למזלו של ג'רום בואטנג הוא שחקן כדורגל. המקצוע שלו נתן לו תהילת עולם, עשרות מיליונים בבנק, עשרות אלפי ילדים, בעיקר בני מהגרים, שראו ורואים בו מודל לחיקוי. הוא חי בקצפת של חוג הסילון. הוא זכה באליפות העולם, באליפות גרמניה עם באיירן ב-9 מ-10 שנות הקריירה שלו במועדון, שתי אליפויות אירופה, שחקן השנה בגרמניה ב-2016 ונחשב אחד השחקנים הטובים בעולם בתפקיד שלו. אזהרה: הכתבה כוללת תיאורים קשים.
הקנצלרית דאז, אנגלה מרקל, הזמינה אותו כאורח כבוד למשכנה. מגזין "דר שפיגל" שם אותו על השער תחת הכותרת "German Model". אפילו גרמנים שכדורגל לא מעניין אותם התחברו אליו אחרי שפוליטיקאי מהימין התבטא כי "לא הייתי רוצה את ג'רום בואטנג כשכן".
4 צפייה בגלריה
שחקן באיירן מינכן ג'רום בואטנג
שחקן באיירן מינכן ג'רום בואטנג
זכה לתהילת עולם. ג'רום בואטנג
(AP Photo/Michael Sohn)
אבל יש גם צד אחר. בימים אלה מתנהל במינכן משפט נגד ג'רום בואטנג, שמואשם בכך שתקף את חברתו לשעבר ואם שתי הילדות התאומות שלו. בשתי ערכאות קודמות הוא הורשע ונקבע כי עליו לשלם פיצויים בסך 1.8 מיליון אירו. לאחר שערער הורד הסכום ל-1.2 מיליון, ובגלל טעות פרוצדורלית המשפט יתחיל שוב בקיץ, ב-14 ביוני, היום שבו גרמניה תפתח את משחקיה באליפות אירופה הביתית נגד סקוטלנד.
בנוסף, יש נגדו גם חקירה בתביעה הציבורית. החקירה חוזרת לאוקטוברפסט 2019, ללילה שבו בואטנג תקף את החברה שלו, קסיה לנהרדט. גורם שלישי הגיש תלונה במשטרה. המשטרה חקרה אבל סגרה את התיק ב-2020 לאחר שלנהרדט סירבה לשתף פעולה ולהביא עדויות והוכחות לתקיפה מצדו של בואטנג. החקירה נפתחה שוב ב-10 בפברואר 2021, יום לאחר שלנהרדט שמה קץ לחייה בדירה המשותפת שלהם בברלין.

"מסרב להתעמת עם התוצאות של מעשיו"

אין מי שלא ידע, יש מי העדיף לעצום את עיניו
אחיו החורג של ג'רום, קווין פרינס בואטנג - שבחר לשחק בנבחרת גאנה - נמצא בנתק מוחלט ממנו מזה שנים. הוא הסביר את הנתק מאחיו בעובדה שהוא מכבד את החוק הגרמני וכי אלימות נגד נשים גורמת לו לקבס. "דר שפיגל" פירסם החודש מכתב ששלחה אמו של בואטנג לעורכת דין בברלין, חודש לאחר מותה של לנהרדט: "הבן שלי, ג'רום, התעלל בנשים פיזית ומנטלית מזה שנים", היא כתבה, "ואפילו עכשיו כשקסיה לנהרדט מתה, הוא מסרב להתעמת עם התוצאות של מעשיו". לאחר פרסום המכתב, התראיינה האם ל"בילד" ואמרה שהיא חוזרת בה מהתוכן של המכתב שכתבה לפני שלוש שנים.
לנהרדט נולדה בפולין ב-1995. בגיל ארבע עברה עם אמה הפסיכותרפיסטית לברלין. האם התחתנה עם עורך דין והם גרו במערב העיר בווילה עם בריכה. קסיה נחשבה לכבשה השחורה של המשפחה. עוד כשהייתה ילדה היא חיפשה את התהילה. ב-2012 היא השתתפה ב"הדוגמנית הבאה של גרמניה" בהנחיית היידי קלום. היא קצת דיגמנה, קצת שיחקה בתוכניות טלוויזיה מטופשות, קצת עבדה בחנויות בגדים וניסתה בעיקר להיות משפיענית באינסטגרם.
קסיה לנהרדט
ב-2015 היא הביאה ילד לעולם, הלכה ללמוד פסיכולוגיה וכלכלה, ונפרדה מאבי בנה ב-2017. ב-2018 היא פגשה את בואטנג. הוא יפה, מפורסם, מפוצץ בכסף, ויכול ליצור עבורה את קיצורי הדרך לתהילה שהיא ייחלה לה. לבואטנג היו 7 מיליון עוקבים באינסטגרם, וברגע שהזוגיות ביניהם נחשפה היא הפכה לאושיית רשת.
החברים של בואטנג, 35, מדברים עליו כעל אדם כוחני שלא אוהב שחולקים עליו ועוד פחות אוהב כשדברים קורים לא כפי שהוא תכנן. ב-2018, ככל הידוע לציבור, הוא הסתבך לראשונה באלימות כלפי נשים. הוא הכה את שרין סנלר, אהובת נעוריו ואם שתי התאומות שלו, במהלך חופשה בקריביים. זו התקיפה שבגינה הואשם. במהלך המשפט נחשפות עובדות על מערכת היחסים ביניהם: רוויית ריבים, שליטה, אלימות, וטרור שהפעיל בואטנג על סנלר. היא מצאה מכשירי האזנה בביתה (שלבואטנג הייתה גישה אליו), והוא ציין בשיחות איתה פרטים אינטימיים על חייה.

התבנית המוכרת

אי אפשר היה לפספס את זה
בואטנג ולנהרדט חלקו דירה בת שלושה חדרים בברלין בגודל 95 מ"ר על נהר השפרה בשכונת שרלוטנבורג, עליה שילמו דמי שכירות נמוכים מ-1,900 אירו לחודש. השכנים, הפקיד בבנק, הפקידה בדואר, האנשים בתור לקניות בסופר - כולם ידעו. אי אפשר היה להתעלם מהחבורות, משטפי הדם, מהסימנים הברורים לאלימות. כולם ידעו עם מי קסיה לנהרדט חלקה את חייה באותה תקופה. הרופאים בחדר המיון בטוח ידעו.
ג'רום בואטנג הוא לא מסי ולא רונאלדו, אבל הוא סחורה חשובה בתעשיית בידור ששווה מיליארדי דולרים. הסחורה הזו לא יכולה להרשות לעצמה כתמים מוסריים. זה לא טוב לתעשייה. כשכתם כזה נחשף, מיד מתגייסת קבוצה של חברים, יועצים, מנהלים, סוכנים ועורכי דין, כולם עם חיוג ישיר ללב התקשורת, ומתחיל קמפיין לנקות את הספורטאי. ברוב הפעמים זה כולל מסע השמצה של הקורבן.
אחד מתוך שלושה גברים בעולם מעורב באלימות בתוך המשפחה. המצב לא אמור להיות טוב יותר אצל ספורטאים מקצועניים, להפך: הם מגיעים משכבות אוכלוסיה מוחלשות היכן שאלימות משפחתית היא יותר תדירה, נשים זמינות ומסופקות להם מגיל אפס בתור פרס. כיוון שעומד עבורם צוות לניקוי אשמה שמבטל כל סיכוי שהם ייתנו את הדין על מעשיהם, הם מאבדים את הגבול בין טוב לרע, בין מותר לאסור.
4 צפייה בגלריה
ניתק את הקשר עם אחיו. קווין פרינס בואטנג
ניתק את הקשר עם אחיו. קווין פרינס בואטנג
ניתק את הקשר עם אחיו. קווין פרינס בואטנג
(צילום: gettyimages)
הזיווג בין קסיה מעולם הדוגמנות והבידור לג'רום הכדורגלן הוא זיווג ידוע בין העולמות. התבנית דומה. היא התאהבה בו בגיל צעיר, הרגישה שהיא חיה בחלום, עד שהוא התחיל לנסוע בכל העולם, הוזמן למסיבות והצטלם למגזינים מפורסמים. הבעיות עלו, ואיתן צפו האלימות, הויכוחים, הבגידות, האיומים.
מהר מאוד הגיע קמפיין ההשמצה, הסחיטה דרך סגירת ברז הכסף, האזנות, ניסיונות להפללה. עורכי הדין ניסחו "הסכם השתקה", שבו משתמשים אנשים כמו הארווי ויינשטיין וג'פרי אפשטיין כדי למנוע תביעות עתידיות או חשיפה של רומנים או ילדים מחוץ לנישואין. מדובר בהסכם חוקי, אבל לא מוסרי, כזה שקיים במקביל לעולם החוקים האמיתי, והוא נועד לכפות שתיקה ולקחת בעלות על הטראומה של נשים שעברו התעללות פיזית ונפשית. והכל לאור הזרקורים.
אשתו של שחקן בנבחרת הגרמנית בשנות התשעים סיפרה פעם על בעלה: "מכות ואלימות פסיכולוגית וכלכלית היו חלק בלתי נפרד מהנישואין. הוא היה כולא אותי שעות בשירותים עד שהוא היה חוזר. הוא ישב עלי ושבר לי שתי צלעות כשהילדים מסביבו צועקים ובוכים. בבת אחת הוא ניתק אותי מכל האמצעים הפיננסיים המשותפים שלנו. הייתי דוגמנית ופתאום אף אחד לא מצלצל לעשות לי בוקינג. החברים שלו אמרו שזה כלום. השתילו אצלי סמים, מצאתי מכשירי מעקב. הייתי פרנואידית באופן קבוע והרגשתי שאני מתחילה להשתגע, לאבד את השפיות, שאני במצב תמידי של טביעה. המשטרה לא ממש התעניינה, הפרקליטות סגרה את זה מחוסר עניין לציבור או בקנס כספי מגוחך".
בסוף ספטמבר, באיירן מינכן, עם מצוקת בלמים בסגל, ניסתה להחזיר אותו לקבוצה. השחקנים והמאמנים דיברו על זכותה של הקבוצה לקבל החלטות מקצועיות וכי הנושא בכלל לא עלה בחדר ההלבשה. באיירן ירדה בסופו של דבר מהרעיון, גם בגלל לחץ של האוהדים. בסוף נובמבר עלו כל שחקני הליגה האיטלקית והשופטים למשחקים עם קו אדום מצויר על פניהם, חלק מקמפיין התאחדות הכדורגל נגד אלימות כלפי נשים.
בפברואר החתימה סלרניטנה מהליגה האיטלקית הראשונה, אחת מהקבוצות שהשתתפו בקמפיין, את בואטנג על חוזה.

ההתחלה הנהדרת, וההידרדרות

איך אפשר היה לא לדעת?
זה התחיל בסערת חושים. באהבה חסרת גבולות. הוא קרא לה בבו. הם נסעו ביחד לחופשות. הם העלו תמונות כשהם על הספה עם שלושת הילדים שלהם. הוא שיחק בדמינטון עם בנה, קרא לאמא שלה "אמא". הם קיעקעו ביחד מתחת ללבם את השם אחד של השנייה. היא הגדילה את החזה, ניפחה את השפתיים, סיתתה את הפנים. תמיד היו לה מערכות יחסים בעייתיות עם אנשים מפורסמים ועשירים, אבל היא קיוותה שהפעם זה יהיה אחרת.
ב-2018 הוא סבל מעונה קשה. הוא הודח מהרכב באיירן ומסגל הנבחרת. קסיה תמכה בו והציעה לו דיאטה מיוחדת. הוא חזר לכושר אבל גם לתבנית ההתנהגות שלו ביחסים עם נשים: מריבות, משחקי כוח ושליטה, שקרים, בגידות. ב-2019 היא גילתה שהוא הזמין את אם ילדיו לסיור של משחקי באיירן בחו"ל. אשה אחרת, רבקה סילברה, דוגמנית ג'מייקנית, התקשרה אליה ואיימה עליה שהיא מפרקת לה את המשפחה ושתעזוב את ג'רום בשקט. כאמור, באוקטוברפסט 2019 הוא הכה אותה בפעם הראשונה, אבל היא סירבה להגיש תלונה במשטרה.
4 צפייה בגלריה
ג'רום בואטנג
ג'רום בואטנג
דפוס חוזר
(צילום: gettyimages)
היחסים ביניהם התמסמסו. בינואר 2021 היא שלחה לו תמונה עם ורידי ידיה החתוכים, אבל החברים, בני המשפחה ואפילו הרופאים אמרו שזאת רק קריאה לתשומת לב. בואטנג נשאר במינכן. יום לאחר מכן היא נכנסה עם המיני קופר שלו בעמוד חשמל. הוא נשאר במינכן. שלושה ימים לאחר מכן הוא התקשר לאמה, אנדריאנה, ואמר לה שקסיה לקחה סמים (קטמין), כדורי שינה ואלכוהול והוא הזמין לה אמבולנס, אבל עדיין נשאר במינכן. הרופאים לא ציינו את הסמים בדוח, אלא 16 כדורי שינה ובקבוק יין. הם כתבו על מחשבות אובדניות, ריקנות פנימית, אבל לא האמינו שיש לה רצון או כוונה להתאבד באמת.

הסוף הטראגי

איך זה נגמר, בסוף כולם יודעים.
בואטנג הרגיש שהכל נהיה לו לחוץ מדי. שהוא חייב להוציא את קסיה לנהרדט מחייו. ב-25 בינואר הוא הגיע עם הסכם השתקה לדירה המשותפת שלהם בברלין. הם התווכחו, והויכוח התגלגל לעימות פיזי. בואטנג פצע אותה בברך וסטר לה. הטבעת שלו נתפסה בתנוך אוזנה וקרעה אותו. היא חתמה בסופו של דבר על ההסכם ולפי עורכי דינו היא עשתה זאת מרצונה, בנוכחות עדים.
ההסכם קבע כי ללנהרדט אסור לדבר על מערכת היחסים ושעליה למחוק ולהשמיד כל מסמך, התכתבות, מייל, צ'אט או תמונות שברשותה. למחוק חלק מזהותה, כאילו שמערכת היחסים הזו מעולם לא התקיימה. בואטנג לא התחייב למאומה, מלבד העובדה כי לא יזכיר כי קיים הסכם כזה. כאן החלה המפולת.
ב-1 בפברואר היא כתבה לו הודעה ארוכה: "אני מבינה שזה הסוף, אני מקווה שלא נהיה אויבים. מודה לך על הכל ומאחלת לך רק טוב. אני מבטיחה לא לתבוע אותך על כלום. רק תעזוב אותי בשקט. אתה לא טוב בשבילי, אתה עושה לי רע, אתה עושה אותי עצובה. קרעת לי את האוזן ופגעת בברך שלי. הנח לי לעולמים. כואב לי לקבור את כל החלומות והתוכניות שהיו לי איתך, אבל זה לא מתקרב לכאב של לחיות לצידך".
יום לאחר מכן הוא הודיע באינסטגרם על סיום מערכת היחסים. היא העלתה פוסט שבו היא טענה שזה נגמר בגלל הבגידות והשקרים שלו. באותו ערב הוא התראיין ל"בילד" וסגר חשבונות איתה. הוא סיפר על כך שהיא זו שסחטה אותו, על מערכת יחסים שנכפתה עליו, על כך שאיימה עליו שתהרוס לו החיים ואת הקריירה בכך שתוציא לציבור את האלימות שלו כלפיה, כשהיא יודעת שהוא נמצא במשפט על נושא דומה עם אם ילדיו. הוא סיפר גם על בעיות השתייה שלה.
4 צפייה בגלריה
שחקן מילאן תומאסו פודגה עם פס אדום על פניו ביום הבינלאומי נגד אלימות כלפי נשים
שחקן מילאן תומאסו פודגה עם פס אדום על פניו ביום הבינלאומי נגד אלימות כלפי נשים
בליגה האיטלקית יצאו נגד אלימות כלפי נשים, וכעת בואטנג מככב בה. תומאסו פודגה ממילאן עם פס אדום על פניו
(AP Photo/Luca Bruno)
1.2 מיליון עותקים של "בילד" יצאו לדוכנים עם הכותרות הללו (העיתון לא שאל שאלות קשות, ולאחר מכן התנצל על פרסום הריאיון). קסיה חתמה על חוזה שתיקה. אם תעבור עליו היא תיקנס ועלולה לקבל תביעה. היא שתקה. שתיקתה, הסכמתה. עוד ועוד עיתונים פירסמו את הסיפור. באינטרנט התחולל צונאמי של השמצות והסתה נגדה. תמונות עירום שלה הופצו, אנשים התקשרו אליה והציעו לה קוקאין. מישהו התקשר והודיע שמצאו סמים במקום התאונה שלה.
היא סיפרה לאמה ולחברות על מעגל האימה. על האלימות, על הטלפונים שהוא שבר לה או זרק לאסלה. היא התלוננה במשטרה על סחיטה ואיומים, אבל היא חייבת לשתוק ומכך משתמע שבואטנג הוא הקורבן בעוד היא המכשפה הסחטנית, צמאת התהילה שרק רוצה להרוס אותו. המלחמה נגדה תפסה תאוצה. האינסטגרם היה כל עולמה ועכשיו העולם הזה נמצא במלחמת עולם נגדה.
ב-3 בפברואר בואטנג ביקש ממנה להתפנות מהדירה בברלין ולדאוג לאסוף את החפצים שלה מהדירה שלו במינכן. היא העלתה פוסט אחרון באינסטגרם: "זה איפה שאתה מותח את הקו. מספיק". לפי כמה עדויות היא החליטה להגיש נגד בואטנג תביעה על ידי עורך דין ברלינאי. לפי עדויות אחרות היא שקעה יומם ולילה באינסטגרם מבלי לאכול ולישון. היא הרגישה שכולם נגדה, שכולם שונאים אותה.
ב-9 בפברואר 2021, כשהבן שלה ציפה לה שתגיע לחגוג את יום ההולדת השישי שלו בבית אמה, היא שמה קץ לחייה. במשחק הבא של באיירן נגד פרנקפורט, בואטנג ענד סרט שחור על זרועו. מתחת לחזהו השמאלי יש קעקוע (או אולי כבר צלקת) שתזכיר לו כל חייו מה הוא עשה.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים:
ער"ן בטלפון - 1201 או באתר האינטרנט של סה"ר http://www.sahar.org.il, או headspace.org.il
פורסם לראשונה: 19:52, 29.03.24