היסטוריה בטקס הפתיחה בטוקיו. לראשונה במשחקים האולימפיים הוזכרו י"א חללי מינכן, 49 שנה אחרי הטבח הנורא.
"אנחנו, הקהילה האולימפית, זוכרים גם את כל הספורטאים האולימפיים והחברים בקהילה שלנו שבעצב עזבו אותנו, בייחוד אלו שקיפחו את חייהם במהלך המשחקים האולימפיים", אמר הכרוז במהלך הטקס.
3 צפייה בגלריה
אילנה רומנו ואנקי שפיצר
אילנה רומנו ואנקי שפיצר
אילנה רומנו ואנקי שפיצר
(צילום: הוועד האולימפי הישראלי)
"קבוצה אחת עדיין נמצאת חזק בזיכרון שלנו, החברים של המשלחת הישראלים במשחקים האולימפיים במינכן 1972", הוסיף הכרוז כאשר האצטדיון הוחשך ואור כחול האיר חלקים מסוימים בו.
שתיים מאלמנות מינכן אילנה רומנו ואנקי שפיצר נכחו בטקס. רומנו: "סוף סוף נעשה צדק לבעלים, בנים ואבות שנרצחו במינכן. עברנו 49 שנים של מאבקים ומעולם לא הרמנו ידיים. אנו נמצאות באצטדיון ולא יכולות לעצור את הדמעות. לרגע הזה חיכינו,.
"אולימפיאדת טוקיו רק נפתחה, אבל היא כבר אולימפיאדה היסטורית - אחרי 49 שנים, בבמה המרכזית, בטקס הפתיחה, מזכירים את י״א הגיבורים, חללי אולימפיאדת מינכן. מוטב מאוחר מאשר אף פעם", אמר שר התרבות והספורט חילי טרופר. "מרגש לקחת חלק בטקס הזה, ועוד יותר מרגש שזכינו לזכור את החללים גם כמעט יובל אחרי האירוע הנורא. תודה ליו״ר הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, שעשה צדק היסטורי עבור י״א החללים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: אורן אהרוני)
3 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
יגאל כרמי יו"ר הוועד האולימפי הישראלי: "הוועד האולימפי הבינלאומי הגשים את הרצון של משפחות י"א חללי מינכן ומדינת ישראל ובאומץ הזכיר את זכרם של יא חללי מינכן בטקס הפתיחה. נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך הבטיח לאלמנות י"א חללי מינכן ולוועד האולימפי בישראל שבטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו תתייחד התנועה האולימפית עם זכרם של י"א חללי מינכן, לראשונה בהיסטוריה אחרי 49 שנים, הבטיח, ועמד בהבטחתו. אנו אסירי תודה".