יש סדרות שמצליחות להשאיר חותם. "נטפליקס" הוציאו לאחרונה את "גמביט המלכה", סיפור שבמרכזו ילדה יתומה שהשחמט הפך למהות חייה, ונגד כל הסיכויים הצליחה לטפס הכי גבוה שיש בעולם ששלטו בו גברים.
מרסל אפרוימסקי, שחקנית השחמט הבכירה בישראל, שקטפה את אליפות העולם בגיל 12, סיפרה באולפן ynet מה היא חושבת על הסדרה: "האמת שאהבתי שני דברים מרכזיים. אחד מהם היה שקודם כול היא מבליטה את העובדה שהיא רוצה שיעריכו אותה בגלל שהיא חזקה ולא בגלל שהיא בחורה, ודבר שני שיש המון ניואנסים קטנים בסדרה שמנסים להעביר כמה השח הוא משחק עמוק ומורכב. זה לא רק הפן התחרותי והפן הספורטיבי, אלא יש בזה המון עומק ויופי וזה מהמם בעיניי".
3 צפייה בגלריה
מרסל אפרוימסקי
מרסל אפרוימסקי
"בסדרה הראו מעבר לפן המקצועי". מרסל אפרוימסקי
(צילום: Fiona Steil-Antoni)
3 צפייה בגלריה
מרסל אפרוימסקי
מרסל אפרוימסקי
הסדרה תגרום לנשים לשחק שחמט?
(צילום: David Llada, מתוך "גמביט המלכה", באדיבות נטפליקס)
עוד דבר שמרסל הזדהתה עימו, היה שבעיקר גברים הם אלו שמובילים את הענף. גם בסביבתה, היא מספרת, תמיד הייתה מוקפת בעיקר בגברים, והפער בין המגדרים מורגש: "זה בא לידי ביטוי בכל מיני מובנים, על הלוח עצמו זה כבר עניין של מד-כושר. אז בסוף, במיוחד כשאתה כבר עובר את הגיל של הבת הצעירה והקטנה אז מסתכלים יותר על הרמה שלך ופחות על מי אתה. אבל זה כן בא לידי ביטוי בדברים אחרים כמו פרסים ואליפויות הארץ לגברים ונשים. בחלוקת הפרסים והתנאים - הפערים עדיין מורגשים".
"אני חושבת שקודם כול זה מתחלק לשני דברים", היא ממשיכה. "אנחנו רואים במובנים העולמיים, כן יש פער בין גברים לנשים, הססיבות זה למחקרים, אבל כן יש פערים. אבל יש עניין של ביצה ותנרגולת. כי מצד אחד כן יש את הפערים אלה, מצד שני כשיש תחרויות כמו אליפויות עולם או אפילו אליפויות הארץ והפער בפרסים הוא פי 5, זה משפיע על כך ששחמט נשים יהיה פחות מקצועני, בטח במדינות שהן פחות סובייטיות".
3 צפייה בגלריה
מרסל אפרוימסקי
מרסל אפרוימסקי
בין מאה הראשונות בעולם
(צילום: Fiona Steil-Antoni)
ביום-יום אפרוימסקי היא סטודנטית, ונחשבת לבכירת השחקניות בארץ. היא מייצגת את נבחרת ישראל ומקווה להעלות את הדירוג שלה ברגע שתחרויות השחמט יחזרו. באשר לפרנסה בתחום, היא מודה שהעניין מסובך: "יש גברים שהם מקצוענים, לנשים זה הרבה יותר מורכב. זה כמעט בלתי אפשרי לחיות מזה, בטח עם היחס הנוכחי".
עם זאת, היא מאמינה שלסדרה יכולה להיות השפעה חיובית על נשים: "אני חושבת שהשח הוא מעבר, אם שנייה נפריד את זה לשני עולמות - בין העולם הספורטיבי והתחרותי, לפן החינוכי, זה ענף שבו מגיל צעיר עד גיל די מאוחר, למעשה כל החיים, אתה מתחרה בעיקר עם המין השני, עם הגברים. אני חושבת שזה כלי שאפשר להשתמש בו גם בפן החינוכי בשביל לדעת להתמודד עם הסביבה הגברית. גם העניין המוחי יכול מאוד לשרת את המקום הזה של להביא עוד בנות גם למקצועות ההיי-טק והמדעים וכו'. אז אני מקווה מאוד שהרבה יותר בנות יגיעו לזה ויראו שהן לא פחות טובות ויש בזה המון יופי וכיף".