בעשור שעבר כבר היה אבנר קופל פרופסור ידוע בפקולטה למדעי הקומבינה, והפנים של הספורט בישראל. חבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל, יו"ר מרכז בית"ר, יו"ר מינהלת הכדורסל ודמות מוכרת לרשויות המס והחוק עקב חובות של מיליונים. הוא גם ניחן בתכונה שהיטיב לבטא פעם צביקה שרף: "כשקופל לא אומר אמת, לא זז לו שריר בפנים".
בשנת 2009 אישרה לו מינהלת הליגה בכדורסל שימוש בחתונת בתו, בלדים שרכשה ב־25 אלף דולר. היו"ר שילם עבורם 180 שקל בלבד. כך הפך הגוף שניהל את ליגת העל למשפחה של הכלה, עם נדוניה נדיבה, ויצר מושג חדש בתחום הסיאוב והרומנטיקה: חופת שרצים.
7 צפייה בגלריה
אבנר קופל. תפר לעצמו תיק, של רמאי ותפרן
אבנר קופל. תפר לעצמו תיק, של רמאי ותפרן
אבנר קופל. תפר לעצמו תיק, של רמאי ותפרן
(צילום: אורן אהרוני)
ב־2013 הוא נאלץ לעזוב את איגוד הכדורסל, אחרי דוח חמור של מבקר הפנים. מעט לאחר מכן קבע בית המשפט המחוזי בבאר־שבע כי קופל והחברות בבעלותו רוקנו חברה אחרת שלו כדי לחמוק מחבויות מס, וחייבו אותו לשלם 7 מיליון שקל. "עדותו הייתה מתחמקת, מתחכמת ונפתלת עד מאוד", נאמר בפסיקה. הכישורים האלה הרשימו כנראה את אלי טביב, שהחליט למנותו ליועץ השיווק של בית"ר ירושלים. מצא מין את מינו.
רגע השיא בקריירה הגיע ב־2017. קופל הורשע בבית המשפט בשורת עבירות בעסקיו הפרטיים: קבלת דבר במרמה וזיוף מסמכים בנסיבות מחמירות, שימוש במרמה, עורמה ותחבולה בכוונה להתחמק ממס ועבירות נוספות. הוא נשלח לכלא לשלוש שנים, עירער על העונש, וכשזה קוצר ל־20 חודשי מאסר בלבד היה אסיר תודה.
והנה השבוע הוא פתאום הפציע בראיון דביק בערוץ הספורט אצל שי האוזמן. "קופל מדבר", נאמר בפרומואים ונרשם אפילו על הכרטיסיות של השאלות, כאילו מדובר בחתן פרס נובל ולא בעסקן נוכל. "זמן טוב לעצור ולברר אם קופל הוא נמשל במשל על חטא הגאווה", אמר המראיין בפתיחה, "או שאולי כולם טעו וטועים, וקופל הוא לא הבעיה, הוא הפתרון". סליחה???
7 צפייה בגלריה
(איור: אופיר בגון)
"קראתי את כל הכרעות הדין, עד היום אני מרגיש עם זה שלא בנוח", החניף האוזמן, לפני שלבש את גלימת רונית הביביסטית ושאל: "עשו עליך ביבי?". אבנר "נתניהו" קפץ על המציאה: "עשו לי עינוי דין. תפרו אותי כמו שעושים לביבי". מעניין, כי בבית המשפט הנאשם דווקא הודה במעשים שיוחסו לו, "הביע תחושת בושה, הדגיש כי ירד מכלל נכסיו והביע חרטה". כלומר, תפר לעצמו תיק, של רמאי ותפרן.
אחר כך הוא ליכלך על הפרקליטות במעשיות אנונימיות, ועל השופטת מההכרעה הראשונה: "הייתה לה היכרות איתי והיא לא סיפרה". למה הוא לא סיפר? אולי קיווה שההיכרות הזו תעזור להלבנת חטאיו. כמו בספורט.
7 צפייה בגלריה
ג'קי בן זקן
ג'קי בן זקן
בן-זקן. גידל תינוק בין הסורגים
(צילום: עוז מועלם)
ואז הגיע הקטע הכי מרגש. "בכית בכלא?" שאל האוזמן בשלב בו הידרדר הראיון מדחי אל בכי. קופל השיב בשלילה וסיפר: "ג'קי בן־זקן קיבל אותי, אני מצדיע לו, הוא טיפל בי כמו תינוק בן שנתיים". ואכן, באכסניית העבריינים אין חכם כבעל ניסיון. זו הייתה כנראה הפעם הראשונה בהיסטוריה שאב מאמץ לקח תינוק לטיול בצינוק.

הבבל"ת

אורן חסון נופל בלשונו
הבחירות להנהלת ההתאחדות קרבות, היו"ר אורן חסון חפץ בקדנציה נוספת, ואת התמיכה אפשר לבסס לא רק בעזרת מינויים משונים לנבחרות השונות. בברכה שפירסם לכבוד זכיית מ.ס אשדוד באליפות ליגת העל לנוער הקפיד היו"ר לציין את "ההשקעה הגדולה של הבעלים ג'קי בן־זקן לאורך שנים רבות במחלקות הילדים והנוער". בכמה הוא מוכר את המצטיינים ומה יוצא מזה לאוהדים, חסון לא ציין, ואופס, הייתה לו גם טעות קשה.
בן־זקן אינו בעלים ואינו יכול להיות בגלל עברו הפלילי, אך השפנים מההתאחדות מאפשרים לו לעשות במועדון כבתוך שלו. האם היו"ר אינו שולט בתקנון המוסד שבראשו הוא עומד, או שמא שכח לבן־זקן את ימי הזוהר בבית הסוהר? הנה התגובה: "יו"ר ההתאחדות מכיר היטב את העבר ואת ההווה של מר בן־זקן, כמו גם את עשייתו לטובת המועדון לאורך שנים. לפני ואחרי. השימוש במונח 'בעלים' היה שגוי, דווקא מתוך הכרה מעמיקה עם התקנון"... מתוך הכרה מעמיקה עם פועלו לאורך השנים של אדון חסון, אפשר לקרוא לזה חרטוט.
7 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
לא ספר את התקנון, חסון
(צילום: עוז מועלם)

הביזיון

קטורזה אִין, האוהדים אאוט
חגיגות האליפות של מכבי חיפה החלו ברחובות העיר אחרי ההפסד למכבי ת"א (כי גם באר־שבע הפסידה). כעבור 24 שעות פיזזו יעקב שחר ושחקניו ב"זאפה" חיפה, משם עברו למסיבת בריכה בווילה בטבריה, למחרת רקדו עם האוהדים ליד האצטדיון, ובשבת עם נועה קירל בתוכו. יותר חאפלות מאימונים, ורק בגמר הבוס רתח, והיריבה חגגה עד עלות השחר.
כוכבת הילדים סיפקה את הסחורה, אבל עם כל הכבוד לבעלים, למאמן ולשחקנים, רק לדבר אחד במכבי חיפה שום קבוצה בארץ אפילו לא מתקרבת אליו – הקהל שלה. אותם, אלה שמגיעים גם לכל משחק חוץ (כולל אחד שבוטל), שכחו. "חגיגות למקורבים בלבד, הנפה רק לעיני 'המכובדים', בלי טיפת כבוד לאוהדים", נכתב בהודעת ארגון "הקופים הירוקים" – וכמה שהם צודקים. דאגו לקרובים לצלחת.
7 צפייה בגלריה
ישראל קטורזה
ישראל קטורזה
קטורזה. מה לו ולמכבי חיפה?
(צילום: נדב אבס)
ובזמן שהקהל התבקש לא לרדת לדשא, מתחת ליציע האח"מים הסתובב גם ישראל קטורזה, אוהד של מ.ס אשדוד שנהיה חבר של ברק בכר. איך הוא נהיה? הנה מה שסיפר לא מכבר ליצן החצר: "ברק הרבה זמן פירגן לי, ולא הבנתי בכלל מי כותב לי. ואז אני מסתכל ואומר איזה מטומטם אני, הוא זה ולא הגבתי, ואז הקשר שלנו התחזק". או, עכשיו הכל ברור. אם המעריץ סלב, זה מטומטם לא לענות.
איפה מני ממטרה כשצריך אותו, בשביל לפתוח ברז ולגרש את כל הטרמפיסטים?

החנפן

בתיה"ס, רוסו והשיעור בלשון
כמו לפני שנה, במספר בתי ספר באזור חיפה שכחו ה"מחנכים" את ההבדל בין מוסד פדגוגי לארגון אוהדים, וכשלו במבחן הבגרות. בקריית טבעון, למשל, קיבלו תלמידים הודעה: "מי שיכול בבקשה להגיע עם חולצה ירוקה, אפשר לבוא עם בגדי מכבי חיפה וצעיפים, מכבי חיפה אלופה". ההנחיה עוטרה בסמלילים של לבבות ירוקים וכמובן אגודל זקור, אולי רמז לכך שהמנהל הוא האוהד המפורסם ואסילי.
בסרטון שצולם בחצר ביה"ס ריאלי אחוזה בחיפה, תועדו התלמידים כשהם מכרכרים בשרשרת כחסידים, לצלילי שיר האליפות הבוקע ממערכת הכריזה, ובראשם מבוגרים שנראים כמורים ומדלגים כתיישים. ומה אם יש במקרה בבית הספר אוהדים של הפועל? שישחקו בינתיים מחבואים.
7 צפייה בגלריה
ג'ובאני רוסו ואלי גוטמן שהביא אותו לישראל
ג'ובאני רוסו ואלי גוטמן שהביא אותו לישראל
משועמם ולקקן, ג'ובאני רוסו
(צילום: אורן אהרוני)
מכיוון שמכבי חיפה אינה מוגדרת כאחד ממקצועות הליבה, בעלי הפועל חיפה התלונן אצל מנהל מחוז הצפון במשרד החינוך, אך קיבל שיעור בלשון דווקא מהחנפן ג'ובאני רוסו. "יואב כץ היקר, תגיד, משעמם לך בארה"ב?" כתב בפייסבוק פליט הריאליטי המשועמם, והוסיף: "כשלקחתי אליפות עם הפועל חיפה אף אחד ממכבי חיפה לא יצא נגד האליפות". ברור, שחר תמיד פירגן ליריבה העירונית, במיוחד כשהצהיר: "אין מקום לשתי קבוצות בחיפה".
מי שהשיב לרוסו היה אורן נסים, מכוכבי האליפות האדומה היחידה: "לא צריך להכניס את הכדורגל לבתי הספר תוך התעלמות מהאחר", כתב חלוץ העבר. "אל תשכח שבזמנו ניסית להביא רוכשים להפועל חיפה. ייתכן שאתה יוצא נגדה ממניעים נקמניים?!". לא בטוח, אבל זה חתול הרחוב ג'ובאני. מריח כסף, ומתחיל ללקק.
7 צפייה בגלריה
האוהד הנאמן ואסילי. לא מנהל בי"ס בטבעון
האוהד הנאמן ואסילי. לא מנהל בי"ס בטבעון
האוהד הנאמן ואסילי. לא מנהל בי"ס בטבעון
(צילום: עוז מועלם)

הדוחף

תומר לוי נותן טיפ לבכר
"יש פה דילמה", אמר הכתב הנלהב תומר לוי בתדרוך טקטי למגישת הדיון שרון פרי, לפני משחק הליגה האחרון של מכבי חיפה מול מכבי נתניה. "כאילו מה את עושה עכשיו, מוציאה את ג'אבר שנמצא במומנטום אדיר, ושמה את אבו־פאני שחודש כמעט לא שיחק כדורגל? למה?"... שאלה מצוינת, מה עוד שעל המשבצת של אבו־פאני משחק גם אחד, מאור לוי, ילד של אבא.
"זה מבחן אמיתי מאוד למכבי חיפה. בגלל שיש את הגמר ביום שלישי, והוא לא יעלה עם ההרכב הכי חזק. זו במה מטורפת לבוא ולאכול את הדשא". גם התחזית התזזיתית הזו שייכת לפרשן אבא'לה.
"ואם מסתכלים על ההרכב השני של מכבי חיפה", הצטרף לדיון השערורייתי הקולגה מהערוץ אסף אבולעפיה, "אני מניח שנראה את עופרי ארד, ביחד עם דהן, ואני מניח שנראה בחור בשם מאור לוי, לא שמעתי עליו בחיים". איזה צחוק מהעבודה.
מילה זו מילה
"עם הרעב בא התיאבון"
הפרשן הגסטרונומי מאור בוזגלו, בתגלית מרעישה מגמר הגביע
פורסם לראשונה: 11:08, 26.05.22