קיליאן אמבאפה וארלינג הולאנד הם שני הסופרסטארים הבאים של הכדורגל העולמי, ועל כך יש קונצנזוס מקיר לקיר. ולכן הם גם שני השחקנים המבוקשים ביותר בעולם. ואין קבוצה שלא הייתה רוצה להחתים אחד מהם - או את שניהם!
נכון, לאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו עדיין כאן, משחקים, בועטים ומבקיעים, אבל אין מה לעשות, שניהם כבר בשלהי הקריירה. רונאלדו יהיה בן 37 בעוד כשבועיים. מסי יחגוג בקיץ יום הולדת 35. עכשיו זה הזמן של אמבאפה והולאנד, שנמצאים בתחילת העשור השלישי לחייהם.
10 צפייה בגלריה
ארלינג הולאנד
ארלינג הולאנד
מכונת שערים. הולאנד בפוזה מוכרת
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
ארלינג הולאנד
ארלינג הולאנד
מוערך כיום ב-150 מיליון אירו. הולאנד
(צילום: gettyimages)
עדיין לא ברור האם אמבאפה אכן יעבור בסיום העונה לריאל מדריד, כאשר החוזה שלו בפריז סן ז'רמן יסתיים, או שהיא תצליח לשכנע אותו להישאר לעוד עונה ואולי אפילו שתיים. אבל הכיוון ברור. הכוכב הצרפתי הכי גדול כיום ילבש במוקדם או במאוחר את החולצה הלבנה של הבלאנקוס.
אולם באשר להולאנד, שום דבר לא ברור. גם משום שהחוזה שלו בבורוסיה דורטמונד יסתיים רק ב-2024, ובעיקר משום שלא פחות מתשע קבוצות שונות מאמינות שהוא ישחק אצלן בעונה הבאה.
בניגוד לאמבאפה, שנמצא במעקב של ריאל מדריד מאז שהיה בן 11, כשהגיע למבחנים במחלקת הנוער של הבלאנקוס, לחלוץ הנורבגי בן ה-21 אין יעד מוגדר. אבל יש לצידו שני אנשים שאמורים לקבוע יחד איתו לאן יילך - וגם אמורים להרוויח סכומי עתק מהמעבר הצפוי.
10 צפייה בגלריה
הכל בסוף תלוי בו? ראיולה
הכל בסוף תלוי בו? ראיולה
הכל בסוף תלוי בו? ראיולה
(צילום: Getty Images)
מינו ראיולה, שרק אתמול דווח כי מאושפז במצב קשה בעקבות מחלת ריאות, הוא אחד מהסוכנים החזקים ביותר היום בכדורגל העולמי. הוא הסוכן של עשרות כדורגלנים, כולל רבים מהטופ העולמי. רשימה חלקית של הקליינטים שלו: פול פוגבה, זלאטן איברהימוביץ', ג'יאנלואיג'י דונארומה, מתייס דה ליכט ומרקו וראטי. אבל נכון להיום האלאנד הוא הקליינט הכי חשוב שלו.
לצידו של ראיולה מי שמנהל ביומיום את הקריירה של ארלינג הוא אביו, שחקן העבר אלף אינגה הולאנד. כשדורטמונד רכשה את הולאנד מזלצבורג לפני כשנתיים, בדצמבר 2019, היא שילמה עליו סכום מצחיק, 20 מיליון אירו. נכון, אף אחד לא יכול היה לתאר לעצמו שהולאנד יהפוך לסקורר השני בטיבו בליגה הגרמנית אחרי רוברט לבנדובסקי, ועדיין הסכום היה צנוע למדי עבור מי שהבקיע 28 שערים ב-22 משחקים בחצי הראשון של עונת 2019/20, כולל 6 שערים בליגת האלופות.
הסיבה לסכום ההעברה הנמוך תתברר מיד. החוזה אומנם היה ל-4.5 שנים, אבל היה בו סעיף קריטי: שעד סיום עונת 2021/22 סעיף השיחרור יעמוד על 75 מיליון אירו. נכון, לא מדובר בסכום קטן, אבל ראיולה הערמומי העריך שבתוך שנתיים החלוץ הנורבגי יהיה שווה סכום כפול. והוא צדק. עובדה: באתר "טרנספרמרקט", שמתמחה בהערכת שווי שחקנים ונחשב לאמין מאוד, הולאנד מוערך כיום ב-150 מיליון אירו.
לפני שניכנס לאפשרויות העומדות בפני הולאנד, ננסה להבין כמה תעלה העיסקה לרכישתו עבור הקבוצות שעומדות בתור. חוץ מ-75 מיליון האירו שישולמו לדורטמונד, עמלת הסוכנים תעמוד על 20 מיליון לכל אחד מהם. החוזה שהולאנד יחתום יהיה כנראה ל-6 שנים ושכרו יעמוד על 30 עד 35 מיליון אירו לשנה. ובסך הכל אנחנו מדברים על "חבילה" של 295 עד 325 מיליון אירו. וזה הרבה מאוד כסף.

סיטי, ריאל ובארסה תחילה

ועכשיו, כשהנתונים הכספיים ברורים, הגיע הזמן לבחון את האופציות האפשריות מבחינתו של הטאלנט הנורבגי. כרגע נראה שמנצ'סטר סיטי מובילה במירוץ, אם כי הוא צמוד מאוד, ואסור לשכוח שמינו ראיולה אוהב להלחיץ את הקבוצות, לייצר תחושה של "מכירה פומבית" כדי להעלות את המחיר ולשפר את התנאים.
10 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה
פפ גווארדיולה
משחק כבר שנה וחצי בלי חלוץ מרכזי מובהק. גווארדיולה
(צילום: AFP)
נכון שמנצ'סטר סטי משחקת כבר שנה וחצי בלי חלוץ מרכזי מובהק, מאז שסרחיו אגוארו איבד את מקומו בהרכב בתחילת העונה הקודמת. פפ גווארדיולה בנה קבוצה שבה בכל משחק שחקן אחר מתפקד כ"9 מדומה", והיא מצליחה לא רע בכלל בלי "9 קלאסי". עובדה, היא זכתה כך באליפות בעונה שעברה וכנראה שתזכה גם העונה.
מצד שני פפ מאוד רצה את הארי קיין בתחילת העונה וזה שהשיטה הנוכחית שלו מצליחה ממש לא אומר שהוא זנח את הרעיון של צירוף חלוץ מרכזי, סקורר מחונן - כמו הולאנד. גווראדיולה דורש מכל שחקניו, כולל החלוצים, להשתתף במשחק המסירות, לסייע בלחץ. ואם הולאנד יגיע, הוא יצטרך להסתגל לדרישות של פפ.
נקודה נוספת שעשויה להשפיע: האבא "אלפי" הולאנד שיחק שלוש שנים במנצ'סטר סיטי. ביולי 2000, כמה ימים אחרי שארלינג נולד, סיטי שילמה ללידס 2.5 מיליון ליש"ט והחתימה את הקשר הנורבגי הקשוח. בסיטי הוא זכה לשתף פעולה עם אייל ברקוביץ – ובמדיה גם סיים למעשה את הקריירה אחרי תיקול חריף של רוי קין, קפטן מנצ'סטר יונייטד.
הולאנד שואף כמובן לשחק בקבוצה גדולה, כזו שתיאבק על כל התארים בשנים הבאות. ובנוסף יש מעט מאוד שחקנים שלא ירצו לשחק בקבוצה אותה מאמן פפ גווארדיולה, לדעת רבים המאמן הטוב בעולם.
10 צפייה בגלריה
הולאנד
הולאנד
האבא כבר מכיר היטב את סיטי. "אלפי" הולאנד בימיו כשחקן
(צילום: gettyimages)
בתקשורת האנגלית דיווחו שבימים הקרובים אמורה להתקיים פגישה בין ראשי מנצ'סטר סיטי לבין נציגיו של הולאנד. אבל זה כמובן לא אומר שום דבר, שכן פגישות כאלו יהיו גם עם נציגים של יתר הקבוצות שמגלות בו עניין. חוץ מסיטי שתי הקבוצות הנוספות שנמצאות חזק במירוץ הן שתי הגדולות של ספרד, ריאל מדריד וברצלונה, אבל בשני המקרים הסיפור מעט מסובך.
בריאל לא פוסלים את ההצטרפות של אמבאפה והולאנד גם יחד. מצד שני לא בטוח שהאחרון יאהב מצב שכזה, שבו הוא יהיה החלוץ השלישי בהיררכיה, אחרי קארים בנזמה ואמבאפה. ובכלל, איך אפשר להציב באותו הרכב את בנזמה, אמבאפה, האלאנד וגם את ויניסיוס? ואף אחד מהארבעה לא יקבל מצב שבו הוא על תקן של מחליף.
מבחינה כלכלית יש התכנות למהלך, שכן אם אמבאפה יגיע זה יהיה על תקן של שחקן חופשי, וריאל "שמה בצד" לפני שנה 200 מיליון אירו לטובת רכישתו של הצרפתי (מה שלא קרה לבסוף), כסף שפנוי כעת להשקעה אחרת. ולא לשכוח שבקיץ ריאל אמורה להשתחרר מהחוזים הכבדים של גארת' בייל, אדן האזאר, איסקו ומרסלו. ומדובר בעשרות רבות של מיליונים.
10 צפייה בגלריה
לריאל יש "כסף פנוי" בצד. פרס
לריאל יש "כסף פנוי" בצד. פרס
לריאל יש "כסף פנוי" בצד. פרס
(צילום: רויטרס)
אבל כאמור מבחינה מקצועית הסיכוי שמהלך כזה יקרה הוא קטן. מה שכן אפשרי זה שאמבאפה יחליט שהוא נשאר בפ.ס.ז' לפחות לעוד שנה, ואז ריאל לא תהסס להנחית בברנבאו את הנורבגי.
בניגוד למועדונים האחרים שפועלים בשקט, ז'ואן לאפורטה, נשיא ברצלונה, הכריז לא מזמן שהוא רוצה להחתים את הולאנד. לאפורטה מאמין שההגעה של האלאנד תעשה לברצלונה מה שעשתה ההגעה של רונאלדיניו בתחילת הקדנציה הראשונה שלו כנשיא, לפני כמעט 20 שנה. זה היה הרגע בו החל תור הזה של בארסה.
ברור שזה היה גם מסר לאוהדים המתוסכלים, שהמועדון פועל כדי להחזיר עטרה ליושנה, ושבקרוב הוא יוכל לחזור ולהתמודד מול ריאל מדריד ויצר אריות היבשת. אבל...
ברצלונה נמצאת בחובות של 1.4 מיליארד אירו, היא מתקשה להחתים שחקנים חדשים ונאלצת לעשות תמרונים משפטיים מסובכים רק כדי שיתאפשר לה לשתף שחקנים בליגה, בגלל המגבלות הכלכליות שהוטלו עליה.
10 צפייה בגלריה
ז'ואן לאפורטה
ז'ואן לאפורטה
כבר הבטיח לאוהדים. לאפורטה
(צילום: AFP)
אז איך בדיוק מועדון שנמצא בחובות עתק שכאלה יצליח לממן עיסקה כל כך יקרה כמו זו של הולאנד? לאפורטה בונה על הלוואות עתק שהמועדון ייקח מבנקים בארה"ב, אבל זה כנראה הרבה יותר מסובך מאיך שזה נשמע ברגע הראשון.
יכול להיות שלהולאנד יקסום הרעיון להיות הסמל הגדול של ברצלונה, אבל מצד שני כלל לא בטוח שבארסה תשחק בעונה הבאה בליגת האלופות. וזה משהו שהוא כמעט בלתי אפשרי מבחינתו.

באיירן "תגנוב" לדורטמונד?

עוד יעד אפשרי מבחינתו של הולאנד הוא באיירן מינכן. ולא רק בגלל שבאיירן לאורך השנים ידעה "לגנוב" מדורטמונד את הכוכבים הכי גדולים שלה. אבל ההגעה של הולאנד לבאיירן תלויה בהחלטה של רוברט לבנדובסקי. נכון, אחד מאלו שעברו מדורטמונד לבאיירן.
החוזה של לבנדובסקי יסתיים בקיץ 2023 ולכן אם הוא רוצה לעזוב ואם באיירן לא רוצה לשחרר אותו בחינם, היא תיאלץ למכור אותו כבר הקיץ. אם לבנדובסקי יחליט שהוא מאריך את החוזה בבאיירן ונשאר בה לעוד שלוש או ארבע שנים, הולאנד לא יגיע. הוא לא יהיה כינור שני לפולני, שנמצא בכושר הטוב ביותר בקריירה שלו. אבל אם לבנדובסקי בן ה-33 יחליט שהוא עוזב את באיירן אחרי 8 עונות מדהימות, יש סיכוי לא קטן שהולאנד יישאר בבונדסליגה.
10 צפייה בגלריה
רוברט לבנדובסקי וארלינג הולאנד
רוברט לבנדובסקי וארלינג הולאנד
הכוכב של באיירן ומחליפו? לבנדובסקי לצד הולאנד
(צילום: AFP)
גם פריז סן ז'רמן הוזכרה כאחת המתעניינות בהולאנד, אבל שוב, רק במידה ואמבאפה אכן יעזוב בקיץ הקרוב. לפ.ס.ז' אין שום בעיה לשלם את הסכומים שדורשים הנורבגי וסוכניו, אבל השאלה האם הוא ירצה לעבור בגיל 21 לליגה הצרפתית, במקום לשחק בליגות חזקות יותר, כמו האנגלית או הספרדית.
גם למנצ'סטר יונייטד לא תהיה בעיה לשלם את מה שנדרש, אולם כפי שהקבוצה נראית בשנים האחרונות וכאשר ממש לא בטוח שהיא תשחק בעונה הבאה בליגת האלופות, האפשרות הזו נראית קלושה.
אותו כנ"ל לגבי יובנטוס, שעוברת עונה בינונית מאוד. למינו ראיולה, שהוא הולנדי ממוצא איטלקי, יש קשרים מצוינים בהנהלת יובנטוס, אבל ברור שלא זה מה שיכריע כאן. לפני שנה היו לא מעט שמועות על מעבר אפשרי של הולאנד לצ'לסי, אבל לבסוף העיסקה לא יצאה לפועל ובמקום הנורבגי רכשו הבלוז את רומלו לוקאקו ב-115 מיליון ליש"ט.
אז נכון, לוקאקו לא מרוצה מהמצב בקבוצה של תומאס טוכל ורמז על רצונו לחזור לאינטר. מי יודע, אולי רומן אברמוביץ ירקח עסקה שבה החלוץ הבלגי יחזור למילאנו ובמקומו יגיע הולאנד לסטמפורד ברידג'. אבל הסיכוי שזה יקרה לא גדול.
10 צפייה בגלריה
ואצקה
ואצקה
הופתע. ואצקה
(צילום: gettyimages)
ולבסוף יש גם את האפשרות שהולאנד יישאר בדורטמונד. בסופו של דבר החוזה שלו הוא עד 2024. וברור שהגרמנים ישמחו מאוד אם השחקן הטוב ביותר שלהם, שהבקיע 79 שערים ב-78 משחקים בקבוצה, יסכים להישאר. למעשה זו התכנית של היו"ר האנס יואכים ואצקה: לשכנע את הולאנד ואת ראיולה לחדש את החוזה, להגדיל את סעיף השחרור – ואז למכור אותו בעוד שנה בסכום כפול פחות או יותר.
המנכ"ל סבסטיאן קל אמר לפני מספר חודשים: "אנחנו מנסים לשכנע את ארלינג להמשיך בדורטמונד, ואני לא חושב שהסיכויים הם נמוכים". ובכן, בצער רב אפשר לבשר למנכ"ל: הסיכויים נמוכים מאוד. להולאנד אין שום אינטרס להישאר בדורטמונד, שהיא אפילו לא הקבוצה הכי גדולה בגרמניה, ולבטח לא נמנית על 10 הגדולות ביבשת. עובדה: היא לא הצליחה להעפיל לשמינית גמר ליגת האלופות.
ביום שישי האחרון, אחרי שהבקיע צמד בניצחון 1:5 על פרייבורג, הולאנד התראיין ובין היתר אמר: "בורוסיה דורטמונד מפעילה עלי לחץ לקבל החלטה לגבי העונה הבאה, אבל אני רק רוצה לשחק כדורגל. אז כנראה שאצטרך לקחת את ההחלטה בקרוב".
10 צפייה בגלריה
ארלינג הולאנד
ארלינג הולאנד
יוזמה לא צפויה? הולאנד
(צילום: AP)
קל היה מופתע. המנכ"ל אמר: "אין שום דבר חדש. אין כרגע שיחות. הופתעתי ממה שארלינג אמר ואני אשוחח איתו. למה הוא צריך להגיד דבר כזה אחרי ניצחון כל כך מרשים?". היו"ר ואצקה היה הרבה יותר עצבני ונחרץ ואמר: "האמת שאנחנו מופתעים ממה שהוא אמר, כי עדיין לא דיברנו איתו על הנושא. להגיד שדורטמונד הציבה בפני האלאנד אולטימטום זה בולשיט".
עכשיו מנסים בגרמניה להבין, האם ראיולה הוא זה שביקש מהקליינט שלו לומר את הדברים, כדי לייצר לחץ בהנהלה של דורטמונד, ובעיקר בקרב הקבוצות המתעניינות – או שזו הייתה יוזמה של הטלאנט הלא צפוי.
מה שכמעט בטוח זה שבקיץ 2022 ארלינג בראוט הולאנד כבר לא ילבש צהוב. השאלה האם הצבע החדש שלו יהיה תכלת, לבו, או אולי כחול-ארגמן?