איני חיפאי במקור, גם לא התגוררתי באזור, והזכרונות היפים שלי משם הם של כדורסל נטו. הרבה משחקים בלילות שבת העליזים כשעוד שיחקו במגרשים פתוחים, כשהפועל חיפה הייתה מסוכנת וחזקה יותר מיריבתה מכבי. הימים של אברהם חמו וחיים בוכבינדר, מלך הסלים הנצחי של מכבי חיפה, עם 6,044 נקודות שקלע ב-256 משחקי ליגה. אני זוכר את המגרש בהדר, לא רחוק מקולנוע ארמון וקפה רומא, בתוכו שכן קולנוע חן. המדור הפעם יהיה ירוק. מכבי חיפה, באין ספור הגלגולים שעברה, עם תוספות לשם ואיחודים, עברה הרבה עליות ומורדות אבל תמיד משכה אליה שמות אדירים כמו עדי גורדון, דורון שפע, תומר שטיינהאור, ארי רוזנברג והרשימה עוד ארוכה. אגב, הערב (ראשון, 19:20) היא תשחק מול מכבי ראשל"צ במשחק השני של רבע גמר הפלייאוף (0:1 לראשל"צ בסדרה).
כשג'ף רוזן, הבעלים שמתגורר במיאמי, הצטרף כמשקיע בעונת 2007/8 ואמר בין היתר כי המטרה שלו היא להוביל את מכבי חיפה לאליפות, עבור רבים הוא נשמע הזוי. הוא אפילו הוסיף לשם הקבוצה את הכינוי "היט" כמו קבוצת ה-NBA ממיאמי שאותה הוא אוהד (התוספת הזו נעלמה מאז). ג'ף, איש מיוחד, מעולם לא נסחף יתר על המידה בתקציבים. בתקופתו מכבי חיפה ירדה לליגה השנייה אבל חזרה מיד, והוא לא ויתר על המסע השנתי למשחקי הכנה בארה"ב מול קבוצות ה-NBA, שהתקיים כבר תשע פעמים. יודעי דבר במועדון החיפאי סבורים כי הופעות הקבוצה בארה"ב, בתוספת תמיכה של הקהילות היהודיות באותן ערים, מהוות חלק חשוב בתקציב, ולכן לרוזן פחות משנה שהקבוצה מוותרת על משחקי גביע ווינר ולעתים מגיעה עייפה למחזורים הראשונים של הליגה.
4 צפייה בגלריה
שחקן העונה וגיבור האליפות. גל מקל
שחקן העונה וגיבור האליפות. גל מקל
שחקן העונה וגיבור האליפות. גל מקל
(צילום: גיל נחושתן)
בערב אחד, ב-13 ביוני 2013, החזון של רוזן הפך להגשמת חלום עבור המועדון והאוהדים. מוזר. כשאני חושב אחורה על אותו הערב, נראה לי שסיפור האגדה הזה התרחש לפני עשרות שנים. באותה עונה חיפה הפסידה חמש פעמים למכבי ת"א, אבל בגמר – משחק בודד שנערך באולם רוממה הביתי – הירוקים עשו את הבלתי אפשרי ולקחו אליפות היסטורית עם ניצחון 79:86 על הצהובים.
זה הסתובב אצלי בבטן זמן רב לפני המשחק, הייתה לי הרגשה שעומד לקרות משהו מיוחד. שיגעתי בלי הרף את שימי בר, אחד מעורכי מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", ואמרתי לו: "הולך להיות מעניין, חיפה תזכה באליפות", והוא נכנע לבסוף ונסע איתי. כשהגענו לחיפה תפסתי את הכתב המקומי שלנו, איתן גליקמן, והכנתי אותו ללילה לבן מלא בחגיגות. אמרתי לו שאני מרגיש שבראד גרינברג יפתיע את דייויד בלאט – וכך היה. ההבטחה של רוזן קוימה: פט קלאתס עם 22 נקודות ו-10 ריבאונדים, גל מקל ביכולת לפנתיאון עם 21 נק' ו-7 אסיסטים, וגם דונטה סמית' המופלא עם 12. בעונה הבאה, כשכבר יהיה בן 37, סמית' שוב ישחק בחיפה – ומעניין מאוד לראות אם עדיין יש בו את מה שדרוש כדי להיות דומיננטי בליגה כפי שהיה בעבר.
4 צפייה בגלריה
סיקור משחק האליפות של חיפה ב"ידיעות אחרונות"
סיקור משחק האליפות של חיפה ב"ידיעות אחרונות"
סיקור משחק האליפות של חיפה ב"ידיעות אחרונות"
(ארכיון ידיעות אחרונות)
4 צפייה בגלריה
ג'ף רוזן
ג'ף רוזן
ג'ף רוזן. הגשים את החלום
(צילום: זהר שחר)
הראשון ששילם את המחיר במכבי ת"א, אחרי עונה מאכזבת מאוד, היה גור שלף שהודח מתפקיד המנהל המקצועי ובמקומו מונה ניקולה וויצ'יץ' שמכהן בתפקיד עד היום. ועדיין, בעונה שלאחר מכן חיפה הייתה קרובה לעשות זאת שוב, רק שהפעם היו שני משחקים בגמר. היא הפסידה 81:77 בבית וניצחה רק 82:84 בהיכל בדרמה אדירה. גם בעונת 2016/17 ראינו אותה בגמר, אחרי מסע בלתי יאומן – היא סיימה במקום השמיני את העונה הסדירה, הדיחה את הפועל חולון שסיימה ראשונה, גברה על מכבי ת"א בחצי הגמר והפסידה בגמר להפועל ירושלים. למרות שמאז הספיקה לרדת ליגה ולחזור לליגת העל, חיפה הצליחה להתברג בכל העוצמה כקבוצה מובילה בכדורסל הישראלי בעשור האחרון. אלו פרקים יפים במיוחד בספר ההיסטוריה שלה, שאותו התחילה לכתוב ב-1954 בליגת המבחן, כפי שכונתה הליגה הראשונה בישראל.
4 צפייה בגלריה
גור שלף. הראשון ששילם את המחיר
גור שלף. הראשון ששילם את המחיר
גור שלף. הראשון ששילם את המחיר
(צילום: גיל נחושתן)