שחקנים שעוברים מקבוצה לקבוצה, ללא שום סנטימנטים, הם מזמן דבר מקובל וצפוי בכדורגל. נדירים השחקנים שנשארים באותו מועדון לאורך הקריירה, ולכך התרגלנו, אבל שחקנים שמחליפים נבחרת לאומית רגע לפני טורניר גדול? זה לא משהו שרואים כל יום.
על הסערה התורנית אחראי בלם מנצ’סטר סיטי אמריק לאפורט, שמילא את המסמכים הנדרשים לשינוי הלאום במסגרות פיפ"א, וצפוי לקבל זימון לסגל נבחרת ספרד ליורו בחודש הבא – במקום לשחק בצרפת שאותה ייצג עד היום, לפחות בנבחרות הצעירות. באופן טבעי, המהלך מעורר תגובות קשות בצרפת.
4 צפייה בגלריה
אמריק לאפורט
אמריק לאפורט
בצרפת זועמים על העריקה. אמריק לאפורט
(צילום: גטי אימג'ס)
לאפורט נולד באז'ן, בצד הצרפתי של חבל הבאסקים, ויש לו שורשים באסקיים. בגיל 16 חצה את הגבול לספרד וחתם בבילבאו – הצרפתי השני במועדון אחרי ביצ'נטה ליזראזו. לאפורט הפך לכוכב בבילבאו, אבל תמיד טען שהוא קודם כל צרפתי. יש לו 51 הופעות בנבחרות הצעירות השונות, והוא אפילו היה קפטן נבחרות הנערים, הנוער והצעירה. לפני משחקים בינלאומיים היה שר את המרסייז, עם היד על הלב.
לפני שלוש שנים נרכש לאפורט על ידי סיטי תמורת 57 מיליון יורו, והפך לשם שגור בכדורגל העולמי כאחד הבלמים היקרים בכל הזמנים. עם זאת, הזימון לנבחרת הבוגרת לא מיהר להגיע, ואז נטמנו הזרעים לסערה שפרצה בימים האחרונים: מאמן נבחרת ספרד דאז ז'ולן לופטגי ביקש ממנו להתכונן לאפשרות לייצג דווקא את ספרד. לאפורט החל בתהליך, אבל חודש מאוחר יותר זומן לראשונה לנבחרת צרפת – והצהיר שהחליט לוותר על האופציה הספרדית.
4 צפייה בגלריה
אמריק לאפורט במדי הנבחרת הצעירה של צרפת ב-2014
אמריק לאפורט במדי הנבחרת הצעירה של צרפת ב-2014
לאפורט במדי הנבחרת הצעירה של צרפת ב-2014
(צילום: גטי אימג'ס)
ולמרות זאת, הבלם לא הופיע באופן רשמי במשחקים שאליהם זומן. בשני מקרים אחרים שבהם קיבל קריאה לנבחרת, נפצע ולא שיחק. וכך, למרות שמדובר באחד הבלמים המובילים בליגה האנגלית ואף שהוא כבר בן 26, אין לו הופעה בשום נבחרת בוגרת. ועדיין, אף אחד לא ציפה לטוויסט נוסף, לא עכשיו.

לנעליים של ראמוס

מסתבר שלואיס אנריקה, מאמן ספרד הנוכחי, פנה ללאפורט כבר מזמן והפעיל עליו לחצים בעקבות הפציעות של סרחיו ראמוס. בלם ריאל מדריד הופיע בשני משחקי ליגה בלבד בשנת 2021, וככל שחולפים הימים יורדים הסיכויים שיוזמן ליורו. לואיס אנריקה נוהג לפתוח בהרכב עם ראמוס לצד פאו טורס של ויאריאל, כששני הבלמים הנוספים בסגל הם איניגן מרטינס (בילבאו) ואריק גרסיה (מנצ'סטר סיטי). לאפורט אמור להיכנס למשבצת של ראמוס, וסיכוי טוב שינחת היישר בהרכב.
הביקורות בצרפת לא איחרו לבוא. מאמן הנבחרת דידייה דשאן אמנם התעלם מלאפורט מספר פעמים, אבל כלי התקשורת הדגישו אמירות שונות של הבלם, כולל אחת לפני חודשיים בלבד, בסגנון "לייצג את צרפת תמיד היה החלום שלי". גם שחקני עבר הביעו דעתם. "לאפורט טען שהוא אוהב את צרפת, אז פתאום מתחשק לו להיות בספרד?" תהה עמנואל פטי. שחקן עבר נוסף, ז'רום רוטן, הוסיף: "אם אתה מרגיש צרפתי תשחק עבור צרפת, אם אתה מרגיש ספרדי תלך עם ספרד. אבל אל תהיה אופורטוניסט".
4 צפייה בגלריה
ראמוס עם הראש באדמה
ראמוס עם הראש באדמה
מרבה להיפצע העונה. סרחיו ראמוס
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
לואיס אנריקה נבחרת ספרד
לואיס אנריקה נבחרת ספרד
מייעד ללאפורט מקום בהרכב. לואיס אנריקה
(צילום: EPA)
יש משהו במה שרוטן אומר. לאפורט יודע שהסיכוי שלו להיות ביורו, ואף לשחק, גדול יותר בספרד. יש פה החלטה אישית הנוגעת לקריירה. אבל הסיפור הזה מעלה שוב את נושא הנאמנות והשייכות הלאומית.