זה לא סוד שעולם הכדורגל עובר בשנים האחרונות שינויים רבים בקצב מסחרר, החל משילוב שופטי וידאו, ההחלטה לתת למאמנים את האפשרות לבצע חמישה חילופים, ועד לחוק לפיו כמעט כל נגיעת יד ברחבה משמעותה פנדל לקבוצה היריבה. זה ממשיך ביצירת הליגה האזורית, ליגת האומות, הגדלת המונדיאל בשנת 2026, ועוד.
אחד השינויים הטריים והמעניינים הוא ביטול חוק שערי החוץ במפעלים האירופיים (ואפילו ברבע גמר גביע המדינה בישראל), שקיבל עד כה התייחסות רפה, אבל יכול להיות בעל השפעה מרחיקת לכת בעתיד הקרוב, אולי כבר בשלב שמינית גמר ליגת האלופות שיצא השבוע לדרך. תחילה אסביר מהו חוק שערי החוץ ומהי מטרתו:
1 צפייה בגלריה
השער של מרטינס
השער של מרטינס
רק רשת
(צילום: AP)
חוק שערי החוץ שנוסד אי שם ב-1965 במסגרת גביע המחזיקות נכנס לתוקף בגביע האלופות שנתיים לאחר מכן, נוצר בזמנו משתי סיבות עיקריות. 1. הצורך להימנע מקביעת משחק חוזר באצטדיון ניטרלי במקרה של שוויון בין הקבוצות במשחקי הבית והחוץ (לוגיסטיקה מסובכת, כסף, זמן וכ'ו). 2. הסיבה השניה הייתה לגרום לקבוצה האורחת לתקוף במשחק ולקבל יתרון על אומץ ליבה, שכן שער חוץ שווה הרבה יותר משער בית.
אלא שלפי נתוני אופ"א, הזמנים השתנו, והפערים בין משחקי הבית והחוץ הצטמצמו עד כדי כך שאין מקום יותר לשחק לפי החוק המיושן. נשאלת השאלה: למה בוטל החוק? בהודעה שהתפרסמה על ביטול החוק בשנה שעברה, נימקה אופ"א את הטענה בצמצום הפערים: הסטטיסטיקות מאז אמצע שנות השבעים ועד לימינו מראות שמספר ניצחונות הבית קטן מ-61 אחוזים ל-47 אחוזים ואילו מספר ניצחונות החוץ גדול מ-19 אחוזים ל-30 אחוזים.
מספר השערים הממוצע במשחקי הבית ירד מ-2.02 למשחק ל-1.58 ואילו מספר שערי החוץ גדל מ-0.95 למשחק ל-1.15. כל הנתונים לקוחים מתחרויות אופ"א השונות. למרות שחלק מהטענות של מתנגדי החוק נשמעות הגיוניות, ביטולו עלול לגרום לתוצאה שלילית. בשנים האחרונות הפכה ליגת האלופות לקרקע פוריה להבקעות שערים, ובמשחקי הנוקאאוט בשלוש השנים האחרונות מצאו את הרשת לפחות שלושה כדורים בממוצע בכל משחק.
הדוגמה הטובה ביותר להצלחת שיטת בית-החוץ בשלבי ההכרעה, היא שרק במקרה אחד מאז כוננה ליגת האלופות (1992), הסתיים מפגש ב-0:0 ב-210 דקות (אתלטיקו מול לברקוזן ב-2017).
אפשר לייחס את ההצלחה לפערים הכלכליים שנוצרו באירופה וגם כמובן לגישה החיובית של המאמנים הדוגלים בכדורגל התקפי ופתוח.
אבל חלק מהגישה נובעת מהשיטה עצמה שאומרת לשחקנים והמאמנים: כל זמן שקבוצה אחת צריכה להבקיע שער כדי להעפיל לשלב הבא, המשחק יהיה יותר מותח, קצבי ומהנה ועם קיומו של חוק שערי החוץ, רוב 180 הדקות (או יותר) מנוהלות כשלפחות לאחת מהקבוצות יש אינטרס לתקוף.
המתנגדים לביטול החוק טוענים כי כאשר משחק נכנס להארכה, שער של קבוצת החוץ עדיין שווה יותר משער של קבוצה ביתית וגורם לכך שהמשחק בהארכה הופך להיות זהיר בהרבה. הם רק שכחו לציין כי עכשיו, כאשר כל שער הוא בעל אותו משקל, אם נכבש על ידי המארחת או האורחת, היתרון של קבוצת הבית באירוח המשחק השני הוא גדול יותר.
הנתונים מראים כי מבין 134 משחקים בשלבי הכרעה שנערכו בעשור האחרון בליגת האלופות (לא כולל הפיינל 8 ב-2020, ששוחק בשיטת משחק הכרעה), שמונה משחקים בלבד הלכו להארכה או לפנדלים, כלומר 5.9 אחוז בלבד מהמפגשים.
הנה שתי דוגמאות למה ביטול שערי חוץ יכול להוות בעיה: בכל תוצאת תיקו עם שערים (1:1, 2:2 והלאה) במפגש הראשון, שתי הקבוצות מגיעות למשחק הגומלין ללא אינטרס מובהק להבקיע, שכן שימור הסטאטוס קוו, אמור להרגיע את המשחק, המאמנים, השחקנים והאוהדים. זה נכון גם כמובן במצב שבו קבוצת הבית מנצחת 1:2, והקבוצה השנייה מובילה בפתיחה 0:1 במשחק השני, או להפך. ביטול חוק שערי החוץ עשוי להוביל להארכות ולפנדלים, מאחר שבשיטה החלופית אין מצב בו שני המשחקים מסתיימים בתוצאת תיקו, אלא חייבת להיות הכרעה לפחות באחד המשחקים.
אם ביטול שערי החוץ היה חל למשל משנת 2011 עד היום, הרי שבסך הכל 21 משחקים היו מגיעים להארכה או לפנדלים, כלומר 15.6 אחוז ממשחקי הנוקאאט. זה עדיין אחוז זניח מכלל המפגשים, אבל הוא עלול להיות גדול יותר בהנחה שבחלק גדול מזמן המפגשים, לאף קבוצה לא יהיה אינטרס מיידי להבקיע, בשל ביטול שערי החוץ כמובן.
היופי של משחק הכדורגל הוא בין השאר, במהפכים שיש בו לולא חוק שערי החוץ סביר להניח שלא היינו רואים את המהפך שעשתה ברצלונה מול פריז סן ז'רמן בעונת 16/17, או לחילופין את השלושער שכבש לוקאס מורה לרשת אייאקס שהוביל את טוטנהאם לגמר בשנת 2018.
עכשיו נצטרך לחפש סיפורים חדשים ודרמות מרגשות שונות שבטוח נקבל משלושת המפעלים האירופים השונים.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
פורסם לראשונה: 07:00, 22.02.22