עשור שחון ומאכזב של מכבי חיפה הסתיים בעונה שעברה עם אליפות, והעונה אוהדיה הרבים והנלהבים קיבלו פרק המשך בדמות אליפות שנייה ברציפות. עשר השנים השחורות נראות עכשיו כמו סיוט רחוק. כבוד המועדון שוקם, ובגדול. זאת הצהרת כוונות: מכבי חיפה היא שוב קבוצת-על, לא אחת שבונה על הברקות רנדומליות.
מטבע הדברים, כך מקובל לחשוב, קשה יותר לזכות באליפות השנייה מאשר הראשונה. היריבות מתכוננות למשחק נגד אלופה מכהנת כאילו זה משחק עונה, ולעתים קרובות גם מתגוננות יותר. על פני חלקים רבים העונה חיפה נראתה נפלא והייתה בלתי ניתנת לעצירה. בסיבוב ראשון היא ברחה לליגה יחד עם הפועל באר-שבע, ואז פתחה מבערים והשאירה מאחור גם את היריבה היחידה שלה. מכבי ת"א, שהייתה אמורה להיות הצלע השלישית במאבק, עברה עונה מטלטלת ולא הייתה גורם משמעותי בקרב.
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה חוגגים עם אבו פאני
שחקני מכבי חיפה חוגגים עם אבו פאני
הוכיחה שהיא קבוצת על
(צילום: עוז מועלם)

בסופו של דבר, לא היה כאן מרוץ אליפות אמיתי: הצלחת נפלה לידיה של מכבי חיפה כפרי בשל, והיא יכולה להיות גאה ביכולת שלה, ביציבות ובביטחון העצמי שהפגינה. זה מגיע לאוהדים שמילאו את סמי עופר בכמויות גדולות גם בשנים הרזות. הפעם, אין שום קבוצה שיכולה לטעון כי חיפה גנבה לה אליפות.

החששות התבדו

פתיחת העונה דווקא הייתה מלאת חששות. המאמן ברק בכר נאלץ לוותר על מלך השערים שלו, ניקיטה רוקאביצה, שעבר לבאר-שבע. דין דוד הובא מאשדוד ללא ניסיון כלשהו במאבקי צמרת. אלא שדוד השתלב היטב והפך לבאנקר בהרכב כסקורר משמעותי, עם 15 שערים (הכי הרבה בליגה אחרי מלך השערים עומר אצילי). הוא ראוי בהחלט לתואר "תגלית העונה".
החיזוק של חיפה בהשוואה לעונה שעברה לא היה בומבסטי – אבל נכון וממוקד. עלי מוחמד, חוטף כדורים מיומן שהגיע מבית"ר ירושלים, שלט במרכז השדה. חיפה קיבלה גם הפתעה נעימה בדמות היכולת של מחמוד ג'אבר. הקשר הצעיר בן ה-22, שגדל במחלקת הנוער של המועדון (הגיע מהפועל כפר-סבא בגיל 12), גילה יכולה מעולה במשחקים שבהם שיחק ותרם שלושה שערים וארבעה בישולים לפני שנפצע. הוא יכול להיות שחקן מפתח בשנים הבאות.
4 צפייה בגלריה
עלי מוחמד
עלי מוחמד
עלי מוחמד. חיזוק ממוקד
(צילום: עוז מועלם)

צ'ארון שרי, מגיבורי העונה הקודמת, נעלם בחלק מהעונה הנוכחית. לקראת סיומה, כשהקבוצה ובמיוחד עומר אצילי היו בירידה מסוימת, הוא לקח יוזמה והביא את הכישרון הטבעי שלו. כשחיפה הייתה זקוקה לפתרון לא קונבנציונלי, הוא היה שם עם שערים שהיו מרהיבים לא פחות מאשר חשובים ונתן למעשה את החותמת הסופית של האליפות.
כמו בעונה שעברה, גם מוחמד אבו-פאני היה בין השחקנים המובילים. והסיפור שלו מוביל אותנו ישירות לאיש על הקווים. ברק בכר נתן צ'אנס לכל מי שהוכיח את עצמו, כולל לאבו-פאני, והקשר הפך לאחד המנהיגים של הקבוצה.
ואי-אפשר בלי לדבר על היכולת של אצילי. במחצית הראשונה של העונה הכדור נדבק לרגליו כמגע קסם, הוא היה שובר שוויון במשחקים שקולים. אפשר וחובה להזכיר את הכתם שדבק בו (פרשת "הכדורגלנים והקטינות" שמלווה אותו כבר שנתיים), אולם כשאצילי עלה על המגרש הוא נתן את המספרים הכי טובים בקריירה שלו ויסיים את העונה כמלך השערים (19 עד עכשיו) וכמלך הבישולים (9). רק שלושה שחקנים בתולדות הכדורגל הישראלי – כולם שמות ענקיים – עשו את זה: מוטל'ה שפיגלר, אורי מלמיליאן ועודד מכנס. לקראת סוף העונה אצילי נחלש, ובהכנות לעונה הבאה הצוות המקצועי יצטרך להתייחס לכך.
4 צפייה בגלריה
עומר אצילי חוגג
עומר אצילי חוגג
עומר אצילי. נחלש בחלק האחרון של העונה
(צילום: עוז מועלם)

מגדולי המאמנים בהיסטוריה

הסטטיסטיקה ידועה. בגיל 42 ברק בכר חוגג אליפות חמישית. לא מדובר באחד שהיה סופרסטאר בעברו. ככדורגלן, בכר היה שחקן מהדרג השני. ובכל זאת, כבר עכשיו הוא אחד מגדולי המאמנים שהיו בכדורגל שלנו.
נכון, בשתי הקבוצות שאיתן זכה באליפויות (מכבי חיפה והפועל באר-שבע) הוא קיבל תקציבים גבוהים, ויש מי שיטען כי זו לא חוכמה לזכות כך באליפות, אבל אנחנו מכירים כל כך הרבה מאמנים (בארץ ובעולם) שקיבלו תנאים לא פחות טובים - ונכשלו.
בכר מעולם לא שם את עצמו במרכז הסיפור. כמעט לא תשמעו ממנו אומר את המילה "אני", למרות שמגיעים לו המון שבחים על תפקודו. הוא גם לא משתמש בתירוצים אחרי הפסדים, ומיד חושב על המשחק הבא.
4 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר. מגדולי המאמנים
(צילום: עוז מועלם)
גורלן של אליפויות מוכרע בזכות החלטות קטנות. גם בגלל החלטות לא טובות. אחת כזאת של אלכסנדר סטנוייביץ' אולי הייתה יכולה לשנות עשור שלם. ב-2013, כשמכבי חיפה כבר עמוק בתוך המשבר המקצועי שלה, הוא הוזמן לבחון את טוני ווקאמה במשחק ליגה מול מכבי פ"ת (2:4). החלוץ הניגרי רשם ארבעה בישולים, אבל מאמן דאז מכבי חיפה ויתר עליו. ומי רכש אותו? באר-שבע וברק בכר. ההשפעה של ווקאמה הייתה מיידית: שלוש אליפות רצופות ששברו בצורת של 40 שנה בנגב. מי יודע מה היה קורה אם היה מגיע דווקא למכבי חיפה, ואיך זה היה משפיע על הקריירה של בכר.
אז מה עכשיו? למכבי חיפה יש לאן להתקדם, בעיקר במסגרות האירופיות. היה לה קמפיין לא טוב בליגה האזורית, ששיאו היה בהפסד 3:0 לאוניון ברלין. גם בליגה היו לה כמה הופעות פחות טובות, שהבהירו שעדיין יש מקום לשיפור. אולי הגיע הזמן שקבוצה עם בעלים עשיר ודומיננטי תחפש זרים יקרים יותר. אחד-שניים כאלה שיעזרו לה להיות קבוצה משמעותית יותר גם באירופה.
פורסם לראשונה: 22:26, 16.05.22