אולי זה הגיל, אולי השורשים, אבל גרמניה אף פעם לא הייתה אופציה. בעולם הכדורגל של נער מתבגר זה גם ממש הסתדר, הגרמנים תמיד היו אפורים אך חזקים, משעממים אך יעילים כאלה שהכי כיף לשנוא, במיוחד כשכדורגל משחקים 90 דקות ואז גרמניה... אבל אז בא מתיאס זאמר.
בשנת 1990 נפלה החומה בברלין שהפרידה בין מזרח למערב, ודווקא במזרח, הצד האפור עוד יותר, התגלה כדורגלן צבעוני ואטרקטיבי שהוביל את נבחרת גרמניה, רחמנא ליצלן, לשחק כדורגל אטרקטיבי. זאמר דילג מעל הריסות החומה והגיע לקבוצה בינונית, בורוסיה דורטמונד, שאפילו לא הייתה קרובה להתמודד על תואר ובשנים 96-95, זכתה בשתי אליפויות ברצף, הישג מרשים לקבוצה שאינה באיירן מינכן. כמעט שני עשורים לקח לדורטמונד לשחזר את ההישג, שנרשם לזכותו של המנג'ר יורגן קלופ שלא הסתפק רק בסגנון אטרקטיבי אלא השריש בקבוצה תשוקה וטמפרמנט. לפחות על השנייה מבין האליפויות של תחילת העשור (12-11) היה לו שותף מלא, חלוץ פולני צעיר שהחתים בגיל 20 לאחר שהוביל את פוזנן לזכייה באליפות פולין.

1 צפייה בגלריה
לבנדובסקי נאבק
לבנדובסקי נאבק
לבנדובסקי
(צילום: AFP)

העונה הראשונה שלו בדורטמונד דווקא הייתה החלשה ביותר ברזומה שלו מבחינת כיבוש שערים. הוא הסתפק ב-8 שערי ליגה, אך זכה עם דורטמונד באליפות. העונה השנייה כבר הייתה הצהרת כוונות. הוא סיים אותה כמלך השערים של הליגה עם 22 והוסיף עשרה בישולים, תואר שחקן השנה ואליפות שנייה בעונתו השנייה. אך כולנו יודעים שתשוקה קשה לשמר לאורך זמן, עולם כמנהגו נוהג, ואחרי אתנחתא קלה השליטה חזרה לבאיירן. בשבועות הקרובים היא צפויה לסיים את העשור עם רצף של 8 אליפויות.
דורטמונד גם היא ממשיכה בשלה, ביכולת שלה למשוך כישרונות צעירים ולהשביח אותם. זה הפך להיות מקור הכנסה מהותי עבורה ואפילו עשוי לאפשר לה מדי פעם לגנוב אליפות או שתיים מבאיירן. אבל העובדה שאינה מצליחה להשאיר כישרונות אלו בשורותיה, היא גם הסיבה שהסטטוס-קוו והדומיננטיות של באיירן צפויה להימשך.
רוברט לבנדובסקי כנראה הבין זאת, ולאחר שסיים חוזה של 4 עונות, הכישרון הגדול ביותר שטיפחה דורטמונד הותיר את אוהדיה בהלם ועבר לבאיירן, במה שנראה כמו הגדרה חדשה של דורטמונד לגול עצמי. לא רק שעבר ללא תמורה ליריבה השנואה, הוא גם ירשום בשורותיה העונה אליפות שישית ברציפות וסה"כ 8 בעשור, ממש כמו באיירן עצמה. אך בניגוד לבאיירן, החלוץ הטוב ביותר בעשור האחרון עשה זאת גם כאנדרדוג.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.