המטריד

היחסים בין גרנט לתקשורת
"איך זה שכולכם ידעתם ושתקתם?" שאלו כל מיני סקסולוגים וסקסוגולים את עיתונאי הספורט, אחרי התוכנית "חשיפה" בכיכובו של החשפן התורן. זו דמגוגיה וחוכמה בדיעבד. אדם שמטריד מינית לא ישתף את חבריו הקרובים, וגם המתלוננות העדיפו להישאר בינתיים אלמוניות. מה שכן, העדויות המטלטלות שהציגו את אברם גרנט במערומיו, חשפו גם את יחסיו המטרידים עם התקשורת. אותה הוא מצליח לסרס.
על כך שמדובר במאמן הכדורגל הישראלי שהגיע הכי רחוק, אין ויכוח. על הדרך לשם (קשרים עם עשירים) דווקא יש, אבל היא לגיטימית. רק מוזר שכמעט אף אחד אינו מתייחס להידרדרות המדהימה בקריירה שלו. איך המאמן שהגיע עם אחד המועדונים העשירים והחזקים בתבל לגמר ליגת האלופות, לא נחטף על ידי קבוצה או ליגה בעלת שיעור קומה?
6 צפייה בגלריה
אברם גרנט
אברם גרנט
אברם גרנט. יחסים מטרידים עם התקשורת
(צילום: AP)
התשובה פשוטה למדי. מצ'לסי הוא פוטר כי לא זכה בשום תואר, שולי ככל שיהיה. אחר כך שבר שיא כשהוריד ליגה שתי קבוצות (ווסטהאם ופורטסמות') תוך שנתיים, והייתה גם פרשה תדמיתית קשה, כשתועד יוצא ממכון עיסוי אסייתי מפוקפק בסאות'המפטון. המעגל הבין-יבשתי נסגר כשצנח לקבוצות אקזוטיות מליגות נידחות בתאילנד ובהודו. גם אז, אגב, חצרניו בארץ הציגו אותו כמגלה ארצות מסוגם של ואסקו דה גאמה ומרקו פולו, שהגיע לפתח את הילידים.
"גרנט מרצה בכיר בפרויקט בדובאי... גרנט יועץ למשרד הספורט באמירויות... גרנט יועץ לפיתוח הכדורגל בבנגלדש"... אלה רק חלק מהכותרות שדיווחו על הישגיו בשנה החולפת, לא פעם לצד תמונה בחברת מארחיו (נחשו מי הפיץ אותה). עוד לפני שנחתמו "הסכמי אברם", התגייסה התקשורת לדווח על שלל התאחדויות ומועדונים ברחבי תבל שמעוניינים בשירותיו. רק בין 2008 ל־2013 גרנט היה "מועמד" ללא פחות מ־20 נבחרות וקבוצות יוקרתיות באירופה. אז איך זה שהיום הוא מועמד להחליף את אלכס גלעדי, במובן המטריד של המילה?
6 צפייה בגלריה
רסקין, גרנט ופרימו
רסקין, גרנט ופרימו
רסקין, גרנט ופרימו
(איור: אופיר בגון)
"גרנט זה קודם כל עיתונאים, יחסי ציבור, פוליטיקה, עסקנים". כתב לפני כ־15 שנה חלוץ העבר פיני בלילי בטור אישי ב"ידיעות אחרונות", והוסיף: "די אם אספר כי ערב משחק של הנבחרת נכנסה עיתונאית לקומת חדרי השחקנים, שהייתה אמורה להיות סטרילית, 'באישור של אברם' כדברי קצין הביטחון".
כן, על הצד הזה מכריו הרבים בתקשורת ידעו, וחלקם הקפיד להעמיק את הקשר. אז מה הפלא שבתוכנית הבוקר למחרת החשיפה הקשה, כל מה שניב רסקין הצליח לומר זה "לא הייתי מודע", בלי מילת גינוי. אף אחת מהעדויות המזעזעות של הנשים בתחקיר לא הוציאה את המגיש והחבר משלוותו, בטח לא כמו שעושות לו הנינג'ות במעלה הרמפה. לך תבקר חבר קרוב שהגיע לחתונה שלך. תדבק לשוני לחכי אם אזכירך.
6 צפייה בגלריה
אברם גרנט
אברם גרנט
אברם גרנט. המון חברים בתקשורת
(צילום: AP)
או משה פרימו, שהוזמן לאולפנים ואמר ביושר: "אברם חבר שלי", ואף דיווח ששוחח עימו לאחר השידור. למה אשף התקשורת עצמו מסתתר מאחורי צוות תגובות המורכב מידידיו, ואינו משיב ישירות לשאלות? איך מאמן נהיה "חבר" של כל כך הרבה עיתונאים? על ניגוד העניינים הזה פרימו לא דיבר, ולא הצליח להביע שאט נפש. הוא רק סיפר בגאווה ש"אברם נתן לי את הדחיפה הראשונה" בתקשורת, וכינה אותו "אדם שפותח דלתות". מעניין באמת למה. בטח אחרי שהתברר כי עבור נשים שרצו להתקדם, גרנט פתח גם את הדלתות בדירתו, ואפילו את החנות שלו.

המגוחך

שרף מהלל קרוב משפחה
"אני חושב שמתן עמבר שוער מצוין, אמנם הוא שיחק רק משחק אחד בגביע, אבל בסך הכל עמבר שוער מצוין", חזר והדגיש הפרשן שלמה שרף כשהוצגו ההרכבים של הפועל נוף הגליל ומכבי פ"ת. "בנוף הגליל, אתה אומר, אפשר לסמוך על עמבר. מי שמכיר את הליגה הלאומית יודע שהוא שוער טוב", סיכם השדר יהונתן כהן.
דקה תשיעית. בעיטה ראשונה לעבר שער המארחת, עמבר הודף למרכז הרחבה. "הדיפה לא טובה", מגיב אינסטינקטיבית גם השדר. "בעיטה כל כך לא מדויקת של אינברום", מנתח הפרשן. מיד לאחר מכן מוצג הילוך חוזר, ומהפך: "תראה את מתן פה, מוציא כדור קשה מאוד. ראית?", מתלהב שרף, ועובר לשמו הפרטי.
6 צפייה בגלריה
מחמיא לקרובי משפחה. שרף
מחמיא לקרובי משפחה. שרף
מחמיא לקרובי משפחה. שרף
(צילום: עוז מועלם)
כעבור חצי דקה, מגיע הווידוי: "אתה יודע שמתן, היינו בחתונה שלו, נכון?", נזכר הפרשן. "נכון, גילוי נאות, היינו בחתונה של מתן עמבר", מאשר השדר. "גילוי נאות, הוא התחתן עם בתו של יובל נעים", מעדכן שרף.
דקה אחרונה. נוף הגליל ביתרון 0:1. דניאל פלשר מפ"ת נוגח בעוצמה למרכז השער, מסוג הכדורים ששוער אמור לקחת, ועמבר אכן מזנק יפה והודף. "הצלת ענק", צורח כהן. "הצלת ענק של עמבר. עמבר לוקח כאן גול של מאה אחוז. וואו, מתן עמבר. בהופעת חייו אולי".
שריקת הסיום, הפרשן מצטרף להילולה: "מתן עמבר הוא גיבור המשחק היום, הוא הגיבור שניצח את המשחק הזה היום. בגלל מתן עמבר שי ברדה הצליח לנצח. הוא ניצל בנס היום בזכות השוער, ומגיע למתן עמבר כל המחמאות וכל הברכות על הצלת המשחק הזה".
6 צפייה בגלריה
מתן עמבר
מתן עמבר
מתן עמבר. גיבור המשחק?
(צילום: ראובן שוורץ)
מהדורת "חדשות הספורט", מעט אחר כך. "שני דברים שקרו היום השפיעו על התוצאה", מנתח שרף, בלי זכר לגילוי הנאות. "דבר ראשון ההרחקה של אינברום, והדבר השני – הצלת שער בטוחה של מתן עמבר בדקה ה-90. הציל את נוף הגליל, נתן להם את המתנה היקרה הזאת".
ומה עם כובש שער הניצחון, טימוטי מוזי? מבחינת הדוד שלמה, שבתו נשואה לאחיו של המחותן יובל נעים, הוא לא השפיע על התוצאה. הפרשן שרקד על שתי חתונות שוב ניפץ את הכוס של האתיקה, והרבה מזל טוב לשוער הצעיר. בא חתן ויצא גדול.

הפולט

ברקוביץ' יורד על המלולים
"אני לא יופתע אם תהיה הפתעה", כך, בעברית עילגת ואופיינית, ניתח איל ברקוביץ' את תמונת הסיכויים ערב משחק הגביע בין הפועל חדרה למכבי חיפה. אולי הושפע מהעובדה שזה היה רק הראשון מבין שני מפגשים ביניהן ברבע הגמר. כלומר, הוא לא יוכרע אם תהיה הכרעה.
למרבה המבוכה, אף אחד כבר לא מופתע גם מההפתעות של הילד הרב־ערוצי. בסבב ראיונות שקיים סטפן מלול לפני כשבועיים, הצליח הצרפתי המוזר שהתעניין בבית"ר ירושלים לשכנע את כולם כי מדובר בעוד בדיחה לא מוצלחת. אבל רק מאחד המראיינים, א. ברקוביץ', הוא סחט תגובה גזענית. "ראית פעם מלול מצליח?" שאל הפולט הסדרתי את המנחה לצידו, והתפרץ בצחוק מתגלגל של גרגמל.
אילו מראיין רציני היה מתבטא כך, כאילו בצחוק, הדברים לא היו עוברים בשתיקה. אצל האינפנטיל הלאומי הכל נשכח ברגע שיוצא מפיו, ופורח אפילו מזכרונו. עובדה, כשהתבקש בשבת האחרונה לבחור את "שחקן ההגנה של המחזור", השיב ברקוביץ': "דור מלול מהפועל חיפה", והזכיר את שני השערים שבישל. כלומר יש מלול שיכול להצליח (או לפחות לבשל), אבל גם אם זו הייתה הפתעה, איל לא הופתע.
6 צפייה בגלריה
איל ברקוביץ'
איל ברקוביץ'
איל ברקוביץ'. עוד פליטת פה
(צילום: עוז מועלם)

הגביר

וידל מלך השכונה ברמלה
מחזה כזה לא זכור מהמעשיות של שלום עליכם ומהעלילות של אפרים קישון. קבוצת כדורסל הנשים מרמלה גברה במשחק ליגה על מכבי חיפה, והכרוז באולם הרעים בקולו: "אנחנו רוצים להודות לראש העיר מיכאל וידל שהגיע לכאן. הוא מבטיח מענק של 100 יורו לכל שחקנית... שמעתם? 100 יורו לכל שחקנית על המלחמה, על הכישרון. שוב, אני חוזר ואומר חבר'ה, ראש העיר מעניק 100 יורו ו-200 יורו לשירה העליון המאמנת".
האם השריף שמופיע על שלטי חוצות בעיירה לצד כוכבות הקבוצה, הוא השולף הכי מהיר בשפלה, שהכספים באים מכיסו? מעיריית רמלה נמסר בתגובה: "ההחלטה התקבלה על ידי חברי עמותת הקבוצה בישיבה לפני המשחק, מתוך מטרה לתמרץ את הקבוצה באחד מהמשחקים החשובים העונה, לאור העובדה שחוותה משבר מקצועי ולא שיחקה בגלל הקורונה. מכיוון שראש העיר הגיע לצפות במשחק, החליטו חברי העמותה להעניק לו את האפשרות להכריז בסיום על מתן המענקים, שנכללו מראש במסגרת התקציב".
זה המקום לציין שבמשחק לא שותפה אף רמלאית, ושכוכבות הקבוצה הן אמריקאיות שמקבלות מיליונים מהקופה הציבורית. עם זאת, לזכותו של רודף הפרסום וידל ייאמר שהוא לא הדביק להן שטרות על המצח.

מילה זו מילה

"יש שחקנים שנמצאים מתחת לרגליים, רק צריך למצוא אותם"
שי ברדה, מאמן הפועל נוף הגליל, מחפש שחקנים דרוכים