קיליאן אמבאפה נחשב בצדק לאיש שהוליך את פ.ס.ז' לניצחון המוחץ על ברצלונה בשמינית הגמר ליגת האלופות. אולם בעולם מתוקן, לא בזה של "תקינות פוליטית" מעושה ומתחסדת, הוא כלל לא היה דורך על הדשא ב"קאמפ נואו", ומן הסתם גם לא היה רשאי לשחק במשחק הגומלין, בשבוע הבא. וכל זאת מדוע?
ב-8 בדצמבר 2020 הופסק משחק בשלב הבתים של ליגת האלופות. היה זה בתום 13 דקות בהתמודדות בין פריז לאיסטנבול בשקהשיר. שחקני שתי הקבוצות החליטו לנטוש את שדה המשחק בצעד הפגנתי משותף. העילה: התבטאות גזענית של אנשי צוות השיפוט הרומני. ירידה מן המגרש המובילה ל"פיצוץ" משחק, הייתה מאז ומעולם נדונה לעונש כבד. לא הפעם, לא כאשר היא מלווה בשימוש כוזב בסיסמה "לא לגזענות".
1 צפייה בגלריה
שחקני הקבוצות והשופטים בעת המהומה
שחקני הקבוצות והשופטים בעת המהומה
המהומה במשחק בין פ.ס.ז' לבשקשהיר
(צילום: EPA)
מה הקשר בין הסיסמה לארוע עצמו? יושבי הספסל של הקבוצה הטורקית לא פסקו מלהתלהם ולהשתמש בלשון בוטה בתגובה על החלטות צוות השיפוט. בשלב מסוים, השופט הרביעי סבסטיאן קולצסקו, ושופט-העזר אדריאן סוברה, זימנו את שופט המשחק, אובידיו האצגן, כדי שיטפל באדם שלדעתם הלהיט יצרים יותר מכל. לפחות אחד משניהם אמר, "השחור הזה", בהצביעו על החשוד, פייר ובו, עוזר-המאמן של הקבוצה מאיסטנבול.
ברומנית, המלה "NEGRU" פירושה "שחור". מבחינת התוכן והמשמעות, אין היא מבטאת הפליה או גזענות, אלא משמשת לתאור או לאפיון. אולם הצליל הביא לתגובה נסערת מצדם של ובו ושל שחקן הספסל השחור, דמבה בה. השחקן קפץ כנשוך נחש והתעמת עם השופט הרביעי. הוא גם עודד את חבריו להציג אולטימטום – שחקני הקבוצה הטורקית לא ימשיכו במשחק אלא אם קולצסקו יורחק. במהרה, הצטרפו שחקני פריז למהומה, ובהנהגת קיליאן אמבאפה הצטרפו לדרישה-איום של אנשי בשקהשיר. משהדרישה נדחתה, עשו שחקני שתי הקבוצות יד אחת ונטשו את שדה המשחק.
התאחדות הכדורגל האירופית (UEFA), שנדרשה מיידית להגיב על התקרית, הפגינה רפיסות חסרת תקדים. על-פי התייחסותה לארועים כאלה בעבר, אופ"א הייתה צריכה לנהוג בנחישות, להעניש את הקבוצות בגין "פיצוץ" המשחק (למשל, 0:0 ללא נקודות, ואולי אף הפחתת נקודות שהיתה מרחיקה את פס"ז' משלב הנוקאאוט), ולהטיל עונשים אישיים כבדים על ובו, דמבה בה ואמבאפה, מחוללי המהומה.
אולם הפעם אופ"א סונוורה מסיסמת "הקץ לגזענות" שהשחקנים הציגו כעילה לתגובתם, איבדה את כושר המנהיגות, ואיפשרה לקבוצות ולשחקניהן להוביל.
כך עלה מהודעתה, זמן-מה לאחר הפסקת המשחק: "לאחר התייעצות עם שתי הקבוצות, הוסכם שהמשחק יחודש למחרת, כאשר דקות המשחק הרבות שנותרו יושלמו בניהולו של צוות שיפוט לא-רומני".
כמו כן, אופ"א הודיעה על פתיחת "חקירה מקיפה" של התקרית, כשבינתיים היא משהה, עד מועד לא ידוע, את הענשתו של פייר ובו שספג כרטיס אדום מהשופט האצגן (אולי הוא כינה את אחד השופטים, "צועני").
בימים הבאים פורסמו הקלטות של חילופי הדברים על-יד הספסל הטורקי. הן חשפו התנהגות מילולית אלימה של אנשי הקבוצה, שאחד מהם אף נשמע אומר: "בארץ שלי קוראים לרומנים 'צוענים'". תוכן הדברים עורר את ההתאחדות הרומנית לדרוש מאופ"א "לחקור האשמות גזעניות כלפי השופטים הרומנים, שקדמו לחילופי הדברים בין סוברה, קולצסקו וובו". אולם מסתבר, ש"החקירה המקיפה" התמקדה בצוות השופטים בלבד, ולא כללה בחינת התנהגותם של אנשי שתי הקבוצות.
עם זאת, נראה שברבות הימים הבינו בהתאחדות האירופית כי העניין הופך ל"תפוח-אדמה לוהט" שעלול לסבך אותה בהגדרות של "מהי גזענות?" ו"מיהו גזען?" ולהעמיד את ראשי הכדורגל באירופה בפני ביקורת ומתקפות מכיוונים שונים. ואכן, מפקח לענייני אתיקה ומשמעת שהוסמך בידי אופ"א לבצע חקירה ראשונית בנושא, פסק שלא היתה כל כוונה גזענית או מפלה בשימוש שאנשי הצוות הרומני עשו במלה "NEGRU".
לפיכך, הוא המליץ שלא להאשים את סוברה וקולצסקו בעבירה על סעיף 14 בתקנון אופ"א, המציין במפורש "התנהגות גזענית או מפלה". עם זאת, הציע לבסס את הדיון המשמעתי על הדרישות ל"התנהגות כללית נאותה" המופיעות בסעיף 11 ה"חלבי". בדרך כלל, העמדה לדין בגין עבירות על סעיף זה באה לטעון שבהתנהגותו הנאשם הוציא שם רע לענף הכדורגל ולעוסקים בו. האם יש סיכוי שלנוכח מסקנות אלה, אופ"א תשקול בשנית את גישתה, ותגיע למסקנה כי יש להעמיד לדין את פייר ובו, דמבה בה, אמבאפה ומתלהמים אחרים, על סמך סעיף 11? ואולי צריך להשתמש בסעיף 14 כלפי מי שכינו את השופטים "צוענים"?
מכל מקום, בימים הקרובים יפורסמו תוצאות הדיון המשמעתי. דילול האישומים כלפי הצוות הרומני ו־ויתור על השימוש בסעיף ה"גזענות" יעוררו ביקורת מצד גורמים מסוימים (ארגונים כמו "אס.או.אס ראסיזם" כבר הגיבו בשלב זה, בדרישה שמוסדות המשמעת של אופ"א יתעלמו מהמלצת החוקר, ויכללו את סעיף 14 בכתב האישום). עם זאת, לו אופ"א תבחר להשתמש בסעיף 14, אזי מוסדותיה יידרשו לספק הגדרות בסוגיות "מהי גזענות?" ו"מיהו גזען?" האם, למשל, הביטוי "רומנים הם צוענים" אינו גזענות לשמה, הבאה להשפיל שתי קבוצות – בני רומה ובני העם הרומני?
בדיעבד, ברור שאנשי אופ"א היו צריכים לנהוג מלכתחילה בדרך אחרת – להעניש את הקבוצות והשחקנים שעשו דין לעצמם, למען יראו וייראו. אזי אמבאפה לא היה עולה בשבוע הבא על כר הדשא בפריז (אולי קבוצתו כלל לא היתה משובצת לשלב שמינית הגמר), אלא, לכל היותר, משחק בפלייסטיישן ומנצח את ברצלונה ב"פיפ"א 21".
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.