אוהדי נבחרת אנגולה בכדורסל רק מחכים שאחד מהשחקנים ייפול וירטיב את הפרקט, כי אז המופע האמיתי יתחיל: סלטות, קפיצות, גלגולים והרבה אנרגיה, את כל אלה מספק טוי, מנגב הפרקטים שביצועיו הפכו לוויראליים בחלון האחרון במוקדמות הגביע העולמי.
במדינתו קוראים לו אוצר לאומי, הוא מכנה את עצמו "השחקן ה-11 על מגרש הכדורסל". שמו האמיתי של טוי הוא אנטוניו ואן-דונאם (43), אב לשבעה, והוא עושה זאת למחייתו מ-1998. "שמתי לב שלפעמים האוהדים באולם משועממים, אז חשבתי שהדרך הכי טובה לערב אותם היא ליצור איתם קשר באמצעות ריקוד ותעלולים נוספים", הסביר טוי איך הכל התחיל.
2 צפייה בגלריה
טוי, מנגב הפרקטים, בפעולה
טוי, מנגב הפרקטים, בפעולה
עושה זאת מאז 1998. טוי, מנגב הפרקטים, בפעולה
(צילום: FIBA.COM)
2 צפייה בגלריה
טוי בפעולה
טוי בפעולה
טוי עם המגב
(צילום: FIBA.COM)
ואיך השחקנים מקבלים את זה שמישהו מקפץ להם על הפרקט וגונב את ההצגה? "הם בדרך כלל מרוכזים במשחק, אבל הם מכבדים את העבודה שלי. יש כבוד הדדי", אומר טוי.
ניגוב הפרקט הוא לא חלטורה עבורו, אלא מפעל חיים. לפני כן הוא עבד בחברה מסודרת, אך הוא לא היה מרוצה מהשכר ועזב. טוי החליט להפוך למנגב פרקטים עצמאי ועושה זאת לא רק במגרש כדורסל, אלא גם במשחקי כדורעף, כדוריד וכן, גם הוקי. אל תשאלו איך זה עובד.
רגע השיא שלו בקריירה היה ב-2011, כשהוזמן לנגב את הפרקט במשחקה של אנגולה בפורטוגל. "הנסיעה לליסבון שינתה את הדרך שבה אני מסתכל על מה שאני עושה והשפיעה רבות על חיי", סיפר טוי לפני שנתיים. "פגשתי אנשים ממדינות שונות, כולל שחקנים בעל שם עולמי. כדורסל הוא משחק יפה שמאחד אנשים מרקע שונה, וזה בא לידי ביטוי גם מול שחקנים יריבים. אני מחויב לתפקיד, גם אם זה אומר לגרום ליריב לחייך או לעזור לו לקום מהרצפה".
(צפו בביצועים של טוי)
אבל עם הכבוד לגימיקים, לטוי יש עבודה שדורשת ממנו להישאר ערני במשך 40 דקות משחק ואף יותר. "כשאני נקרא לפרקט על-ידי השופטים או השחקנים, אני חייב לפעול במהירות ולוודא שהפרקט יבש תוך מספר שניות. אני חייב להיות עקבי", הסביר.
טוי גם חושב קדימה ומכוון הכי גבוה. "יש לי חלומות גדולים, אני רוצה להופיע בבמות הגדולות בעולם, כמו הגביע העולמי או במשחק NBA. זה יהפוך אותי לאיש המאושר בעולם", אמר. "אני מאוד אוהב לנגב את הרצפה במשחקי כדורסל. חוץ מלמנוע מהשחקנים להיפצע, אני אוהב את האווירה ואיך שהאוהדים מגיבים אליי".
אגב, להיות "מופ בוי" ב-NBA זו בחירת קריירה לא רעה בכלל והשכר די מפתיע. מנגבי הפרקט מרוויחים סכומים שנעים בין 60 ל-90 אלף דולר לשנה, תלוי בניסיון וביכולות שלהם, מקבלים הטבות מהקבוצה (יש קבוצות שנותנות סיוע כלכלי ללימודים), וכמובן כרטיס כניסה חופשי לכל המשחקים, גם לאלה שהם לא עובדים בהם.
טוי לא בונה על מעבר לצד השני של העולם ובכלל, ממש לא מתכוון לנגב פרקטים לנצח ומתכנן לפתוח חברת ניקיונות משלו (איך לא). "אני רוצה להעניק מקומות עבודה לצעירים ובכך לעזור למגר את הפשע באנגולה", סיכם.