בשיתוף הטוטו
ההרשמה לפרויקט "טופ טאלנט 2" של הטוטו וקבוצת "ידיעות אחרונות", שנערך בשיתוף משרד התרבות והספורט ועמותת "ערכים בספורט", נמצאת בימים אלה בעיצומה. במסגרת הפרויקט יוענקו לעשרה ספורטאים וספורטאיות בני 13־18 מענקים בסך עשרות אלפים שקל (לכל אחד ואחת) כדי שיוכלו לקדם את הקריירה. מדובר במי שכבר נמצאים בצמרת, מובילים את המועדונים שלהם בהצלחות, אבל צריכים פוש נוסף כדי להגיע לטופ של הטופ.
להצלחה ספורטיבית יש רכיבים רבים. לכן, לצד החיפוש אחר הספורטאים שיזכו במענקים, אנו מפרסמים שורה של כתבות ובהן טיפים שיעזרו למי שנמצאים בתחילת דרכם להצליח ליצור קריירה משמעותית. וקשה למצוא משפחה שמתאימה יותר כדי לספר איך עושים זאת נכון ממשפחת זלץ־לוין.
הסבתא, אמירה, הייתה שחקנית נבחרת ישראל בכדורסל. הסבא, ברוך, היה שופט ומאמן כדורסל. האמא, רינת, הייתה גם היא שחקנית נבחרת ישראל. והבן, יובל (19), הדור הבא, כבר שיחק בנבחרות הנוער והעתודה של ישראל.
"מאז שאני זוכר את עצמי הייתי עם כדור ביד", מספר יובל, שמתנשא לגובה של 2.02 מטרים, "זה משהו שבא מהבית. אני חושב שמגיל שלוש היינו יוצאים לגן משחקים לשחק בכדור". כבר מגיל צעיר הוא נחשב לכוכב. הוא היה השחקן הבולט בקבוצת הנוער של מכבי תל־אביב, עבר עונת בוגרים ראשונה בגליל־עליון, גילה שלא קל לקבל הזדמנויות כישראלי צעיר בליגה מלאה בזרים, ובחר העונה לשחק באליצור שומרון מהלאומית כדי לצבור ניסיון. "מגיל צעיר החלום שלי הוא להיות שחקן כדורסל בליגה בכירה בחו"ל – בארה"ב או אירופה", מספר לוין, "ואני חושב שאני נמצא רק בהתחלה".
2 צפייה בגלריה
יובל מלווה את אמא על המגרש
יובל מלווה את אמא על המגרש
יובל מלווה את אמא על המגרש
(צילום: אלבום פרטי)
כמעט בכל משחק שבו הוא משתתף עומדת בגאווה ביציע אימו, כדורסלנית העבר המצליחה רינת זלץ־לוין, שיודעת מניסיונה האישי מה המשמעויות של משחק בקבוצות מקצועיות.
"בשביל להתקדם ולהצליח צריך לתת את הכל באימונים ובמגרש", מדגישה רינת. יובל מסכים כמובן. "אתה חייב להקדיש את עצמך למטרה. כל סדר היום שלך צריך להיות סובב סביב זה, ואתה צריך להיות מקצוען ברמות הכי גבוהות, עם משמעת עצמית גבוהה, סדר עדיפויות נכון שכולל שמירה על תזונה מסודרת ושינה מספקת, ומיקוד של האנרגיה באימונים ובמשחקים".
העצה החשובה שלו לספורטאים בתחילת דרכם היא להקיף את עצמם במעגל חברים קרוב שכולם עוסקים בספורט. "מעגל כזה יקדם אותך וידחוף אותך וגם אתה תדחוף אותם. ככה אתם לא מתפתים לוויתורים ויודעים בדיוק מה המטרות שלכם. אלה חברים שמבינים אותך ולא כאלה שידחפו אותך לעשות שטויות. לי זה מאוד עוזר".
איך זה לגדול עם אמא שהייתה כזאת שחקנית?
"זאת גאווה שמכירים ומעריכים את אימא ויודעים איזו דרך היא עשתה", אומר יובל, "וכמובן שאחרי כל דבר שאני עושה אני מקבל חיזוק חיובי או הערה בונה מאמא, אבא, סבא או סבתא, שכולם ספורטאים. אני מרגיש שזה יעזור לי בעתיד כי זה מגיע מהצד החיובי. המשפחה רוצה שאצליח. הם מקדמים אותי".
רינת זלץ־לוין כבר לא משחקת היום כדורסל, אבל לפני מספר שנים עברה לשחק כדורשת וכבר הספיקה לזכות במקום הראשון במכביה יחד עם קבוצתה. "היא הייתה שם השחקנית המובילה ונתנה בראש", מספר יובל בגאווה, "לא מפתיע שהן זכו".
רינת עובדת כיום כמאמנת מנטלית של ספורטאים. היא מאמינה שהדרך ליצירת ספורטאי מצטיין מתחילה בסביבה תומכת. "יש המון התלבטויות וקשיים בדרך", היא אומרת, "והכי חשוב זה להעניק חום ואהבה כי יש לילדים הרבה ביקורת מבחוץ, בין אם מהמאמנים ובין אם מהמורים. איך הילד יכול להתמודד כשגם האבא מעיר לו בצעקות לו מהיציע?".
2 צפייה בגלריה
יובל ורינת זלץ-לוין
יובל ורינת זלץ-לוין
יובל ורינת זלץ-לוין
(צילום: אלבום פרטי)
התגייסות ההורים לטובת הספורט המקצועי היא הכרחית. "הורים צריכים לדעת שמדובר בהמון השקעה", מסבירה רינת, "זה מתחיל בדברים הקטנים כמו הסעות לאימונים, לדאוג שבגדי האימון יהיו מוכנים, אוכל בריא, הקפדה על שעות שינה, לראות שהילד נח אחרי משחק. צריך כל הזמן להיות עם היד על הדופק. מאוד חשוב גם להיות נוכחים. כשאת מרימה עיניים ליציע ורואה את ההורים, אין כיף גדול מזה. את יודעת שיש לך גב. אותי גידלו בצורה הזאת ואני עושה זאת עם ילדיי". גם שני ילדיה האחרים, אחיו הקטנים של יובל, הם ספורטאים מקצועיים (וגבוהים במיוחד). הבן משחק כדורסל, הבת משחקת כדורעף.
איפה עובר הגבול? הטיפ של רינת להורים הוא להיות מעורבים, אבל לא מתערבים. "צריך לעודד, לתת פידבק על ההשקעה ועל המאמץ, אבל לא לא על התוצאה. לא להגיד 'למה את כן מוסרת' או 'למה את לא מוסרת זורקת לסל', אלא לתת פידבק על הדרך שהם עושים. אני כל הזמן אומרת לילדים שלי שהם צריכים לתת את הכל על המגרש. אין להם שליטה על התוצאות, אבל יש להם שליטה על מידת ההשקעה שלהם".
ומהי נוסחת הקסם של המשפחה להצלחה בספורט? "צריך להשקיע מעבר לשעות האימונים של הקבוצה", מגלה רינת, "אם את רוצה להיות שחקנית יותר טובה מכולם, או להגיע לנבחרות, צריך להשקיע אקסטרה. להתאמן לבד בבית, להגיע לפני כולם למגרש ולהתאמן לבד, וכשכולם הולכים הביתה להתאמן עוד חצי שעה. רק האימונים בקבוצה – זה לא מספיק".

הצטרפו לפרויקט טופ טאלנט

במסגרת פרויקט "טופ טאלנט 2" של הטוטו וקבוצת "ידיעות אחרונות", שבו שותפים משרד התרבות והספורט ועמותת "ערכים בספורט", יוענקו מענקים לעשרה ספורטאים צעירים, בני 13־18, שמובילים בתחומם וצריכים תמיכה כדי לעשות צעד נוסף קדימה. אתם לא חייבים להיות אלופי המדינה בתחומכם, אבל כן כאלה שכבר השתתפו באליפויות ישראל, אולי גם בתחרות בינלאומיות רשמיות, ונחשבים לספורטאים המובילים במועדונים שלכם.
כל אחד מהנבחרים יזכה במענק של עשרת אלפים שקל, שבו יוכל להשתמש לקידום הקריירה. מה, למשל, תוכלו לעשות עם הכסף? לקנות ציוד ספורט שיעזור לכם; לממן הסעות לאימונים ותחרויות; לשכור מאמן אישי שתמיד חלמתם לעבוד איתו; ועוד. הירשמו עכשיו לטופ טאלנט 2>>
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף הטוטו