אחת המילים הראשונות שקופצות לראש כשמדברים על ולדימיר איביץ' היא "רס"ר". אבל ההגדרה הזו עושה עימו חוסר צדק משום שהמאמן הסרבי הוא הרבה מעבר לזה - הוא כיום האיש הכי חזק במכבי ת"א (נוציא כמובן מהמשוואה את הבעלים מיץ' גולדהאר), והרוויח את מעמדו ביושר.
המבטים החודרים, הגובה המרשים, שפת הגוף המופנמת, הדיסטנס שנשמר והתוצאות בשטח הפכו אותו - אם נישאר בדימויים מהעולם הצבאי - לגנרל שמוביל בבטחה את חייליו בדרך לאליפות שנייה ברציפות, כזו שתהיה במרחק נגיעה אם ינצח הערב (20.45) את מכבי חיפה בבלומפילד.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ'
ולדימיר איביץ'
השליט הבלעדי. ולדימיר איביץ'
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
איביץ' סוגר אוטוטו שנתיים במכבי ת"א, דבר שמאמנים זרים אחרים לא עשו (לרוב, משום שדילגו לתחנה בכירה יותר באירופה), מה שאיפשר לו לבסס את מעמדו ועוצמתו הכבירה במועדון. וכל זאת כשמדובר במאמן צעיר יחסית (43) שמקבל את השכר הנמוך ביותר בעידן הנוכחי של גולדהאר - 350 אלף יורו לעונה. לשם השוואה, שוטה ארבלדזה הרוויח כמעט פי שלושה ממנו.

חוזר מנכ"ל

אז איך הוא עשה זאת?
אריזת ואקום. חשוב לזכור כי בכל עידן ג'ורדי קרויף עבדו במכבי ת"א מאמנים חזקים ומשמעותיים, אבל בהיררכיית הארגון תמיד היה מעליהם מנהל מקצועי (קרויף) או מנכ"ל דומיננטי (ג'ק אנגלידיס, מרטין ביין, בן מנספורד) שמבין ומעורב בעניינים מקצועיים. איביץ' הגיע למועדון שהפסיד שלוש אליפויות ברציפות וכשאין מעליו את שתי הפונקציות המשמעותיות שהוזכרו - לא רק שמתחילת הדרך הוא עובד ללא מנהל מקצועי, מזה שמונה חודשים הוא גם ללא מנכ"ל. איביץ' מילא במהירות את הוואקום שנוצר, סיפק תוצאות כמעט מיידיות (למעט במפעלים האירופיים, שם נכשל), ובזכות אופיו הבלתי מתפשר הגדיל את כוחו בצורה דרמטית. למעשה, לאיביץ' יש גם קו פתוח למי שמוגדר יד ימינו של גולדהאר, אנגלידיס, מי שהמליץ להחתימו במכבי ת"א לאור הכרותם בפאוק וכיום עובד בצמוד לטייקון הקנדי. המשמעות: עוד גורם שמסייע לביצור כוחו.
6 צפייה בגלריה
(נתונים: ירון משעל)
"איביץ' מלא בכוח, אבל אין לו שיכרון כוח", הסביר אחד השחקנים והוסיף, "ועדיין לא הכל מקצועי אצלו, הוא גם יודע לחסל חשבונות עם שחקנים שסרחו מבחינתו. מקצועית הוא מחליט הכל".
להקת כוורת. איביץ' לא רק קובע את הסגל, הוא גם המאמן היחיד שהקיף את עצמו בכוורת משלו. עד להגעתו היו, למשל, שתי פונקציות מפתח שאוישו על ידי המערכת: מאמן הכושר חואן טוריחו ומאמן השוערים שורה אובארוב, בעוד שהמאמן הביא עימו רק את עוזרו. איביץ' שינה את הקונספט וצירף לצוות המקצועי את מאמן השוערים חריסטוס קלפקיס ואת מאמן הכושר דארקו אוברדוביץ'. ואם זה לא מספיק, כשהמאמן לא אהב את התנהלות הצוות הרפואי במועדון - הוא ביצע גם שם מהפכה והציב את האיש שלו, ננאד קובאצ'ביץ', בראש מערך הפיזיותרפיה. עדות מובהקת לכוחו המתעצם של הטיפוס שלא מרבה לפטפט.
6 צפייה בגלריה
(נתונים: ירון משעל)
לילה בלי כוכב. אם בשלוש האליפויות הקודמות של מכבי ת"א הייתה על הדשא פיגורה בדמות ערן זהבי שהפך לכוכב האליפות, בשנתיים האחרונות המאמן הוא הפנים של ההצלחה. אף שחקן במכבי ת"א לא הצליח לייצר דומיננטיות גדולה מזו של המאמן, ואיביץ' הפך לכוכב שבפרונט. יותר ממאמנים גדולים ממנו שהגיעו לקריית שלום דוגמת פאולו סוזה או פטר בוס, שמעליהם ריחף צילו של זהבי.

"אינסטינקטים מדהימים"

אחד הדברים שעומדים לזכות איביץ' היא העובדה שלמרות מגבלות הפייר־פליי והיחלשות הסגל ביחס לשנים קודמות, הוא בנה קבוצה דומיננטית שהשתלטה בעקביות על ליגת העל. בעוד מכבי חיפה, למשל, המשיכה להתחזק כדי לרדוף אחרי הצהובים, הצליח מאמן הצהובים לנהל את הסגל שלו בצורה יעילה וקטלנית. הסרבי הפך ליתרון הגדול ביותר של מכבי ת"א מול הקבוצה שהעונה קראה עליה תיגר, ורבים מעריכים שההבדל המשמעותי בין המועדונים נמצא בעמדה על הקווים. בעוד מרקו בלבול לא מצליח לסגור, למשל, את סאגת ירדן שועה, מוכיח איביץ' שהוא יודע לנהל משברים או הפרות משמעת בצורה מצוינת. לפרטים: אלירן עטר, יונתן כהן, דור מיכה, או אפילו איתן טיבי שלא ישכח לעולם את משחק ההדחה מול סרפסבורג.
"יש לו בארכה מטורף, האינסטינקטים שלו מדהימים", מספרים שחקנים במכבי ת"א ומתייחסים בעיקר לאחוזי ההצלחה שלו בשינויי ההרכב שהוא מבצע במשחקים. בשבת, כשיונתן כהן לא פתח בהרכב נגד הפועל חיפה, היו מי שתהו האם זה הצעד הנכון. מי שהיה באימונים בשבועות האחרונים ידע לספר כי מתן חוזז הפגין בהם כושר נפלא והוא זה שפתח לראשונה העונה על חשבון אחד מכוכבי הקבוצה. זה נגמר בשער לרשת היריבה, וגם ניק בלקמן כבש שער (שנפסל) רגע אחרי שנכנס כמחליף. הדוגמאות האלה מלוות את איביץ' כמעט מיומו הראשון בצהוב.
6 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב חוגגת
מכבי תל אביב חוגגת
מי שמגיע לו, מקבל הזדמנות. מכבי תל אביב חוגגת
(צילום: עוז מועלם)
נתונים: ירון משעל
"הוא לא מערבב כמו כולם. אצלו מי שעולה לשחק, סימן שהיה הכי טוב באימונים. הוא הכי ישר בעולם", מעיד אחד משחקני מכבי ת"א. "הוא היום האיש הכי חזק במכבי, ולכן גם אף אחד לא מנסה להרים ראש. מקבלים את מה שהוא מחליט, בטח כשהכל עובד".
לפני שהגיע למכבי ת"א, רזומה האימון של איביץ' כלל עונה אחת בפאוק סלוניקי עימה זכה בגביע. מי שהרים גבה לנוכח ניסיונו הדל, הוריד אותה מהר מאוד כשהתברר עד כמה אישיותו חזקה והכריזמה השקטה שלו יעילה בליגה הישראלית. התמודדות עם הלחץ והציפיות במכבי ת"א אחרי שלוש שנים שחונות? הלחץ במועדונים הגדולים ביוון הוא ברמות הרבה יותר גבוהות והקהל שם הרבה פחות מנומס (במשחק מול פנאתינייקוס הושלכה לעברו פחית בירה ופגעה בראשו) מזה שמגיע לבלומפילד ולסמי עופר.
איביץ' המאמן הושפע רבות מהפורטוגלי פרננדו סנטוס, אבל כשחקן פרטיזן בלגרד מי שעיצב אותו הוא מאמנו דאז, לותר מתיאוס, שהפך אותו לקשר אחורי שמרבה לכבוש. בשנתיים שלו במכבי ת"א הוא מנסה לעשות זאת עם שחקנים כמו דור פרץ, אייל גולסה או דן גלזר.

סוף מסלול?

אנגלידיס העיד בעבר כי אינו רוצה שמכבי ת"א תהפוך לתחנת מעבר עבור מאמנים מצליחים, ואת איביץ' הוא הצליח לשמור למשך שנתיים. אוסקר גרסיה עבר לברייטון ומאמן כיום את סלטה ויגו; פאולו סוזה דילג לבאזל, המשיך לפיורנטינה ומאמן כיום את בורדו; סלבישה יוקאנוביץ' זינק לפולהאם; ופטר בוס לאיאקס, דורטמונד ועכשיו לברקוזן. האם גם איביץ' ימריא הלאה? בתקשורת הבלגית דווח שהוא אחד המועמדים להתמנות למאמנה של סטנדרד ליאז' בעונה הבאה.
6 צפייה בגלריה
מאמן פורטוגל פרננדו סנטוס
מאמן פורטוגל פרננדו סנטוס
השפיע על איביץ'. סנטוס
(צילום: getty images)
המאמנים הקודמים שעשו את קפיצת המדרגה מקריית שלום אל מועדונים גדולים ביבשת נזקקו לקמפיין אירופי מוצלח, וזו עד כה נקודת התורפה אצל איביץ'. גם הנסיבות המקילות של מגבלות הפייר־פליי לא מנקות אותו מהכתם של ההדחות המוקדמות של מכבי ת"א במפעלים האירופיים. ועדיין ברור שהוא מכוון ליעדים גבוהים יותר מאשר הצלחה בליגה הישראלית. בכוורת הקרובה אליו טוענים כי מדובר בחודש האחרון של הסרבי במכבי ת"א, וגם השחקנים חשים בכך.
כרגיל, הפנים של איביץ' חתומות ולא מעידות על דבר, אבל אם כן - הוא בוודאי ירצה לעזוב עם אליפות שנייה ברציפות.