סוף השבוע הכי כיפי של השנה בכדורסל האירופי הגיע, במתכונת קצת שונה מהרגיל. הפיינל-פור של היורוליג ייפתח הפעם ביום חמישי ויסתיים בשבת: זה יתחיל הערב ב-19:00, כשאולימפיאקוס והצבא האדום שלה תפגוש את האלופה המכהנת אנדולו, ויימשך ב-22:00 עם הקלאסיקו הלוהט בין ברצלונה הלחוצה לריאל מדריד הבלתי צפויה. רגע לפני שהפסטיבל מתחיל, הנה כל מה שצריך לדעת על ארבע הפיינליסטיות המאושרות.

הטירוף של אולימפיאקוס

אוהדי אולימפיאקוס פשוט לא היו יכולים להתאפק. רגע לפני שמשחק 5 המשוגע נגד מונאקו נגמר והבטיח להם פיינל פור ראשון מאז 2017, הם התפרצו לפרקט במפגן אושר ספונטני ויווני למהדרין שעלה להם במשחק אחד ללא קהל בעונה הבאה.
הנהלת אולימפיאקוס שצפתה במראות האלה ידעה שהם יעלו לה בעונש מהיורוליג, אבל ידעה גם שהקהל הזה יציף את בלגרד בסוף השבוע, אז היא יכולה לקבל את ההתפרצות בהבנה. אחרי שהיכל השלום והאחווה חזר לספק העונה אווירה מחשמלת, המעבר של הפיינל-פור מברלין לבלגרד היה הדבר הכי טוב שאולימפיאקוס הייתה יכולה לבקש. הקרבה הגיאוגרפית של בלגרד לפיראוס תסייע לאוהדים היוונים לבוא בהמוניהם: ההערכות מדברות על השתלטות של אלפי אדומים שיגיעו לבלגרד ארנה וייתנו לקבוצה שלהם גב יוצא דופן, שמזכיר את מה שאוהדי מכבי תל אביב יודעים לייצר בפיינל-פורים.
6 צפייה בגלריה
אוהדי אולימפיאקוס
אוהדי אולימפיאקוס
אוהדי אולימפיאקוס. באים לבלגרד
(צילום: EPA)
עם כל הכבוד לטיילר דורסי המשתפר (שקצת איבד את היד לשלוש בפלייאוף) ולסשה וזנקוב המצוין שמוביל את היוונים בהתקפה, אולימפיאקוס תקום ותיפול על השחקן שהוא הפרזנטור המושלם שלה, קוסטאס סלוקאס. היא תלך לאן שהוא ייקח אותה, תשים את הכדור בידיים שלו בהתקפות המכריעות ותסמוך עליו שהוא יעשה איתו בעיקר דברים מועילים וחכמים. סימני הגיל (32) לא נראים עליו, והחזרה הביתה מטורקיה בקיץ 2020 הייתה הדבר הכי טוב שקרה לו, וגם לה. בפעם האחרונה שהוא פגש את אנדולו, ממש לא מזמן, זה נגמר בשלשת ניצחון בלתי נשכחת שלו.
על פניו גאורגיס ברצוקאס הוא השם הכי אפור על הקווים מכל המאמנים בפיינל-פור הזה, אבל הוא זה שזכה בתואר מאמן העונה, ואולימפיאקוס שלו תעלה הערב על הפרקט אחוזת טירוף לשחזר נשכחות.
6 צפייה בגלריה
קוסטאס סלוקאס
קוסטאס סלוקאס
קוסטאס סלוקאס. הכוכב הגדול
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
גאורגיס ברצוקאס
גאורגיס ברצוקאס
גאורגיס ברצוקאס. שם אפור יחסית
(צילום: EPA)

הריקוד האחרון של אנדולו

שתי מילים ריחפו מעל העונה האחרונה והמתעתעת של אנדולו - עייפות החומר. אחרת איך אפשר להסביר למה הקבוצה הכי טובה ביבשת בשנתיים האחרונות, ששמרה על רוב השלד שהביא לה גביע רק אשתקד, לא מצליחה לבנות מומנטום שייתן לה אפילו יתרון ביתיות. זה נגמר במקום שישי שנחשב למאכזב במיוחד אם לוקחים בחשבון את היעלמות הקבוצות הרוסיות מהטבלה.
ההפסד המביך לכוכב האדום במחזור הסיום, שנועד לסדר לה מפגש מול מילאנו בפלייאוף, העלה אותה לפיינל פור שאליו אנדולו הייתה חייבת להגיע כך או כך, בעונה שעשויה להוריד את המסך על אחת הקבוצות המוכשרות והנוצצות באירופה. רק השבוע דיבר ארגין עתמאן בערגה על פיני גרשון ועל השיטה שהנחיל למכבי תל אביב המיתולוגית של 2004/5, ובאמת אי אפשר להתחמק מההשוואות בין יחידת החיסול של שאראס ואנתוני פארקר לריקוד הארוך של וסיליה מיצ'יץ' ושיין לארקין.
6 צפייה בגלריה
שיין לארקין חוגג
שיין לארקין חוגג
שיין לארקין חוגג. פעם אחרונה באנדולו?
(צילום: EPA)
אבל נראה שהריקוד הזה, שצלע העונה יותר מדי פעמים, עומד להיגמר. מיצ'יץ', מלך הסלים של העונה עם 18.2 נקודות למשחק, אמנם חתם בקיץ שעבר על הארכת חוזהו, אלא שלארקין מסיים חוזה ולפי אחד הדיווחים האחרונים בטורקיה פנרבחצ'ה כבר לטשה לכיוונו עיניים. בידיעה שזה אולי הפיינל פור האחרון שלהם ביחד, מיצ'יץ', לארקין ועתמאן יודעים שזכייה בתואר שני רצוף תכניס אותם למועדון מצומצם ויוקרתי מאוד של קבוצות חלומיות אחרות שעשו את זה, וכולל בינתיים רק את אולימפיאקוס (2012-2013) ומכבי (2004-2005).
לאנדולו מגיע להיות השלישית ברשימה, בטח אחרי הזכייה שנלקחה מהם בעונת הקורונה שבוטלה והזכייה שלהם ב-2021 מול אולם ריק בקלן. עבור מיצ'יץ' הסרבי יש כאן גם הזדמנות לחתיכת תיקון פרטי, עם אפשרות להנפה מרגשת במיוחד במדינה שלו.

הקאמבק של ריאל

מבין כל רגעי השפל של ריאל מדריד בחודשים האחרונים, והיו כאלה בשפע, נקודת השבר האמיתית הגיעה במחזור האחרון של העונה הסדירה ביורוליג. אחרי שלושה הפסדים רצופים היא שמה את עצמה בעמדה טובה מאוד לנצח את באיירן מינכן בבית ולהבטיח את המקום השני, כשהובילה ב-20 הפרש בנינוחות. עד שהגיע הרבע האחרון, ואיתו התפרקות מהממת של 38:13 שהמחישה את הכאוס ההיסטורי שהשתלט באותם ימים על המועדון.
ריאל צנחה למקום הרביעי, ישר למפגש מול מכבי ת"א הלוהטת ולסדרה הקלאסית בין הקבוצות במקומות 4-5 שבה אין פייבוריטית והכל פתוח. המשפט האחרון היה נכון עד תחילת הסדרה, שבה הפייבוריטית הייתה ברורה מהרגע הראשון ושום דבר לא היה פתוח עד הרגע האחרון. המעבר החד מקבוצה שבורה מקצועית וחברתית שמקפיאה במאני טיים של העונה את הרכז הפותח שלה תומא הרטל (ואת טריי תומפקינס) ולא מפסיקה להפסיד, למכונה משומנת שדורסת את יריבתה בכל דרך אפשרית, הפך את ריאל לאחת משתי הקבוצות הכי בלתי צפויות ביורוליג (לקבוצה השנייה נגיע בהמשך). לפיינל פור הזה היא מגיעה בתור הקבוצה שהכי קשה להמר נגדה.
6 צפייה בגלריה
יבסולה
יבסולה
גרשון יבסולה. לריאל מדריד יש עומק נדיר
(צילום: EPA)
זו לא רק ההפכפכות הזו שהופכת את ריאל לבלתי ניתנת לחיזוי, אלא גם העומק הנדיר שיש לה בקו הקדמי. לאף קבוצה מהארבע אין חבילה כזאת בצבע: היא כוללת גורד שחקים שיודע לשנות זריקות ולשבש תרגילים כמו וולטר טבארס, סנטר מחליף איכותי כמו וינסנט פורייה ופאוור-פורוורד אימתני כמו גרשון יבוסלה, שהמטיר על מכבי שש שלשות ב-54.5% ובונה לעצמו מעמד של כוכב אירופי. יחד עם פאבלו לאסו ששיקם את המעמד שלו נגד מכבי אחרי כל הביקורות שחטף, ריאל מוכיחה שההספדים עליה היו מוקדמים מאוד, ועכשיו היא יכולה להוכיח עוד הרבה יותר מזה.

המבחן של שאראס

באופן לא מפתיע, באיירן מינכן אחראית העונה גם על אחד מהרגעים הכואבים ביותר של ברצלונה. זה קרה במשחק 4 בסדרת הפלייאוף במינכן: דווקא ברגע הכי לא נכון מבחינתה, בארסה עתירת הכישרון והתותחים הכבדים גירדה 52 נקודות עלובות, השליכה 29 שלשות באחוזים מחפירים ונראתה הכי רחוק שאפשר מהקבוצה השוטפת והמאיימת שהיא מתיימרת להיות. את משחק 5 היא ידעה לקחת איכשהו, אבל חבורת הסופרסטארים של שאראס, שידעה קשיים העונה גם בליגה הספרדית, יצאה מהסדרה נגד באיירן חבוטה ומותשת.
"אתם שחקנים נפלאים", אמר שאראס לספסל שלו במהלך חצי גמר הפיינל פור נגד מילאנו בעונה שעברה. "אין סיבה להיבהל". ואולי גם השנה הוא יצטרך להגיד להם אותו דבר. ברצלונה נמצאת כבר שנתיים בטופ, אבל עם סל הכלים שיש לה זו לא חוכמה, וזו גם לא המטרה שלה. היא רוצה לתרגם את העליונות והכסף לתארים ביורוליג, ויכול להיות שהאויב הכי גדול שלה בגזרה הזו הוא היא עצמה. מתישהו נצטרך לקבל תשובה האם זה הסיפור, או שאולי ברצלונה פשוט לא הייתה טובה מספיק בפרספקטיבה היסטורית כמו אנדולו, למשל.
6 צפייה בגלריה
שאראס על הקווים
שאראס על הקווים
שאראס על הקווים. יחייך בשבת?
(צילום: EPA)
גם שאראס וגם השחקנים שלו יודעים שעכשיו סימן השאלה הזה צריך להתחלף בסימן קריאה, וזו בדיוק הסיבה שברצלונה היא הקבוצה שמגיעה לבלגרד עם המשקולת הכבדה ביותר על הגב. שני שחקנים ירגישו אותה יותר מכולם ויצטרכו לוודא שהיא לא נופלת להם על הרגליים: לניקולה מירוטיץ', ה-MVP הטרי, אין ברירה אלא להצדיק את תג המחיר העצום שלו עם גביע, בטח אחרי מפח הנפש של גמר 2021. לניק קלאת'ס, שחווה העונה נסיגה ביכולת, אין ברירה אלא לעזור לו לעשות את זה. כל דבר פחות מזכייה יהיה כישלון עבור שניהם, וישים גם על מוח הכדורסל המבריק באירופה כוכבית ראשונה להמשך הקריירה שלו.
פורסם לראשונה: 07:45, 19.05.22