אלפי שוטרים שפיטרלו ברחובות, צי רחפנים באוויר, אמצעי זיהוי ואבטחה, כוחות מיוחדים בכוננות. בצרפת לקחו מאוד ברצינות השבוע את האיומים שהשמיע ארגון הטרור דאעש לבצע פיגועים במשחקי הצ'מפיונס ששוחקו השבוע. בצרפת הדריכות בשיא, ולא רק בגלל המשחק בין פ.ס.ז' לברצלונה שנערך אתמול בעיר. בכל פינה, בתחנות הרכבת, סביב האצטדיונים, ברכב ובפטרול רגלי, כוחות הביטחון מבקשים לבצע הפגנת כוח ונוכחות מרשימה, כדי להרגיע את הציבור לקראת האתגר הגדול באמת, המשחקים האולימפיים הקיץ בפריז.
הפיגוע הנורא שביצעו בחודש שעבר מחבלי דאעש באולם הקונצרטים במוסקבה, האיומים ששיגרו אנשי הארגון, אבל גם המלחמה באוקראינה והאיומים הרוסיים על אירופה, המלחמה בעזה, ההפגנות הסוערות והחשש מפיגועים נגד מטרות יהודיות וישראליות, כל אלה הכניסו את הרשויות לכוננות שיא. ממדי האבטחה בבירת צרפת מסמלים את הדאגה ההולכת וגוברת בכל רחבי אירופה, כשהמדינות מנסות להעריך את רמת הסיכון מהאיומים הביטחוניים בשבועות והחודשים הקרובים, שיהיו גדושים באירועי ספורט מרכזיים ביבשת.
3 צפייה בגלריה
כוחות אבטחה מסביב לפארק דה פראנס
כוחות אבטחה מסביב לפארק דה פראנס
בצרפת הדריכות בשיא. כוחות אבטחה מסביב לפארק דה פראנס
(צילוםף: FRANCK FIFE / AFP)
"לרצוח את כולם": האיום של דאעש לפני רבע גמר ליגת האלופות

פשיטות על מעוזי דאעש

נשיא צרפת עמנואל מקרון העריך השבוע כי רוסיה תנסה לפגוע במשחקים האולימפיים, ככל הנראה באמצעים טכנולוגיים, כדי לשבש את ההתנהלות התקינה של חגיגת הספורט הענקית. ביחד עם הקריאות של הזרוע התקשורתית של "המדינה האיסלאמית" שקוראת לתומכיה ברחבי האירופה לצאת ולפגוע בצרפת ובמדינות נוספות, העלו הרשויות את רמת הכוננות הלאומית לדרגה הגבוהה ביותר. עם זאת, בצרפת הבהירו כי "האיומים לא חדשים וכי אין נכון לעכשיו מידע קונקרטי על כוונות לבצע פיגועים", כדברי שר הפנים ז'ראלד דרמנן. "אנחנו חיים כל הזמן תחת איומי טרור וזה לא ימנע מאיתנו מלחיות וליהנות ממשחקים טובים", סיפר השבוע אוהד כדורגל בשם ז'וליאן שהגיע לצפות במשחק הצ'מפיונס בפריז.
אבל הקאמבק שעשו דאעש, שמצליחים להוציא טרור לפועל מחוץ לסוריה ועיראק, ובעיקר הזרוע האפגנית, מדאיגים מאוד את מומחי הביטחון ביבשת, שכן בדאעש ניסו בחודשים האחרונים לחדור לתוך אירופה ולבצע פיגועים, כאלה שכבר סוכלו בבלגיה, גרמניה ואוסטריה. לא רק משחקי הצ'מפיונס המכריעים שעוד יתקיימו בבירות אירופה בשבועות הקרובים, גם היורו שיתקיים בגרמניה בקיץ מדיר שינה מעיני הרשויות.
בגרמניה מכנים את האיומים של דאעש כ"איום הפנימי הגדול ביותר על המדינה". הגרמנים אף החזירו לתקופה הקרובה את הבידוק בגבולות, למרות שהמדינה מחזיקה בגבולות פתוחים במסגרת הסכמי שנגן של האיחוד האירופי. ננסי פסר, שרת הפנים של גרמניה: "נבצע בדיקות לאורך כל הגבולות של גרמניה במהלך היורו כדי למנוע כניסה למדינה של מי שינסה לבצע מעשים אלימים. זה נחוץ כדי לספק את ההגנה הטובה ביותר במהלך אירוע בינלאומי כל כך גדול". בחודשים האחרונים ביצעו כוחות משטרה מיוחדים פשיטות על מעוזים של תומכי דאעש בגרמניה, בבלגיה ובאוסטריה וסיכלו בין היתר גם פיגוע גדול שתיכננו מחבלי הארגון בקתדרלה בקלן בערב השנה האזרחית החדשה.
גם בשבדיה הכוננות בשיאה לקראת תחרות האירוויזיון שתיערך בין ה-7 ל-11 במאי במאלמו. המלחמה בעזה וההשתתפות של ישראל בתחרות מעוררות התנגדות גדולה מאוד מצד גורמים קיצוניים, מהשמאל הרדיקלי ומוסלמים שמתגוררים בעיר ומאיימים לעורר מהומה גדולה סביב האירוע. במשטרה השבדית לא לוקחים סיכונים והופכים את העיר למבצר מאובטח היטב, אולם ההערכה היא כי מסביב לתחרות שתהיה תחת אבטחת שיא, יתקיימו ברחבי העיר הפגנות ענק סוערות.
3 צפייה בגלריה
רוסיה מתקפת טרור דאעש פיגוע הרס בתוך אולם האירועים
רוסיה מתקפת טרור דאעש פיגוע הרס בתוך אולם האירועים
ההרס בתוך אולם הקונצרטים במוסקבה
(צילום:J רויטרס )

"לא לשחק לידי הטרור"

צרפת תיכננה להרים את אחת החגיגות הגדולות אי פעם עם האולימפיאדה בעיר, הבטיחה שתהיה מעורבות חסרת תקדים של הקהל, אבל לנוכח האיומים חלק מהתוכניות ישונו. העיתון "לה פיגארו" הזהיר השבוע כי "נותנים יותר מדי תשומת לב לאיומים של דאעש נגד משחקי הכדורגל והאולימפיאדה, והתועמלנים של המדינה האיסלאמית כבר השיגו את המטרה שלהם". גיום פארד, מומחה ביטחון צרפתי, אמר לרשת בי־בי־סי כי חשוב שדמוקרטיה כמו צרפת לא תיראה כמי שנכנעת, שכן "כך אנחנו משחקים לידיים של הטרוריסטים שרוצים ליצור אווירת טרור וחשדנות תמידית". ראש הממשלה גבריאל אטאל אמר בשבוע שעבר כי "איום הטרור הוא אמיתי וחמור", והוסיף כי השנה כבר סוכלו שתי מתקפות של דאעש בצרפת.
20 אלף חיילים יוצבו בפריז במהלך האולימפיאדה, לצד 40 אלף שוטרים ועוד כ־20 אלף מאבטחים. זאת לצד ההיערכות גם בממד הסייבר, שכן הרשויות מעריכות כי לאור הסיוע האירופי לאוקראינה במלחמה, רוסיה תנסה לבצע מתקפות סייבר כדי "לשבש את האירוע".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צרפת החדש גבריאל אטאל אטל
ראש ממשלת צרפת החדש גבריאל אטאל אטל
"איום הטרור הוא אמיתי וחמור". אטאל
(REUTERS/Benoit Tessier)
צרפת גם פנתה לבעלות הברית שלה בבקשה לסייע לה באבטחת המשחקים האולימפיים שייערכו בין 26 ביולי ל־11 באוגוסט ואליהם צפויים להגיע כ־15 מיליון צופים. לפי משרד הפנים הצרפתי, בחודש ינואר פנתה פריז ל־46 מדינות וביקשה לשלוח 2,185 שוטרים שיסייעו באבטחת האולימפיאדה. במקביל מסר משרד ההגנה הצרפתי כי נעשתה פנייה בבקשה לשלוח "מספר קטן" של חיילים למטרות "ספציפיות במיוחד", בהן שימוש בכלבי גישוש.
גורם בממשלת צרפת אמר לרויטרס כי 35 מדינות עד כה השיבו בחיוב לבקשת הסיוע. לפי רויטרס, הסיוע של ישראל וארה"ב לצרפת יהיה משמעותי לעומת שאר בעלות הברית שלה, וצרפת תיעזר ביכולות הביטחוניות שלהן במהלך המשחקים. רויטרס דיווחה כי כמה משלחות ישראליות כבר נסעו לצרפת כדי לפתור קשיים פוטנציאליים באבטחת המשחקים.
פורסם לראשונה: 01:30, 11.04.24