן דווקא מציל את הקבוצה. בארסה ספגה העונה 31 שערי ליגה, ארבעה פחות מכל העונה שעברה, כשנותרו עוד 11 משחקים. זו תוצאה של שילוב בין סגנון המשחק לבין יכולת אישית הגנתית ירודה.
עם זאת, טר־שטגן עושה את העבודה שלו. אחוז העצירות שלו אמנם ירד לעומת העונה שעברה, אבל הסיבה המרכזית לכך היא שהיריבות מגיעות למצבים נוחים יותר מולו. ההבדל בין עבודת השוער לעבודת ההגנה הכללית כה גדול לפעמים, עד שבספרד מתבדחים שהגרמני אפילו תורם התקפית יותר משחקני השדה בחלק האחורי. יש לו, למשל, שני בישולים העונה. לג'ורדי אלבה, פעם מבשל בחסד, יש רק אחד.
6 צפייה בגלריה
מארק אנדרה טר שטגן
מארק אנדרה טר שטגן
מארק אנדרה טר שטגן. עושה את העובדה
(צילום: getty images)

ריאל מדריד

פתאום היא לא סופגת
ריאל מדריד תמיד הייתה קבוצה של התקפה, של גלאקטיקוס, אבל אם רוצים לשים את האצבע על המקום שמציב אותה במאבק האליפות העונה אז חייבים, בניגוד לברצלונה, להצביע על ההגנה. ריאל ספגה 19 שערים בלבד ב־27 משחקים, הכי מעט בליגות הבכירות באירופה, אפילו פחות מאתלטיקו שחולקת עם ליברפול את המקום השני. החצי הראשון של העונה הציג את מספרי ההגנה הטובים ביותר של הקבוצה מזה 32 שנים, וכמות הספיגות ירדה לעומת העונה שעברה בלא פחות מ־42 אחוזים.
כל זאת אחרי שתיבו קורטואה החל רע את העונה, אבל קיבל את האמון והביטחון מזינדין זידאן וחזר ליכולת אדירה. אליו צריך להוסיף את פרלאן מנדי, שתפס במשחקים רבים את עמדת המגן השמאלי במקום מרסלו ומהווה שדרוג הגנתי. ומעל כולם ניצב קאסמירו, בעונת שיא וכמות תיקולים מרשימה שמונעת מהכדור להגיע לרביעייה האחורית.
6 צפייה בגלריה
ברצלונה נגד ריאל מדריד
ברצלונה נגד ריאל מדריד
עונת שיא. קאסמירו
(צילום: AFP)
זיזו והציפור הקטנה
אם רוצים עוד סיבה לשיפור ההגנתי בריאל, היא נמצאת אצל פדה ואלוורדה, שלגביו אפשר להשתמש במילה רחבה יותר - איזון. ואלוורדה, המכונה "הציפור הקטנה" משום שנדמה היה לחבריו שהוא מרחף על פני הקרקע במגרש, שייך לריאל ארבע שנים, אבל רק זידאן נתן לו לפרוץ. כשזה קרה ריאל השתנתה לטובה: אחוז ההצלחה עם ואלוורדה עומד על 76 ובלעדיו יורד ל־61.
"זידאן נתן לי את הביטחון לפתח את המשחק שלי", סיפר פדה מוקדם יותר העונה. "זה לא דבר פשוט לשחק עם מישהו בן 21 בתקופה בה דברים לא הולכים טוב. זידאן מדבר אליך כמו חבר ואתה חייב להפנים כל מילה שהוא אומר". ואלוורדה הפנים, ומבצע. הוא קשר שעובד מרחבה אחת לשנייה, יוצא בדריבל קדימה ומיד טס אחורה לעזור הגנתית. הפעולות שלו עזרו לקאסמירו לעלות עוד מדרגה ונתנו לטוני קרוס יותר חופש פעולה התקפי. ההחלטה של זיזו איזנה את ריאל.
6 צפייה בגלריה
פדריקו ואלוורדה
פדריקו ואלוורדה
פדריקו ואלוורדה. משדרג את ריאל
(צילום: AFP)
מחכים להזאר
בשבוע הראשון של חזרת הבונדסליגה בישל תורגן הזאר שני שערים עבור דורטמונד, ובספרד התבדחו: בשבוע אחד הוא בישל יותר שערים מאשר אחיו הגדול אדן בכל העונה. כן, עונת הבכורה של אדן הזאר כוללת כרגע רק בישול אחד ורק שער אחד, בעשרה משחקים בלבד. הפציעות לא הקלו עליו.
הדיווחים מספרים שהזאר נראה פנטסטי והחלים לחלוטין. גם מרקו אסנסיו חוזר, וזידאן רוצה לראות את שניהם יחד עם קארים בנזמה. בעבר אמר הזאר שהעונה הראשונה היא הסתגלות ויש לבחון אותו לפי השנייה. אז הנה, הוא מקבל סוג של עונה שנייה בתוך הראשונה. גם אנחנו, וזו עשויה להיות מיני־עונה מותחת במיוחד.