"סקוטי ווילבקין נשאר על הפרקט במשחק האחרון מול הפועל אילת עד הרגע האחרון, ושיחק במשך 44 דקות, יותר מכל שחקן אחר בסגל, ועוד בשבוע של שני משחקים ביורוליג. רק מזה אפשר להבין כמה יאניס ספרופולוס מאמין בו". כך אמרו במכבי תל אביב על כוכב הקבוצה, שלאחרונה נראה כאילו לא מוצא את מקומו. הערב (רביעי, 21:05) מול מונאקו, הצהובים מקווים שהוא ישוב ליכולת המוכרת.
בשנים האחרונות דובר רבות על כך שהכדור נמצא בהתקפה יותר מדי זמן בידיים של ווילבקין. זה קרה בעיקר בגלל המחסור ברכז טבעי, ובעיקר לאור שיטת המשחק של ספרופולוס.
3 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
לא כופה את עצמו על המשחק. סקוטי ווילבקין
(צילום: עוז מועלם)
3 צפייה בגלריה
(צילום: אורן אהרוני)
אבל בחודש האחרון משהו השתנה, לא רק בווילבקין (28), ונראה שהוא מתאים את עצמו למצב החדש. הצהובים קיבלו מקינן אוואנס בדיוק את מה שהם רצו, סוג של רכז (הוא יותר קומבו-גארד), שיודע לסייע בניהול המשחק, לוקח אחריות עם הכדור ומפנה את ווילבקין מהתפקיד הזה. על הנייר זה אמור היה לאפשר לו להתמקד יותר בקליעה, אבל בניגוד לעבר, קבוצות באירופה כבר למדו להתמקד מבחינה הגנתית בווילבקין, כולל שמירות כפולות, שמקשות עליו לייצר נקודות. אבל במקום שיתעקש ויכפה את עצמו על המשחק, הוא למד לשחק אחרת.

ויש גם פציעה

"נתחיל מזה שבמשחק מול באסקוניה הוא נפצע ברגל", אמר גורם במכבי ת"א. "נכון שהוא חזר מול צסק"א מוסקבה, אבל הייתה לו שם פציעה שהפריעה לו, והיא מוציאה אותו מהקצב. זה לא אומר שאם הוא קלע פחות אז הוא פחות טוב. הוא החליט להרים את עצמו העונה מבחינה הגנתית, כי הוא הבין שהעניין הזה חשוב ליאניס ביחס אליו. הוא גם בחר לא לכפות את עצמו יותר על המשחק".
את השינוי המשמעותי מבחינה סטטיסטית ניתן לראות בין חמשת המשחקים הראשונים ביורוליג בהם רשם 37.5 אחוז מחוץ לקשת ו-47.8 אחוז לשתיים, לבין ארבעת המשחקים האחרונים בהם ירד דרמטית ל-16.6 אחוז לשלוש ו-41.2 אחוז לשתיים. "אסור לשכוח שבכל שנה שעוברת הוא גם מתבגר, אז גם סגנון המשחק שלו קצת משתנה", הוסיף אותו גורם. "גם הסגל שונה, פתאום יש רכז אז הוא מתאים את עצמו ומשחק לצידו, אבל זה לא שכבר לא נראה אותו בכלל נכנס לזון, הרי יגיע המשחק הזה. כשכולם חושבים שהוא בתרדמת הוא מתעורר".
3 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין ויאניס ספרופולוס
סקוטי ווילבקין ויאניס ספרופולוס
סומך עליו בעיניים עצומות. ספרופולוס עם ווילבקין
(צילום: אורן אהרוני)
בשני המשחקים האחרונים מול באסקוניה וצסק"א זה צרם קצת יותר אחרי שווילבקין סיים את הראשון עם אפס נקודות כשזרק מחוץ לקשת רק פעמיים (ובשלב מסוים ירד בגלל פציעה ולא חזר), ובמשחק השני תרם 9 נקודות, עם ניסיון אחד בלבד לשלוש (גם הזריקה ההיא נלקחה רק מחוסר ברירה, והוא השיג ממנה עבירה ששלחה אותו לקו העונשין). זה חריג מאוד אצלו.
למרות שהמספרים מראים, כביכול, שווילבקין בירידה מבחינה התקפית, אסור לשכוח את הדברים האחרים שהוא עושה על הפרקט, אם זה ההגנה הטובה שהוא מציג לאחרונה ואם אלו האנרגיות והמנהיגות שהוא מפגין. ובעיקר אסור לשכוח שמדובר בשני משחקים בלבד. רק לפני שבועיים וחצי קלע 16 נקודות מול ברצלונה החזקה, כך שסביר להניח שברגע שהוא יראה שהקבוצה צריכה אותו, ווילבקין יידע להתעלות. אולי העובדה שבצד השני הערב יעמוד סקורר חסר רחמים לא פחות ממנו, בדמות מייק ג'יימס, תדליק מחדש את הכוכב של הצהובים.