עד לא מזמן, כל אוהד כדורגל ישראלי ידע לדקלם בקלות את שמות הלגיונרים שלנו. מי שהשיג חוזה באירופה תמיד היה שחקן בולט. עונת 2022/23 מציגה באופן קיצוני את השינוי שעבר השחקן בכחול-לבן. עם סוכנים שמקושרים לליגות מזרח-אירופיות ושער שנפתח ליבשות חדשות, מחזור הלגיונרים הנוכחי מפתיע מאוד, גם מבחינת היעדים וגם מבחינת השמות שהחליפו את הדשאים שלנו באתגרים שונים.
לפני שנצלול לעומק, ניקח את הדוגמה הטובה ביותר למגמה: הקשר איתמר נוי (א.ס אשדוד) והחלוץ גיא דהן (אום אל-פאחם) הרשימו השנה בליגה הלאומית ומספר קבוצות בליגת העל הביעו בהם עניין. כביכול קפיצת מדרגה קלאסית, אבל דהן קיבל חוזה באלטאך מהליגה האוסטרית הראשונה ונוי חתם במדי פירסט וינה, העולה החדשה לליגה השנייה. ההבנה הפשוטה היא שבליגה שלא נוהגת לקדם צעירים ישראלים יש להם פחות סיכוי להצליח מאשר במדינה שהשחקנים שמופיעים בה, גם בליגה השנייה, זוכים למעקב צמוד ומקבלים שדרוג מקצועי אם הם מוכיחים את עצמם.
5 צפייה בגלריה
שון ויסמן ריאל ויאדוליד
שון ויסמן ריאל ויאדוליד
שון ויסמן העלה את ויאדוליד ליגה
(צילום: gettyimages)

המושבה האוסטרית

אנחנו ניצבים בפני עוד עונה שבה המבחר שלנו בחמש הליגות הגדולות דליל. הלגיונר הבכיר כרגע הוא דווקא מישהו שמתקשה לקבל מקום קבוע בהרכב הנבחרת - שון וייסמן. הוא ביסס את מעמדו בוויאדוליד בעונת הירידה, הצטיין בשנה החולפת והיה בורג משמעותי בחזרה לליגה הספרדית הבכירה. מנור סולומון הוא השם הנוצץ ביותר על הנייר, עם שכר של 1.7 מיליון ליש"ט בפסגת השאיפות – הפרמייר-ליג - אבל צריך עוד להמתין ולראות כיצד ישתלב בפולהאם.
איטליה היא נקודה מסתורית. דור פרץ יובש בוונציה שירדה חזרה לליגה השנייה, ושומר את הקלפים קרוב לחזה, אבל לא נראה שימשיך שם, ובמקביל יונתן כהן אמור להישאר בפיזה בניסיון נוסף לעלות לסרייה א'. יש גם שם שלישי: סוף פודגוראנו, שלא הרבה לשחק במדי ספציה בליגה הבכירה ובימים אלה עורך איתה את ההכנה לעונה החדשה. היה בו עניין מהליגה הראשונה בפורטוגל, אבל נכון לעכשיו ספציה הולכת עם פודגוראנו, שיילחם על הזדמנות להטביע חותם בכדורגל האיטלקי.
5 צפייה בגלריה
מונאס דאבור
מונאס דאבור
עליות וירידות בהופנהיים. מונס דאבור
(צילום: gettyimages)
ומה עם גרמניה? מונס דאבור עבר עליות וירידות בהופנהיים, ומתחיל את השנה כחלוץ ברוטציה ולא במעמד מוביל כמו פעם. במועדון רשום גם עילאי אלמקייס, אך השנתיים האחרונות היו הרסניות לקריירה של אחד הצעירים המבטיחים בכדורגל הישראלי. הוא עבר תקופות השאלה כושלות בהולנד ובאוסטריה, כשאת האחרונה סיים בירידה עם אדמירה, וכרגע מיועד לשחק בקבוצת המילואים. מי ששיחק איתו באדמירה, ג'וזף גנדה, יופיע בליגה הגרמנית השנייה במדי סנדהאוזן.
אם יורדים בדרג, ליאל עבדה נתן עונת בכורה אדירה במדי סלטיק וישחק איתה בליגת האלופות. הליגה הסקוטית היא עדיין מאבק של שתי קבוצות גדולות כשהשאר בינוניות ומטה, אבל זו במה נהדרת. בסרביה, ביברס נאתכו פתח חזק עונה נוספת בפרטיזן בלגרד עם שני שערים ובישול בשלושה מחזורים. בהולנד, אופיר מרציאנו יחכה לצ'אנס כשוער השני בפיינורד, בעוד בפולין, ג'ואל אבו-חנא הוא לא ממש פקטור בלגיה ורשה, וגם דור חוגי בדרך החוצה מוויסלה קראקוב.
5 צפייה בגלריה
ליאל עבדה חוגג
ליאל עבדה חוגג
עונה בכורה אדירה בסלטיק. ליאל עבדה
(צילום: gettyimages)
משם אפשר לעבור לאוסטריה, "הבלגיה החדשה" של ישראל. ההצלחה של ישראלים זולים פתחה שם את התיאבון, וארבעה לגיונרים יופיעו שם השנה (כולל דהן ונוי). תאי בריבו - שלצערו החמיץ פנדל במחזור הפתיחה - הצליח לפרוץ דרך מוולפסברגר לנבחרת והוכיח עד כמה יכולת גבוהה בליגה זרה משנה את הסטטוס של שחקנים, גם אם לא מדובר בספרד או אנגליה. מי שהצטרף אליו השנה הוא מתן בלטקסה, שעבר ממכבי ת"א לאוסטריה וינה.
מה עם בלגיה הישנה, הלא היא בלגיה? זו עדיין אופציה מצוינת לישראלים, רק שהשלושה שמשחקים שם בעונה שנפתחה בסוף השבוע נמצאים בעמדות משונות. ליאור רפאלוב הוא שחקן הרכב באנדרלכט, אבל בגיל 36 לא ברור כמה עוד ימשוך; עדן שמיר חזר לסטנדארד ליאז' אחרי ההשאלה במכבי ת"א, והסימנים הראשונים מראים שהוא לא בתוכניות; יונס מלדה עבר מגנט למכלן, ונראה כמו סימן שאלה ענק בעקבות עונה ראשונה מאכזבת בליגה. וישנה עוד קלאסיקה ישראלית, הליגה הקפריסאית: עומרי אלטמן איבד מומנטום, נשכח בארץ ונראה מעט אבוד בא.א.ק לרנקה. הסיפור המעניין יותר הוא של עידו שחר, שמכבי ת"א החליטה להוציא שוב להשאלה - אבל הפעם במדי אלופת קפריסין אפולון לימאסול. השכן שלהם יהיה בוריס קליימן מוולוס היוונית.
5 צפייה בגלריה
ליאור רפאלוב
ליאור רפאלוב
פותח עוד עונה בבלגיה. ליאור רפאלוב
(צילום: AFP)

הכיוון: מזרחה

ועכשיו לטרנד המתפתח - הליכה מזרחה. שלושה שחקני הרכב במ.ס אשדוד, עטאא ג'אבר, קני סייף (נפטצ'י באקו) ופיראס אבו-עקל (גבאלה) חתמו באזרבייג'ן; אלעד שחף עבר לבוטושאן הרומנית; דני גרופר משחק במדי אלופת בולגריה לודוגורץ, ורועי הרמן בבוטב פלובדיב; מקסים פלקושצ'נקו טס לבודפשט הונבד, והכי בלתי צפוי הוא הבלם צליל נחמיה, פעם בנס-ציונה ונתניה, שמצא בית חדש בהגלמן מהליגה הליטאית. חלקם מנצל דרכונים זרים, אחרים זוכים למשכורות יפות. אלו שחקנים שמאסו בבזבוז הזמן ללא התקדמות בארץ וחתכו לניסיון אחר.
אירופה לא ניצבת בדד. לפני הפציעה הקשה, גדי קינדה הצליח מאוד בקנזס סיטי. ה-MLS היא ליגה מעולה, והתקווה היא שיחזור לעצמו במהירות ויפתח שער לישראלים נוספים; בן אז'ובל התעופף לאוסטרליה וחתם בפרת' גלורי; לידור כהן עושה חיים בפאתום התאילנדית, ואפילו מרקו בלבול הפך למאמן לגיונר בנורת'איסט יונייטד ההודית.
5 צפייה בגלריה
גדי קינדה
גדי קינדה
גדי קינדה מושבת כבר תקופה ארוכה
(צילום: AP)
רשימה ארוכה ומגוונת, וזה עוד לפני ששמות ששיחקו השנה באירופה, כמו האחים אלי ואור דסה, ואיתם אליאל פרץ, מצאו קבוצה חדשה. זה עולם אחר - שחקן ישראלי כבר לא תקוע בארץ, מלקט שאריות ממה שיש או בורח לכסף הגדול שמציעות חלק מקבוצות ליגה א'. יקום הכדורגל פתוח בפניו. אולי המילה "לגיונר" איבדה מעט מזוהרה בשל כך, אבל מי שיודע לשחק נכון בקלפים שקיבל יכול לטוס למעלה.
פורסם לראשונה: 20:44, 25.07.22