השוחט

קופמן בשירות הבריון לוזון
"מי אתה בכלל, יא סמרטוט? אני אשחרר לך את הראש. אפוצץ לך את המוח, ואחרי זה אני אשחט אותך". כך איים גיא לוזון על אוהד שהגיע למתחם האימונים של מכבי פ"ת, כדי למחות על שרשרת הכישלונות. המאמן גם הדגים בידו תנועת חיתוך, ובשלב מסוים הסתער בטירוף לעבר האוהד בפוזה של "תחזיקו אותי". מישהו באמת החזיק ומשך אותו לעבר רכב היוקרה, שהעניק לסצנה המזעזעת תפאורה מהסרטים. רק המנגינה של הסנדק הייתה חסרה.
למחרת הועלה לשידור ברדיו 103FM אוהד אחר שנכח במקום, ליאח פיינר שמו. הוא דיבר בנימוס ונצמד לעובדות שנראו בסרטון ולא הצביעו על התנהגות חריגה מצד המוחים, אבל השדר רון קופמן התנפל עליו בצרחות ובעלבונות. "שקר בתחנות אחרות", הוא נבח על המרואיין שלו, ולא איפשר לו להשלים משפט במשפט השדה הרדיופוני.
6 צפייה בגלריה
גיא לוזון
גיא לוזון
רק המנגינה של הסנדק הייתה חסרה. גיא לוזון
(צילום: עוז מועלם)
לצידו באולפן ישב שדר הליווי הבלתי רלוונטי צביקה שרף, שבשלב מסוים תפס ביטחון וזרק אף הוא לאוהד: "מה, אמרתם לו באנו לתת לך פרחים? לתת לך שוקולד?". על המאמן שאיים לשחוט לא הייתה לציניקן שרף שום מילת ביקורת, אולי בגלל שמדובר בשוקולד פרה.
"אני מחזיק את ההקלטות, יש לי את אחת הוורסיות הארוכות", הודיע קופמן בשלב ההוכחות. "מצוין, אז תראה אותן", השיב לו האוהד שהפך משום מה לנאשם, אבל השדר־חוקר לא הציג שום הקלטה שחיזקה את האשמותיו. "אתם תגרמו לשפיכות דמים", זרק לאורחו לפני שהוריד אותו מהשידור בגסות רוח, ורק אז סיכם: "אלה הכי מאוסים, אני לא מאשים את גיא לוזון".
6 צפייה בגלריה
השופרות של הלוזונים. רון קופמן ואייל לחמן
השופרות של הלוזונים. רון קופמן ואייל לחמן
השופרות של הלוזונים. רון קופמן ואייל לחמן
(איור: אופיר בגון)
ברור שלא, ובאופן תמוה זו לא הפעם הראשונה שקופמן מגן על המשפחה הכוחנית והעשירה. העיתונאי שתפקידו לשרת את הציבור, ושאינו חוסך במילים בוטות כלפי ראשי הספורט בישראל, הצדיק דווקא את מי שהאיום בשפיכות דמים בא מצידו. כשמדובר במשפחת הרבנים הידועה מפ"ת, השחיטה כשרה.

הפודלים

האוהד שקירקס את לחמן ושות'
גם חבריו מדקלמי הקלישאות של קופמן הקפידו לעשות דה־לגיטימציה לאוהדי מכבי פ"ת, וכינו את מתחם האימונים שאליו הגיעו כדי למחות כ"מרחב פרטי". מעניין, אבל כשהם עצמם רצים לאותו מתחם עם מצלמות, כדי לתפוס מאמן שפוטר או לדווח על אבוקות של האולטראס לפני דרבי, המתחם הוא ציבורי.
אלא שהופעת אורח טלוויזיונית אחת הבליטה את ההבדל העצום בין אוהד אינטליגנט ורהוט, מראשי המחאה נגד הלוזונים, לרדידות של "פרשנים" שמתאמצים לשמור על יחסים ומחניפים ל"בעלי הקבוצות שמשקיעים מיליונים".
"אמת יש אחת והיא ברורה", אמר עידן גולדשטיין, אוהד הקבוצה שהועלה לשידור. "גם בסרטונים שהופצו מאוד ברור מה קורה. המחאה לגיטימית ולא אלימה לאורך כל הדרך, ומי שחצה את הקווים זה הם. אמרו לגיא לוזון 'ריסקת את הקבוצה, שחרר אותנו'. אם הוא רוצה שאוהדים לא יגידו את דעתם, שלא יהיה מאמן כדורגל - שיהיה רואה חשבון".
6 צפייה בגלריה
הפועל רעננה עירוני קריית שמונה
הפועל רעננה עירוני קריית שמונה
לקקן על. אייל לחמן
(צילום: אורן אהרוני)
"אתה מדבר בצורה מתקתקה", זרק לו לקקן־העל אייל לחמן, והוסיף: "ההתנהגות שלכם ריסקה את מכבי פ"ת. היום השחקנים קיבלו שערים בדקות הראשונות כי אתם גורמים לפירורה של כל המערכת. ההתנהלות הזו של להצמיד מצח למצח"... לחמן רק שכח, בעזות מצח, כי מי שהצמיד מצח למצחו של אוהד ואיים לקפד את ראשו היה דווקא לוזון.
"גיא הוא בסך הכל סימפטום שמייצג את הבעיה של משפחה ששמה את עצמה מעל המועדון", המשיך גולדשטיין. "בלי אבי לוזון אין מכבי פ"ת", הגיבה המגישה הטוטאלית שרון פרי. "אם אבי לוזון לא לוקח את הקבוצה, אין לכם את מי לאהוד בכלל", הצטרף הפטאליסט לחמן. את זה שאלמלא מכבי פ"ת, לוזון לא היה הופך ליו"ר התאחדות ולחבר הוועד הפועל של אופ"א הם לא ציינו, כמו גם את הצנחתו המופרכת של האחיין לאימון הנבחרת הצעירה.
האוהד גולדשטיין, בניגוד למלחכי הפנכה באולפן, התעקש לדבוק בעובדות: "מכבי פ"ת זה מועדון שקיים משנת 1912. הוא היה לפני אבי לוזון ויהיה אחרי. ב־32 שנה לוזון הביא אפס גביעי מדינה ולפניו היו שניים. כל הדיבור הזה שבלעדיו אין מכבי פ"ת זה הינדוס תודעה. קבוצה שמכרה שני שחקנים תוך שלוש עונות ב־40 מיליון שקל ולא מביאה שום תחליף ראוי, קבוצה שהולכת לרדת ליגה פעם שלישית במשך עשור, בשביל זה אני לא צריך את לוזון".
6 צפייה בגלריה
אבי לוזון
אבי לוזון
אבי לוזון
(צילום: ראובן שוורץ)
"אצל אבי לוזון מכבי פ"ת זה לפני המשפחה, גיא עושה טעות גדולה שהוא הולך", נזעק הדוד החורג לחמן. ""אתה צודק", השיב לו גולדשטיין. "אין ספק שמאמן שהביא נקודה מ־24 והבקיע שני שערים בשמונה משחקים עושה טעות גדולה. אבא שלי, עליו השלום, היה אוהד עוד לפני אבי לוזון, ויש אוהדים יקרים של מכבי פ"ת שכשאבי לוזון היה עולל כבר היו על הגדרות".
בדיוק אז, כשלחמן נשכב על הגדר וכולם שכחו מדוע אפשר היה לחתוך את המתח (והאוהד) בסכין, הביט הפאנליסט רז זהבי לעבר הטלפון הסלולרי שלו. "אנחנו כל הזמן בברייקינג ניוז", הוא דיווח בדרמטיות של שליח CNN לשיחות הגרעין בווינה. "אבי לוזון כותב לי שגיא לוזון עובר דקות מאוד־מאוד קשות, ועוזב את מכבי פ"ת". איזו עיתונות לוחמת, יופי של חוויית מסתמס.

ההפקרות

סטרשנוב נכשל במבחן בוזגלו
ב־2012 הורחק ג'קי בן־זקן לשנה מכל פעילות בכדורגל, אחרי שהצהיר כי "בית הדין הוא גוף רקוב מהיסוד, כל עוד הוא כפוף להתאחדות". מי שנתן לו אז גיבוי היה דווקא השופט בדימוס אמנון סטרשנוב. "בן־זקן אמר מה שכולם חושבים ויודעים: מוסדות השיפוט של ההתאחדות לכדורגל פשטו את הרגל זה מכבר", כתב אז סטרשנוב בטור שפירסם ב"ידיעות אחרונות", והזכיר כמה הכרעות שיפוטיות תמוהות. מאז, עושה רושם, הרבה לא השתנה שם. חוץ אולי מהעובדה שאב בית הדין העליון הוא סטרשנוב בעצמו.
ההחלטה לאפשר לברדקיסטים שמנהלים את הפועל ת"א להמשיך לגרור את פסקי הבוררות – תשלום חוב של 1.3 מיליון למאור בוזגלו ו־1.5 מיליון לאחמד עאבד - כדי שיוכלו להחתים את קובי רפואה, היא לב־ליבה של המחלה.
6 צפייה בגלריה
העיקר ששכרו דופק כמו שעון. אמנון סטרשנוב
העיקר ששכרו דופק כמו שעון. אמנון סטרשנוב
העיקר ששכרו דופק כמו שעון. אמנון סטרשנוב
(צילום: שאול גולן)
בנובמבר 2022 ימלאו בדיוק 20 שנה לדוח הוועדה לבדיקת מצב הכדורגל בארץ, שנקראה על שם העומד בראשה – סטרשנוב. בפרק ההמלצות נאמר: "יש להגביר את הפיקוח והאכיפה של הרשות לבקרת תקציבים על פעולות הקבוצות והשחקנים". מי זוכר? העיקר ששכרו של אב בית הדין – 20 אלף שקל בחודש (כולל מע"מ) - דופק כמו שעון.

האטום

ערן זהבי לא סולח לקטינות
"הבנות שיקרו להם והיה פה משהו ששני הצדדים אשמים", ניתח בינואר 2021 ערן זהבי את הפרשה המבישה בה כיכבו שני חבריו, ומיהר לחזק את מי שצריך: "בסוף הנפגעים הם השחקנים. אסור לנו להוריד אחריות ממה שהבנות עשו. אפילו שהן קטינות ולא מבינות בדיוק את המעשה". מובן, אם ילד אינו מבין שהוא עשה טעות, זה לא אומר שאין לו אחריות.
"הם נפלו בפח לגבי גיל הנערות עם תשובות שקריות", ניקה בשבוע שעבר זהבי באופן סופי את עומר אצילי ודור מיכה, במחווה לכבוד סיום השנה האזרחית. הוא גם הרחיב: "לי הכי הציק שפירקו את שניהם לחתיכות. איפה הנערות? איפה ההורים שלהן? מה קרה שלא הוגש כתב אישום? מה הפרטים? זה יכול לקרות לכל אחד וזה מדאיג". לכל אחד? לגמרי לא בטוח, אבל כשמדובר בכדורגלנים זחוחים ונהנתנים, זה יכול לקרות לכל שניים.
6 צפייה בגלריה
ערן זהבי במדי נבחרת ישראל
ערן זהבי במדי נבחרת ישראל
ניקה את חבריו מהפרשה. ערן זהבי
(צילום: עוז מועלם)
על השאלה החכמה "איפה הנערות?" יהיה קצת קשה לענות לזהבי, אבל כדאי שמישהו יסביר לגבר־גבר שלושה דברים שאינו מסוגל כנראה לקלוט: 1. בניגוד לאצילי ולמיכה, הן אינן יכולות להחליף קבוצה ואוהדים; 2. שני חבריו הגיבורים פוחדים להתראיין ולנדב פרטים על הפרשה גם היום; 3. אפילו בכדורגל, בוגרים נגד נערים זה לא כוחות.

מילה זו מילה

"מכבי פ"ת צריכה להאמין באמת, לא מהיד לפה"
אלי גוטמן מנסה להישמע חכם, במקום לשים יד על הפה