"חניתי באדום-לבן, מקווה שאמצא את האוטו כשאחזור. למה אי-אפשר למצוא חניה בת"א", אומר לי - חצי מתלונן - יו"ר הפועל ת"א רמי כהן, כשהוא מגיע לפארק הירקון. אמנם הוא גדל ומתגורר בת"א, אבל היחסים שלו עם העיר הגדולה לא בשיאם, בעיקר בגלל מה שקרה אז ב-2007, הריסת אולם אוסישקין על-ידי העירייה.
כהן בן ה-51, הדמות החזקה בהפועל ת"א, לא מרבה להתראיין. הוא לא אוהב את זה. אבל בציון 15 שנה לאותו אירוע, שעדיין חרות בלבו ובלב של רבים מהאוהדים האדומים, הוא הסכים לשבור שתיקה בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות", ולחזור לאולם שבו העביר את רוב ילדותו - והיום הפך למדשאה.
6 צפייה בגלריה
רמי כהן
רמי כהן
"הרגשה מוזרה". רמי כהן
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
"הרגשה מאוד מוזרה, מאז ההריסה נמנעתי מלבוא לפה", אומר כהן. "הייתי פה אולי פעם אחת באופן ספונטני כשעלינו לליגת העל. אם היו הורסים לך את הבית, היית מטיילת לשם ככה סתם? לא. עדיף להדחיק, יש לי פה הרבה זיכרונות של ילדות".
כהן לא מספיק לסיים את המשפט, ואוהד הפועל ת"א רכוב על אופניים חולף במקום. "רמי, אני אומר לך כל הזמן, האולם כבר לא פה", הוא צועק לעברו. כהן עונה בחיוך: "למה? תכף פותחים".
מה הזיכרון הכי חזק שלך מאוסישקין? "נולדתי ב-1971, ככה שאליפות לא ראיתי מימיי. אולי אנשים יתפלאו לשמוע, אבל האליפות שחסרה לי היא לא מ'האגרוף', כי אני לא יודע מה היה קורה אם לבן מרסר היה מורחק או לא. האליפויות שחסרות לי הן דווקא משנות ה-80, היו כמה שנים שהיינו יותר טובים ממכבי ת"א. יש לי זיכרון צרוב ממשחק אחד ספציפי שבו כדי לשחק באוסישקין, במקום להעביר את המשחק ליד-אליהו, היינו צריכים לתת תרומה, אז תרמתי 50 שקל. בתקופה ההיא היה מדובר בהרבה כסף, בטח לילד בן 17. בסוף מה שהפריע לי זה שלא שיחקנו מספיק באוסישקין, כי זה הבית, יותר מדי משחקים גדולים העבירו לנו ליד-אליהו".
איפה היית בזמן שהרסו את האולם? "ביום ההריסה אני זוכר איפה בדיוק עמדתי - על הגשר למשך שלוש דקות - ופשוט התחפפתי. היה לי קשה".
6 צפייה בגלריה
טרקטור מפרק את אולם אוסישקין
טרקטור מפרק את אולם אוסישקין
"ביום ההריסה אני זוכר איפה בדיוק עמדתי". טרקטור מפרק את אולם אוסישקין
(צילום: גלעד קוולרציק)
כשאתה רואה היום את היכל קבוצת שלמה, אתה מבין למה הרסו את אוסישקין? "אני יכול להבין למה, אבל לעולם לא אסלח ואבין את הדרך. בונים אולם ואז הורסים. אם לא הקהל האדוק והמסורת של הפועל ת"א, היום לא הייתה קבוצה כזאת".

"אני בלתי שביר"

כמה היית מעורב אז ברצון לבנות קבוצה חדשה? "לא חלמתי לרגע להיות מעורב, בסך הכל באתי לעזור. פשוט נשאבתי לתוך זה. הסיפור האמיתי של ההקמה היה ביום ההריסה, הגיעו 'שחור' (יצחק לוי) ומאור הראל (אחד ממייסדי הפועל אוסישקין) ועם דמעות בעיניים הלכו מפה ישר למרכז הפועל כדי לרשום קבוצה, ואז אורי שלף ז"ל נכנס יחד איתם לכל התוכניות".
ואתה? "בהתחלה אמרתי להם שאני לא רוצה להיות חלק מההנהלה, פשוט נתתי להם חדר במשרד שלי כדי שיהיה להם איפה לשבת. יום אחד שלף עשה לי שיחה ואמר: 'תפסיק לבלבל לי את המוח, אתה בפנים או לא?' אמרתי לו 'בפנים', ומאז עברו בערך 700 שנה".
יש ימים שאתה אומר לעצמך "למה אני צריך את זה בכלל"? "מעט מאוד. אני בלתי שביר, אני בנאדם דפוק. אנשים מסביבי אומרים לי שאני לא מאה אחוז, אבל בלי התכונה הזאת אי-אפשר לשרוד בדבר הזה. כל עוד אני מועיל, עושה טוב להפועל, ויש לי כוח ואנרגיות להקדיש לזה, אז אני פה. אלא אם יעיפו אותי".
חזרת לשבת בשער חמש בבלומפילד, איזה סוג של אוהד אתה? "שר, מעודד - חופשי. זה אבסורד להגיד, אבל אני יותר נהנה מהכדורגל, כי אני בא נקי. אין לי את ההתעסקות עם כל המסביב, הדאגות".
6 צפייה בגלריה
רמי כהן
רמי כהן
"יותר נהנה מהכדורגל". רמי כהן
(צילום: עוז מועלם)
מה אתה חושב על "פרשת הכדורגלנים והקטינות"? "זה נורא, בושה. בטח כשמדובר בשחקנים כמו אצילי ומיכה, מושא להערצה לילדים. הם צריכים לכבד את המקצוע ובראש ובראשונה לדעת איך להתנהג. אני ממש לא נכנס להיבטים המשפטיים, אבל זה פשוט רע".

"נתקענו בסוג של בינוניות"

רמי כהן אולי התחיל את הדרך כאוהד אכפתי שתורם 50 שקל כדי שלא יעבירו את הביתיות, אבל היום כיו"ר הוא אחראי על כמעט כל מה שקורה בהפועל ת"א. גיוס כספים, צוות מקצועי, ניהול מו"מ עם שחקנים, קידום מחלקת הנוער, והוא גם משמש כנציג המועדון במינהלת.
עשיתם הקיץ מספר צעדים משמעותיים: סולד אאוט במינויים, רישום ליורוקאפ והחזרתו של תומר גינת. מה המטרות העונה? "אנחנו נמצאים עכשיו בשלב של להתמודד על תארים, זה לא קורה בלי להעז. המשמעות של תומר להפועל ת"א, מקצועית ולא מקצועית, היא אדירה. כשתומר הגיע מהצפון הייתי בשבילו כמו אח גדול. בלי לפגוע באף אחד, הוא יחיד בדורו. כשתומר נסע לצרפת אמרתי לו משפט אחד: 'כשתסיים את המסע שלך אפילו אל תדבר איתי, תמיד תהייה גופייה מספר 41 בארון, תתלבש ותעלה לאימון. אחרי זה נדבר'. אני התכוונתי לזה וכנראה גם הוא".
6 צפייה בגלריה
רמי כהן והכוכב שחזר, תומר גינת
רמי כהן והכוכב שחזר, תומר גינת
רמי כהן והכוכב שחזר, תומר גינת
(צילום: עוז מועלם)
בעונה החולפת ניצחתם ארבע פעמים בדרבי, אבל הודחתם ברבע גמר הפלייאוף. הגעתם לגמר הגביע, אבל הפסדתם לבני-הרצליה. אלופי הבעיטה בדלי. "היינו תקועים בסוג של בינוניות ולא אהבתי את זה. בשנתיים האחרונות אנחנו דוהרים קדימה מבחינה תקציבית והישגית. למרות שאין משחק שיותר חשוב לי מהדרבי, אני פחות רוצה לנתח עונה לפי הניצחונות שם. אפשר לראות שבנינו משהו טוב, אבל כן היה חסר לנו הגרוש ללירה, ולא כמטאפורה, באמת היה חסר לנו כסף. הקיץ זה כבר השתנה".
"במשחק של ראשל"צ נכנס אוהד לפרקט ותקף שחקן. אם זה היה אוהד שלנו, היינו מוגלים למשחק רדיוס על הירח. מצד שני, אני מסכים עם זה שלפעמים אנחנו חוצים את רף הגועל. גם אני נגעל"
אז מתי ת"א הפועל תיקח אליפות? "בשלוש השנים הקרובות. עכשיו התקציב שלנו בין ארבע הגדולות, אבל עדיין יש קבוצות עם תקציב גבוה יותר. אם לא ניקח אליפות בשלוש-ארבע השנים הקרובות - זה כבר יהיה כישלון".
6 צפייה בגלריה
רמי כהן
רמי כהן
"אם לא ניקח אליפות בשלוש-ארבע השנים הקרובות - זה כבר יהיה כישלון". רמי כהן
(צילום: עוז מועלם)
כשאיגוד הכדורסל החליט להחזיר את השליטה לידיו, התפטרת מהנהלת האיגוד באופן מיידי. מה אתה חושב על כל הבלגן הזה בין הצדדים? "חד-משמעית האיגוד טועה כאן. כולם טיפסו על עץ גבוה. להגיד לקבוצות לשחק תחת האיגוד? אנחנו ב-2022, קשה מאוד לקחת אנשים בשבי, ואם אנחנו לא רוצים? ומצד שני, המינהלת התלהבה מהר מדי מהפרישה לליגה עצמאית, בכללי אני חושב שזה לא יהיה בריא לכדורסל, אז צריך להוריד את כולם מהעץ".
נשמעת הרבה ביקורת על כך שאתם לא פועלים מספיק כדי למגר את ההתנהגות האלימה של חלק מהאוהדים שלכם. "במשחק של חולון מול הפועל ירושלים בחצי הגמר נזרקו כוסות לפרקט, זה לא קיבל רבע מהכותרות שאנחנו מקבלים. במשחק של ראשל"צ נכנס אוהד לפרקט ותקף שחקן, אני רק רוצה לחשוב מה היה קורה אם זה היה אוהד שלנו. היינו מוגלים למשחק רדיוס על הירח. מצד שני, אני מסכים עם זה שלפעמים אנחנו חוצים את רף הגועל. גם אני נגעל. מה שהיה בסדרה האחרונה לא יכול לחזור על עצמו. איך אני אומר לפעמים: אנחנו צריכים להציל את עצמנו מעצמנו".
אם תיקחו השנה תואר אתה קופץ לירקון? "כשהייתי בן 20 הייתה האמירה הקבועה - אם לוקחים אליפות כולם קופצים לירקון. אז כן, באליפות אני קופץ לירקון, תבואו לראות".