(צפו בביצועיו של ויקטור וומבניאמה)

על כמה שחקנים אתם מכירים שאומרים שהם קווין דוראנט, לוקה דונצ'יץ', קריסטפס פורזינגיס ורודי גובר יחד? כנראה שעל אף אחד. אז תכירו את ויקטור וומבניאמה, צרפתי בן 16 שמתנשא לגובה של 2.18 עם מוטת ידיים של 2.31 מ', שבעוד שלוש שנים צפוי להיבחר גבוה מאוד בדראפט. חלק מהמומחים טוענים שאפילו במקום הראשון.
"זה יהיה הוגן להגיד שהוא הדבר הגדול הבא באירופה. מבחינת כישרון הייתי מקטלג אותו ברמה של דונצ'יץ'. אני לא אומר שהוא הולך להיות טוב כמו דונצ'יץ', אבל הוא ללא ספק השחקן הכי טוב שראיתי כבר הרבה מאוד שנים. אם הוא היה יכול להירשם לדראפט הקרוב, הוא היה נבחר באחד המקומות הראשונים, ובוודאות ראשון מבין האירופים". על הציטוט הזה חתום ג'ייסון פיליפי, שעבד במשך 19 שנים כסקאוט בינלאומי עבור קבוצות NBA.
5 צפייה בגלריה
ויקטור וומבניאמה
ויקטור וומבניאמה
ויקטור וומבניאמה
(צילום: FIBA)

ג'ודו, כדורגל ואז כדורסל

אז מי אתה ויקטור וומבניאמה? ההגעה שלו לעולם הכדורסל הייתה טבעית מאוד. אימא שלו, אלודי, הייתה שחקנית בנבחרת צרפת והיום היא מאמנת במועדון המקומי בוורסאי בו מתגוררת המשפחה. אבא שלו, פליקס, היה קופץ לגובה, אחותו הגדולה איב משחקת בקבוצת הנשים של וילרבאן, ויש לו גם אח צעיר שמשחק כדוריד.
אבל את דרכו בעולם הספורט וומבניאמה החל בכלל בג'ודו. "זה היה לתקופה קצרה, אני לא זוכר את זה יותר מדי, אבל זה קרה", מספר הסנטר. לאחר מכן הוא שיחק כדורגל ושילב את זה עם כדורסל. "הייתי שוער לא רע בכלל, אבל בשלב מסוים אהבתי יותר כדורסל אז עזבתי".
את תשומת הלב של הסקאוטים הוא תפס כבר לפני שנתיים כשהוזמן במיוחד לטורניר נוער בספרד, שם ייצג את ברצלונה. אבל הפריצה הגדולה שלו הגיעה באליפות אירופה לקדטים לפני שנה. וומבניאמה היה צעיר מכולם בשנה, אבל זה לא הפריע לו לסיים את הטורניר עם ממוצע של 13.7 נקודות, 14.6 ריבאונדים, 8.1 חסימות ו-2.3 חטיפות על פי מדד של 36 דקות למשחק (המדד הסטטיסטי האמין ביותר מבחינת אנשי ה-NBA למדוד ממוצע של שחקנים).
5 צפייה בגלריה
ויקטור וומבניאמה
ויקטור וומבניאמה
וומבניאמה. שלט באליפות אירופה לקדטים
(צילום: FIBA)
וומבניאמה לקח אפילו במשחק אחד מול קרואטיה 21 כדורים חוזרים. היו לו חמישה משחקים עם לפחות חמש חסימות ובסופו של דבר הוא סייע לצרפת לסיים עם מדליית הכסף.

היסטוריה ביורוקאפ

העונה הוא שיחק בעיקר בקבוצה עד גיל 21 של נאנטר, אבל התאמן באופן קבוע עם הבוגרים ואפילו עשה היסטוריה קטנה כשהפך לשחקן השני הכי צעיר שעורך הופעה ביורוקאפ. כשעלה לפרקט במשחק מול דרושפאקה ב-11 בדצמבר 2019 הוא היה בן 15, 9 חודשים ו-25 ימים. "זה היה חתיכת סיפור", אומר דווין אוליבר, ששיחק איתו העונה בנאנטר. "כולנו קמנו מהספסל ועודדנו אותו. זה היה מגניב. עכשיו כבר כולם מתחילים להכיר אותו".
בהמשך גם לקח חלק בטורניר הנוער ליורוליג ובכלל הרשים עם ממוצע של 20.1 נקודות, 15.3 ריבאונדים, 7.7 חסימות ו-3.5 חטיפות (במדד של 36 דקות), למרות שהיה צעיר מכולם בשנתיים. הוא צבר 24 חסימות לאורך כל הטורניר (שיא חדש), ובמשחק אחד חסם 9 פעמים, חסימה אחת יותר מסך כל החסימות של השחקן שדורג במקום השני אחריו בממוצע למשחק.
5 צפייה בגלריה
לוקה דונצ'יץ'
לוקה דונצ'יץ'
דונצ'יץ'. קם לו מתחרה?
(צילום: AFP)
(צפו באחת מההצגות של וומבניאמה באליפות אירופה לקדטים)
"לא ראיתי שחקן כמוהו מעולם", פרגן לו שחקן נוסף מהבוגרים של נאנטר, טיילור סמית'. "הוא עובד קשה והפוטנציאל שלו בשמיים. הוא יכול לקלוע וגם לכדרר. הוא כמו קריסטפס פורזינגיס, אבל אפילו לפורזינגיס אין שליטה בכדור כמו שלו. והוא גם משחק הגנה כמו רודי גובר".
לוומבניאמה יש איי.קיו כדורסל גבוה, ראיית משחק נהדרת, בטח לשחקן בגיל ובגובה שלו, והוא יכול לפעמים לספק מסירות "עין עקומה" שישאירו את כולם פעורי פה. "הוא מוסר מאוד טוב, וזה לפעמים אספקט שלא מעריכים מספיק", מוסיף הסקאוט פיליפי. "יכולת המסירה שלו היא ברמה הגבוהה ביותר".
יתרון נוסף של הסנטר בן ה-16 היא העובדה שהוא יכול לרוץ את המגרש בצורה מהירה עם הכדור ובלעדיו ולסיים בסלים קלים. כמו כן, הוא ניחן בקליעה לא רעה בכלל מכל הטווחים, והאחוזים שלו מהעונשין טובים (82.4 אחוזים בטורניר היורוליג). גם אקס הפועל תל אביב, דאלאס מור, שיתף פעולה עם וומבניאמה העונה, ויש לו רק מילים טובות להגיד עליו: "הוא באמת יכול לקלוע בצורה טובה. לדעתי הזריקה שלו חסרת תקדים למישהו בגובה ובגיל שלו, שלא אמור עדיין לדעת מה הוא בכלל עושה. הוא זורק לשלוש, מחצי מרחק, יכול לכדרר ולעלות לזריקה, וגם לזרוק אחרי מסירה".
5 צפייה בגלריה
יאניס אנדטוקומבו מול רודי גובר
יאניס אנדטוקומבו מול רודי גובר
גובר, אבל גם עם התקפה
(צילום: AP)

"רמה אחת מעל כולם"

מומחה הדראפט של ESPN, מייק שמיץ, שביקר בישראל מספר פעמים בשנתיים האחרונות על מנת לעקוב אחרי דני אבדיה, ים מדר ונועם דוברת, נותן את חוות הדעת שלו על הצרפתי הכישרוני: "הוא כנראה הכישרון הכי גדול בעולם. בשלושה שבועות של סקאוטינג באירופה ניתחתי מספר שחקנים שיהיו ב-NBA בעתיד, אבל הוא היה רמה אחת מעל כולם".
על פי התוכניות, למרות גילו הצעיר, וומבניאמה צפוי להשתלב עוד יותר בקבוצה הבוגרת של נאנטר העונה ולקבל דקות משמעותיות. זו גם הסיבה שאין לו כוונה לעזוב את המועדון לקבוצה אחרת, או אולי לקולג' אמריקאי בעתיד. כבר מזמן שחקנים אירופיים, בטח הכישרונות הגדולים, הבינו שאם בעבר המכללות היוו את הבמה הטובה ביותר להציג את יכולותיהם לקבוצות ה-NBA, כיום הכל נגיש ובלחיצת עכבר הג'נרל מנג'ר של לוס אנג'לס לייקרס או ממפיס גריזליס יכול לצפות במשחקים מכל העולם.
אף שחקן אינו מושלם, אז מה בכל זאת וומבניאמה צריך לשפר? קודם כל את הפיזיות שלו, או יותר נכון לעלות מאסה משמעותית של שריר. מצד שני, הוא רק בן 16 וברור שעם השנים ועבודה נכונה, בטח בליגה הטובה בעולם, זה יקרה. "נפגשתי עם אבא ואימא שלו. הם אנשים נהדרים. אימא שלו ביקשה ממני לדחוף אותו, ושאהפוך אותו ליותר אגרסיבי", מספר אוליבר. "ויקטור הוא סוג של דוראנט. אני מרגיש שהוא יהיה כמו קיי.די. אסור לשכוח שדוראנט הגיע לליגה הוא גם היה רזה. אני לא הייתי דואג לוויקטור בקטע הזה".
5 צפייה בגלריה
ויקטור וומבניאמה
ויקטור וומבניאמה
וומבניאמה. יכולת חסימה משובחת
(צילום: FIBA)
וומבניאמה יודע בדיוק מה הוא שווה ולאן הוא מכוון: "כמו כל שחקן אני חולם להיבחר בדראפט ולשחק ב-NBA. אבל לא להיות עוד שחקן ולהגיד ששיחקתי שם, אלא להיות דומיננטי, אולי אפילו להוביל קבוצה בתקווה שאוכל לזכות באליפויות. זה החלום שלי".