הוונדליסטים

נאות פרס בידינו
מה שקרה בטקס הברחת הגביע ונשיא המדינה סמוך לחצות שלשום, החל כ-12 שעות קודם לכן בשכונה הסמוכה לאצטדיון בחיפה - נאות פרס, שהפכה לכבוד אירוע הגמר לנאות הרס.
הנה עדותה של ו', תושבת ותיקה בשכונה, על התמונות הקשות: "משעות הבוקר המאוחרות הציפו המוני אוהדים של בית"ר ירושלים את האזור, לרבות קניון קסטרא וקניון חיפה, החנו את רכביהם על איי תנועה, מעברי חצייה ומדרכות. רבים מהם הוציאו שולחנות וכיסאות-ים מתקפלים ליד מכוניותיהם, ועשו פיקניקים בתוך החניון"...אין עשן בלי סטייק.
6 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים פורצים לכר הדשא לאחר גמר הגביע
אוהדי בית"ר ירושלים פורצים לכר הדשא לאחר גמר הגביע
נאות הרס. אוהדי בית"ר ירושלים פורצים לכר הדשא לאחר גמר הגביע
(צילום: עוז מועלם)
"כשעזבו, נותרו זרוקים בכל עבר בקבוקי שתייה וכלים חד-פעמיים עם שאריות אוכל", ממשיכה ו'. "ברחבי הקניון שוטטו עשרות צעירים ובפיהם שירים שהדעת אינה סובלת. הם פתחו אפילו שולחן פיקניק ענק בתוך הקניון. חבורת נערים, רובם ללא חולצות, השתלטה על סניף סטופמרקט, שם קנו משקאות אלכוהוליים מכל הבא ליד".... כן, לפרחחי הכדורגל שמסתובבים בשטחים ציבוריים בלי חולצות, ח"כ משה גפני לא מציע לרכוש ביגוד. רק הלבוש של נועה קירל לא יוצא לו מהראש.
"האמן לי, התיאור שלי עדין", מסכמת ו' את החוויה. "קשה להעביר את עוצמת הדציבלים, ההתנהגות והמראות. זה היה שילוב מופלא של קהל ברברי וביזיון אירגוני"...מי היה מאמין שתושבי חיפה עוד יתגעגעו למתקפת חזירי הבר.

האימפוטנטים

לוחמים, פרשים ועשרות אבוקות
שעות אחדות לפני הגמר הודיעה דוברות המשטרה כי "כוחות ובהם לוחמים ופרשים נפרסו בחופי הים ובסביבת האצטדיון". לא נמסר אם השתמשו גם בסוסי ים.
6 צפייה בגלריה
דוחק מחוץ לאצטדיון סמי עופר לקראת גמר הגביע
דוחק מחוץ לאצטדיון סמי עופר לקראת גמר הגביע
בסוסי ים השתמשו? אחד מפרשי משטרת ישראל
(צילום: עוז מועלם)
כשעה לשריקת הפתיחה נפוצו ברשת צילומים של עשרות אוהדי בית"ר ירושלים שפרצו לאצטדיון. חלקם באמצעות הפעלת לחץ על שער הכניסה וסדרני הנייר שקישטו אותם, ואחרים תוך כדי ניתור מעל החומה. כך בדיוק נראית מדינה שאיבדה שליטה, בלי שומרי סף.
המשטרה, בכל אופן, המשיכה לדווח על הצלחותיה. "לפני זמן קצר התקבל דיווח על הפעלת רימון עשן סמוך לסטקייה בטירת כרמל", נמסר בהודעה הדוברות. "שוטרים שהגיעו למקום הבחינו במספר אוהדים, וסמוך אליהם תיק ובו מספר אבוקות. השוטרים החרימו את האבוקות”. מי העלה בדעתו שחוץ מהתיק שפתחו לנערים בטירת כרמל, יגיע לאצטדיון עוד אמל”ח, בכמויות מסחריות?
למה האוהדים השליכו רימון עשן סמוך לסטקייה? אולי כדי לבחון מחדש את האמירה: מותר האדם מן הבהמה.

הרכיכה

הבובה זוארץ מקים ועדה
בשיאה של מהומת האלוהים בסיום, כשאחרוני הטרמפיסטים ברחו למנהרה, התראיין אדריכל הביזיון שינו זוארץ. לתקשורת הופץ באותם רגעים הסעיף בתקנון שלפיו העונש על פריצת אוהדים הוא שלילת הגביע, ויו"ר ההפקרות מילמל: "נפעל לפי התקנון".
דקות ספורות מאוחר יותר הגיע דיווח שהריח כמו מריחה: "זוארץ החליט להקים ועדת בדיקה חיצונית". יופי של פתרון מצד הבובה מתיאטרון האבסורד, שהייתה אמורה לקחת אחריות למחדל ולהתפטר עוד במנהרה. זאת בלי האור בקצה.
6 צפייה בגלריה
יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ ונשיא המדינה יצחק הרצוג בגמר הגביע
יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ ונשיא המדינה יצחק הרצוג בגמר הגביע
עכשיו זוארץ נזכר להקים ועדה. יו"ר ההתאחדות לצד נשיא המדינה יצחק הרצוג
(צילום: עוז מועלם)

השפוט

המהפך של השפן אברמוב
למחרת הקטטה ההמונית בבאר־שבע – שאירעה רק לפני שלושה שבועות - איפשר יעקב שחר לשניים מפרחחיו, בסאם זערורה וסאן מנחם, להגיע לאימון ולהודות לאוהדים שהריעו להם. כאלה הם מנהיגי הכדורגל שלנו - שפוטים של האולטראס.
מזל שבית הדין של ההתאחדות גזר על שתי הקבוצות המעורבות עונש אכזרי של הפחתת שלוש נקודות. אל תתפלאו אם עכשיו יחליטו בהתאחדות להמשיך במדיניות היד הקשה, ויודיעו על השבתה לאלתר של כל הליגות עד פתיחת העונה הבאה.
6 צפייה בגלריה
הבעלים של בית"ר ירושלים ברק אברמוב חוגג את הזכייה בגביע
הבעלים של בית"ר ירושלים ברק אברמוב חוגג את הזכייה בגביע
החליף צבעים כמו זיקית. ברק אברמוב
(צילום: עוז מועלם)
"צריך להשבית את הכדורגל", זעק לפני כשנה ברק אברמוב, כשאוהדי בני־יהודה השליכו אבנים לעבר רכבו. "מי שעשה את ההפקה שישלם. זה של ההתאחדות, לא של בית"ר ירושלים", אמר שלשום השפן שהחליף צבעים כמו זיקית. עכשיו לא צריך להשבית כלום, ובטח לא את שמחתו. כפיר אדרי, למרבה המזל, מכהן כנציגו בהנהלת ההתאחדות (מטעם רשימתו של זוארץ!), אז אין בעיה לערבב. יד רוחצת יד, והענף נשאר מטונף.

המודל

אבוקסיס משתולל כאחרון הפרחחים
"הקהל נתן פה הופעה הירואית", ליקק בפרהסיה יוסי אבוקסיס, כשההמון המשתולל החל לשרוף את רשתות השערים, אבל כשנדרש לביזיון בכללותו הוסיף: "אני באמת לא מבין את הטירוף הזה שהקהל פרץ ונכנס למגרש. מאוד מאוכזב מזה".
ברור, מי זוכר שאחרי הפנדל של ירדן שועה, עוד לפני שהמשחק הסתיים, התפרץ המאמן עצמו למגרש, כאחרון הפרחחים? נער עם צעיף אפילו ירד מהיציע והצטרף אליו בהקפת הטירוף. בטח רצה לומר למאמן: אני מאוד מאוכזב ממך.
6 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס פורץ לדשא וחוגג את השער השלישי של בית"ר ירושלים בגמר הגביע
יוסי אבוקסיס פורץ לדשא וחוגג את השער השלישי של בית"ר ירושלים בגמר הגביע
כאחרון הפרחחים. יוסי אבוקסיס פורץ לדשא בגמר הגביע
(צילום: עוז מועלם)

המרכך

אילדיס מקשקש ודורש לפשפש
כרגיל בערבים עלובים שכאלה, התאים את עצמו לביזיון הערוץ המשדר. בדקות הפתיחה, כשהמשחק נעצר ל-17 דקות בגלל הפצצת אבוקות בשתי הרחבות, קיבלו הצלמים הוראה לשנות זוויות, כפי שנכתב בחוזה הכניעה למינהלת ולהתאחדות. את המציאות העגומה אסור להראות לקהל. זה ממש לא הפריע לעמיחי שפיגלר לנצל את הדקות המתות ולהציע לצופים, כבר אחרי 14 שניות של כדורגל, לבחור את השחקן המצטיין.
"אף אחד לא ייקח את הגביע לבית"ר ירושלים, ולא צריך לקחת את הגביע לבית"ר ירושלים. מן הראוי שההתאחדות תפשפש היטב במעשיה", אמר בטון יאכנעי מגיש חדשות הספורט אלי אילדיס, תוך כדי משיכת המילה "ירושלאייים" והגבהת גבות תיאטרלית. ברור, מה יותר נוח מלהפיל את כל האחריות על המוסד הארכאי ולשמור על יחסים עם אברמוב ואבוקסיס, שאולי ייתנו להם ראיון "בלעדי".
עזבו אתכם עכשיו מהרפיסות המתמשכת של ראשי הקבוצות כלפי פורעי החוק שמחרבים פה את הכדורגל על בסיס קבוע, משתוללים, מקללים, מבריחים משפחות מהיציעים ואת הנשיא מטקס הנפת הגביע. מה זה משנה אם המחזות שנראו זה עתה על המסך מתאימים לחסרי תרבות מהג'ונגל? העיקר שהפשפשן באולפן חנוט בעניבה ומדש מקטורנו מבצבצת ממחטת משי משובצת.

הסנג'ר

זוהר מתרוצץ, נתניהו מתקרצץ
לקראת הטקס, כשהמוני אנשים שאין להם מה לחפש שם כבר מילאו את המגרש, התמקם בתוך דבוקת שחקני בית"ר מיקי זוהר והגיש את הטלפון הנייד שלו לקפטן אופיר קריאף. "זה ביבי, כן, זה ביבי!", דיווח לסובביו שר החנפנות, כשהוא זורח כמו ילד שקיבל זה עתה חולצה משועה. השר שהבטיח למגר את האלימות בספורט, ביצע סוף־סוף את המשימה שלשמה נבחר – כשליח טלפוני.
6 צפייה בגלריה
שחקן בית"ר ירושלים אופיר קריאף עם שר הספורט מיקי זוהר
שחקן בית"ר ירושלים אופיר קריאף עם שר הספורט מיקי זוהר
"זה ביבי, כן, זה ביבי!". מיקי זוהר מעביר לאופיר קריאף שיחה עם ראש הממשלה
(צילום: עוז מועלם)
"ראש הממשלה שוחח עם קריאף, ואמר לו שהוא שמח בתור אוהד בית"ר ירושלים. מגיע לכם", בישרה לאומה מירי נבו, שעודכנה כמובן בפרטי השיחה. ברור, הוא ראש הממשלה שלהם, לא של מכבי נתניהו, אבל רק כשיש הישגים. לפני שנה, כשבית"ר הייתה על סף פירוק, ה"אוהד" הטחון בכסף לא התקשר לקריאף, לא הציע תרומה, ולא אמר: "בתור אוהד בית"ר ירושלים, מגיע לכם".
"בוקר טוב, היום גמר הגביע האנגלי", נוהגים שדרי ה־BBC לפתוח את שידוריהם ביום החגיגי. "ליל בלהות, היום נגמר בלי גביע" – יכולים לומר רק שדרי ה־BBC (ביבי קאנטרי) בישראל.