ב-7 בספטמבר 2013 קיים הוועד האולימפי התכנסות שבה הכריע מי תארח את המשחקים האולימפיים ב-2020. לצד טוקיו התמודדו הערים איסטנבול ומדריד. אמנם בעיר הספרדית קיימים אתרי ספורט מפוארים ותקינים, אך באותם ימים האבטלה בספרד הגיעה ל27%. באיסטנבול, בדומה למדריד, יש מתקני ספורט - אך גם מחסור בתשתיות, וגל המחאות באותם ימים בטורקיה פגע בסיכוייה. היפנים רצו להחזיר את הכבוד לארצם ולארח שוב את המשחקים האולימפיים אחרי 56 שנה - ולבסוף הוועד האולימפי החליט שאכן טוקיו היא זו שתארח את המשחקים.
יפן נחשבת לאחת מעשר המדינות העשירות בעולם, אך ב-30 השנים האחרונות היא חווה האטה כלכלית. האולימפיאדה שהתקיימה ביפן ב-1964 הייתה הראשונה שהתקיימה מחוץ לגבולות העולם המערבי. המשחקים היו בסימן שיקומה של יפן לאחר מלחמת העולם השנייה והפיכתה למדינה מערבית. בטקס פתיחת המשחקים הדליק את הלפיד יושינורי סאקאי, אתלט צעיר שנולד בהירושימה ביום שבו הוטלה על העיר פצצת האטום, ובכך בחרה יפן לציין את התחדשותה לאחר החורבן. היפנים רצו לשחזר את הצלחתם והאמינו שאירוח המשחקים האולימפיים בשנית יחזיר אותם שוב לקדמת הבמה. לצערם הרב, חצי שנה לפני תחילת המשחקים האולימפיים החל להתפשט בעולם הנגיף ששינה הכול וגרם לדחיית המשחקים בשנה.

2 צפייה בגלריה
טוקיו 2020
טוקיו 2020
טוקיו 2020
(צילום: AP)

עקב מגפת הקורונה המשחקים האולימפיים יתקיימו ללא נוכחות קהל באצטדיונים. מדובר במכה קשה מאוד ליפנים. לפי הערכות של פרופסור קאטסאירו מיאמוטו מאוניברסיטת קאנסאי, היפנים עלולים להפסיד עד 23 מיליארד דולר. המכה עצמה היא לא רק עבור המארגנים היפנים אלא גם עבור בעלי העסקים שנערכו לקיץ הגדול של טוקיו. במשחקים האולימפיים בעלי המסעדות, החנויות, המלונות ואטרקציות נוספות במדינה המארחת מרוויחים בגדול בזכות התיירים הרבים שבאים למשחקים. הפעם זה לא יקרה.
על אף ההפסדים הכלכליים שהיפנים צפויים לספוג בשל אירוח המשחקים האולימפיים, כדאי לזכור שהם אינם הראשונים שסופגים מכה קשה בעקבות אירוח האולימפיאדה. לעיר מונטריאול, שאירחה ב-1976, לקח 30 שנה לסגור את הגירעון העצום שנגרם מהאירוע. בנייתו של האצטדיון האולימפי כלל לא הושלמה בזמן (למרות שנפתח לצורך התחרויות), והקמת הגג הסתיימה רק 12 שנים לאחר האולימפיאדה. כמו כן, מרבית מאתרי התחרויות במונטריאול הפכו ל"פילים לבנים" ולא היה בהם שימוש אחרי האולימפיאדה.
היוונים השקיעו 16 מיליארד דולר באירוח המשחקים באתונה ב-2004. הם שיפצו את המתחם האולימפי הקיים ובנו גג מפואר לאצטדיון האולימפי. בנוסף הוקמו נמל תעופה חדש, רכבת קלה ומתקני ספורט רבים ומפוארים. מתוך 24 מתקנים, רק 8 עדיין בשימוש, והיתר מוזנחים ואינם פעילים. צריך לזכור שחלק ניכר מהמתקנים שמוקמים לכבוד המשחקים נבנים באופן זמני, כמו למשל אצטדיוני כדורעף חופים ובייסבול, אך באתונה מדובר באתרים קבועים שנותרו ריקים ושוממים. את כל החובות שנגרמו בשל ארגון האולימפיאדה שילמה הממשלה היוונית, ו-4 שנים מאוחר יותר פקד את יוון המשבר הכלכלי העצום, ויש הסבורים כי האולימפיאדה תרמה למשבר זה.
דוגמה נוספת לכך היא האולימפיאדה שהתקיימה בברזיל ב-2016. הברזילאים השקיעו באירוח 21 מיליארד דולר. כיום רבים מהמתקנים מוזנחים ואינם בשימוש, והעיר ריו דה ז'ניירו לא פרחה ושיגשגה. הפארק האולימפי בריו, שנועד לשפר את אחת משכונות העוני בעיר, מוזנח לחלוטין. מבחינת הביטחון האישי הייתה עלייה של 48% בפשע רחוב ועלייה של 21% בתקיפות קטלניות. מספרים אלו הם הגבוהים ביותר בעיר מאז שנת 2009. בקרב הברזילאים נשמע תסכול וכעס על הממשל, שהואשם בכך שביזבז את כספי הציבור על אירוע חד פעמי במקום להשקיע בבתי ספר, בבתי חולים ובפרויקטים אחרים הנחוצים לקהילה. יש לציין ששנתיים קודם לכן אירחו הברזילאים את המונדיאל, שעלה להם לפי הערכות 14 מיליארד דולר.

2 צפייה בגלריה
טוקיו 2020
טוקיו 2020
טוקיו 2020
(צילום: רויטרס)

גם הסינים השקיעו 45 מיליארד דולר באירוח המשחקים האולימפיים ב-2008, ומרבית המתקנים שנבנו לכבוד המשחקים אינם בשימוש. אמנם הסינים לא נכנסו לחובות וחלק מהתשתיות שהושקעו במשחקים עדיין שימושיות, אך הסכום לא הצדיק את עצמו.
לאור כל זאת, אין פלא בכך שעקב הדרישות לקיבולת גבוהה במתקני הספורט והצורך בתשתיות מתקדמות, הביקוש לאירוח המשחקים הולך ופוחת כיום. לאולימפיאדת 2004 היו תחילה 20 מועמדות רציניות, ואילו לאולימפיאדת 2020 היו 5 מועמדות שירדו ל-3 סופיות. גם לאולימפיאדת 2024 היו 5 מועמדות שירדו ל-2 סופיות - לוס אנג'לס ופריז. הוועד האולימפי החליט לבסוף שפריז תארח את המשחקים ב-2024 ולוס אנג'לס תארח אותם ב-2028. לקראת 2032, כבר הוחלט מראש לוותר על התהליך, לבחור באוסטרליה ולקבוע מולה שהעיר בריסביין תהיה המארחת.
מנגד, יש גם כמה ערים שהרוויחו בגדול מאירוח משחקים אולימפיים עד היום. בשנות ה-70 וה-80 ברצלונה נחשבה לעיר אפורה אך בעלת פוטנציאל גדול. כשקיבלה את האירוח של משחקי 1992, בעיר היה מספר רב של מתקני ספורט מוכנים, והיתר נכללו בתוכנית ההתחדשות העירונית של העיר. מאז המשחקים האולימפיים ברצלונה הפכה לאטרקציה תיירותית מובילה, והתשתיות שנבנו לכבוד האולימפיאדה משמשות כיום את תושבי העיר ואת התיירים הרבים שפוקדים אותה.
גם לונדון שאירחה את האולימפיאדה ב-2012 הרוויחה בגדול. ב-2007 החל להיבנות במזרח לונדון המתחם האולימפי במקום אזור התעשייה שהיה קיים אז. לאחר המשחקים המתקנים הזמניים פורקו ומוחזרו, והמתקנים הקבועים משמשים עד היום את אוכלוסיית האזור. הכפר האולימפי אשר שוכן בצמוד למתחם האולימפי נחשב כיום לאזור היוקרתי ביותר בלונדון. בריסביין מקווה שתצליח כמו ברצלונה ולונדון ותהפוך לפנינת תיירות.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.