בימים לא פשוטים לישראל, דווקא משלחת כדורגל הצליחה במשימה דיפלומטית מהמעלה הראשונה, כאשר הצליחה להסיר לעת עתה את האיום להדיח את נבחרת הכדורגל מתחרויות בינלאומיות. לפני מספר ימים החליט קונגרס פיפ"א כי ההצעה הפלסטינית להשעות את ישראל לא תעלה לדיון, וזאת בזכות הפעילות המשולבת והחכמה של ההתאחדות לכדורגל והעומד בראשה.
שוב הוכח שאין תחליף לדיפלומטיה, מו"מ שקט מאחורי הקלעים ויצירת בריתות לצורך קידום אינטרסים ופתרון משברים בזירה הבינלאומית. יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ הציג גישה מגשרת, עם דגש על החיוב והבעד ולא על הנגד, עם תקווה ליום שאחרי. זוארץ וההתאחדות הצליחו לדלג על המוקשים שטמנו להם ג'יבריל רג'וב ושות' ולבסוף רתמו את נשיא פיפ"א, שבניגוד לגורמים רבים בזירה הבינלאומית הביע עמדה פרו ישראלית חד משמעית, כאילו היה ציוני נלהב. זאת הודות לעבודה קשה וסיזיפית מאחורי הקלעים וללא התלהמות, באופן שאינו מאפיין את הפוליטיקאים שלנו.

1 צפייה בגלריה
יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ
יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ
יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ
(צילום: בית"ר ירושלים)

מעבר לכך, הנאום של זוארץ היה מלאכת מחשבת של דיפלומטיה, כאשר הצליח להעביר את המסרים של ישראל בצורה הטובה ביותר והתאים את הדברים לאירוע בצורה מושלמת. זוארץ הביא דוגמאות מעולם הכדורגל וכך חיבר את הנוכחים לאוהד שנאלץ לנדוד עם קבוצתו האהובה מחוץ לאצטדיון הביתי עקב מתקפת חמאס הרצחנית וכן קורבנות אותה מתקפה, ביניהם חובבי כדורגל, אנשי מקצוע מהענף ואף כדורגלנים לשעבר.
זוארץ דיבר בנאומו על התקווה שנותן המשחק לילדים ומבוגרים ברחבי העולם, החומות שהכדור עוקף בדרכו אל הלבבות והמחיצות שהכדורגל מצליח להוריד כדי להגיע אל ההמונים. בדבריו הצליח זוארץ להוריד לא מעט מחיצות ולהגיע אל לבבותיהם של עסקני פיפ"א ובכירי הענף וההתאחדויות השונות מכל קצוות תבל. "הכדורגל הוא הרבה יותר ממשחק, והשערים שמובקעים בו, כמו גם החומות שנעקפות, אינם מתחילים ומסתיימים רק על כר הדשא" אמר זוארץ ותימצת במשפט אחד את מה שהכדורגל הוא עבור רבים, ביניהם גם כאלה שאינם בהכרח נמנים על אוהבי ישראל. בנאומו הזכיר את השאיפה שיום אחד תשחק קבוצה או נבחרת ישראלית מול מקבילתה הפלסטינית והציג גם תקווה ליום שאחרי.
יחד עם זאת, כדאי להזכיר שהמערכה עוד לא תמה וצפויים לנו קרבות דיפלומטיים נוספים כדי להשאיר את ישראל בפיפ"א ובאופ"א, כאשר גם באולימפיאדה הקרובה מצפים אתגרים מחוץ לשדה הספורטיבי.
לאחר שורה של הפסדים מוחצים בזירה המדינית והבינלאומית - מוושינגטון ועד האג, מקהיר ועד אנקרה, מאוסלו ודבלין ועד מדריד, באוקספורד, ייל, קולומביה וברקלי - לפחות בקרב דיפלומטי אחד ישראל מנצחת וזאת דווקא בזירת הכדורגל. למנהיגים שמובילים את ישראל יש הרבה מה ללמוד מהמהלכים של שינו ועוזריו מההתאחדות בקונגרס פיפ"א בבנגקוק.
הכותבת היא מנכ"לית "ערכים בספורט"

גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.