שמונה חודשים אחרי שמונה לתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל, יצא אתמול אורן חסון מאולם הכנסים בקיבוץ שפיים כמנצח הגדול של ישיבת הנהלת ההתאחדות המתוחה והטעונה.
חסון יודע שהוא מתפקד בתוך ארגון רווי יצרים ואינטריגות, הצליח להקים לעצמו קבינט של שמונה חברים בלבד, הדיח ממנו את עו"ד מורן מאירי ולא התחשב בדרישות מרכז מכבי לגבי זהות הנציגים שלו. בראיון בלעדי חשף היו"ר חסון כי סיכם על הישארותו של האוסטרי וילי רוטנשטיינר בתפקיד המנהל הטכני של הנבחרת, ואישר את חשיפת "ידיעת אחרונות" כי איל ברקוביץ' הוא אחד מארבעת המועמדים האחרונים לאימון הנבחרת.
8 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
"קורא למשרד האוצר והספורט להתגייס להצלת הכדורגל". חסון
(צילום: אורן אהרוני)
חסון הודה: "ההתאחדות נמצאת במצב לא טוב מספר שנים, אני אחזיר אותה לכיוון הנכון. זה בא לידי ביטוי בעובדה שהיא התנהלה במשך שנה ללא יו"ר. ואז הגיע משבר הקורונה, וכמו בכל ארגון, כשיש ואקום, הסדר מיטשטש. לכן עם כניסתי לתפקיד בחרתי לבנות צוות שאוכל לעבוד איתו, שנוכל לטפל בעתיד הכדורגל ובחרתי אנשים שמאמינים בדרך הזו. הייתי צריך למפות מי רוצים בטובת הכדורגל הישראלי ואחרי תהליך לא פשוט, אני שמח שקיבלתי את הגיבוי מהנהלת ההתאחדות לבנות את המזכירות. מעכשיו נעבוד על השינויים".
המהלך שלך גרם לראשונה לכך שמרכז מכבי יהפוך לאופוזיציה, זה אומר פילוג של ההתאחדות.
"היות ולא הגעתי כמזוהה עם קבוצה או מרכז, כל מה שאני עושה אלו פעולות ללא תנאים. אין שום אלמנט פוליטי בההחלטות שלי. אז ברור שהיה מי שלא היה לו כל כך נוח, אבל מהרגע הראשון הייתי נחוש בדרכי. לא יודע אם זו מהפכה, אלא בעיקר דרך חדשה. אני ממש לא עסוק בירידה או עלייה של כוח המרכזים, ביני לבין מרכזי הפועל או מכבי ישנו אמון הדדי. אני עסוק בבחירת אנשים שמאמינים בטובת הכדורגל ומצליחים להתרומם מעל אינטרסים של קבוצה או מרכז, לטובת שיקום מעמד הכדורגל הישראלי שנמצא בנקודה הנמוכה ביותר".
ההחלטה המהותית ביותר הייתה הדחתו מהמזכירות של היועץ המשפטי של מכבי ת"א, מורן מאירי.
"אני לא מסתיר שיש מחלוקות ביני לבין מאירי, שירדו לפסים אישיים, אלא שההחלטות שלי מתעסקות רק בטובת הכדורגל. בוא נסיר את המסכות, אין פה עניין פוליטי, אני בוחר את האנשים שאני מאמין בהם. בחרתי שותפים לדרך. כנראה הדרך שמאירי רואה ואני רואה היא לא בהכרח אותה הדרך. כמי שרוצה להנהיג את ההתאחדות, בחרתי באחרים וזו הייתה החלטה לא פשוטה, אבל אני שלם איתה במאת האחוזים. שנים רבות מאירי היה במזכירות ההתאחדות, הוא ציפה להיות גם הפעם וברור שכל שינוי מעורר הדים".
8 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
"הלוואי שבנבחרות ישראל נצליח לעשות את המהפך שברקת עשתה בב"ש"
(צילום: הרצל יוסף)
כזכור, המתיחות בין הצדדים הגיעה לשיאים חדשים לאחר שעו"ד מאירי קיבל המלצה מיו"ר המינהלת ארז כלפון להתמנות לדיין בבית הדין העליון של אופ"א, מבלי שזה עידכן את יו"ר ההתאחדות או את יתר הקבוצות. חסון מאוד לא אהב את המהלך ומנע את מינויו של מאירי לאחר שאופ"א פנתה אליו. אתמול הוא הבהיר: "אני חושב שגם במינהלת וגם מורן טעו בדרכם. לטעמי בשיתוף פעולה אפשר היה להשיג תוצאה טובה יותר. אני משוכנע שזה עוד יהיה בעתיד".
ומנגד, בחרת להכניס למזכירות את אלונה ברקת, שהודיעה על עזיבת הפועל באר־שבע.
"הלוואי שבנבחרות ישראל נצליח לעשות את המהפכה האדירה שברקת עשתה בבאר־שבע. אני גאה שהיא נרתמה ושותפה לדרך פיתוח הכדורגל והנבחרות הצעירות. אני גם מאוד מעריך את שינו זוארץ וקורא לו להצטרף למזכירות, יש לי תחושה שזה יקרה".

וילי ימשיך, אבל...

אחת ההחלטות הפרקטיות שקיבלת היא הקמת ועדת איתור שתקבע את זהות מאמן הנבחרת הבא. מי יהיו חברים בה?
"זו תהיה ועדה שתורכב משלושה חברים לפחות: אני כיו"ר, אלי אוחנה ומאמן עבר, כשיש לי סמכות למנות דמות נוספת. מעבר למאמן הלאומי נבחר בחודש הקרוב גם מאמנים לנבחרות הצעירות, כשכל המאמנים הנוכחיים מסיימים את חוזיהם בקיץ".
8 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
"יישאר המנהל הטכני של נבחרת ישראל". רוטנשטיינר
(צילום: ראובן שוורץ)
8 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
ארבעת המועמדים שיזומנו לראיונות למשרת המאמן הלאומי יהיו יוסי אבוקסיס, איל ברקוביץ', אברם גרנט וניר קלינגר. חשיפת המועמדות של ברקוביץ' עוררה הדים רבים, וחסון שנפגש עימו כדי לבחון את האופציה, אישר זאת אתמול לראשונה: "אני יכול לאשר שאיל ברקוביץ' הוא אחד המועמדים והוא יוזמן לראיון לתפקיד מאמן הנבחרת. ועדת האיתור תראיין אותו בתקופה הקרובה".
ההערכה היא כי מבחינת חסון מי שנחשב למועמד מוביל הוא אבוקסיס, אבל בשל העובדה שזה מחזיק בחוזה בקבוצה (הפועל באר־שבע) לעונה הבאה, העדיף היו"ר שלא להתבטא בעניינו.
לא ברור אם גרנט, שהצהיר כי הוא מעוניין לשוב ולאמן את הנבחרת, יגיע לוועדת האיתור. נראה כי המהפכה הניהולית שהוביל חסון הפחיתה מאוד מסיכוייו, כשמוקדי הכוח שלו כבר לא חלק מהקבינט המצומצם. עם זאת היו"ר הבהיר אתמול: "גרנט הוא אופציה מעניינת שיכולה לבוא בחשבון".
מי המועמד המוביל שלך?
"אין לי, אמיתי".
8 צפייה בגלריה
ברקוביץ' אבוקסיס וגרנט
ברקוביץ' אבוקסיס וגרנט
ברקוביץ' אבוקסיס וגרנט. לחסון אין מועמד מוביל
בוא תעשה לנו סדר בעניין וילי רוטנשטיינר, שעימו ניהלת מגעים בנוגע לפיצויי עזיבה.
"אז אני יכול להגיד לך שרוטנשטיינר יישאר כמנהל הטכני של נבחרת ישראל".
מעבר לקיצוץ 30 אחוז מהשכר, גם הגדרת לו שלא תהיה לו כל מעורבות בנבחרת הבוגרת.
"תרומתו תימדד בכל הקשור לפיתוח הכדורגל. משאביו לא יוקדשו לנבחרת הבוגרת".

לא רץ לספר לחבר'ה

בעבר הגדירו את יו"ר ההתאחדות כראש ממשלת הכדורגל. אתה מרגיש שזה עדיין תואם את המציאות הנוכחית?
"מתוקף חוק הספורט והיותה הזרוע של פיפ"א ואופ"א, ההתאחדות היא הריבון, אבל אני לא עסוק בזה. לצורך העניין, אני חושב שבשיתוף פעולה טוב יותר מול המינהלת, אפשר היה להשיג תוצאות טובות יותר, כמו בעבר".
איך מערכת היחסים שלך עם יו"ר המינהלת, ארז כלפון?
"אנחנו ביחסים טובים מאוד. לצערי בחודש האחרון מערכת היחסים בינינו ידעה מספר קשיים שנדע להתגבר עליהם. אנחנו צריכים להגביר את שיתוף הפעולה בין שני הגופים לטובת הכדורגל הישראלי".
8 צפייה בגלריה
ארז כלפון
ארז כלפון
"אנחנו ביחסים טובים מאוד". כלפון
(צילום: עוז מועלם)
בכל הקשור ליחסי ציבור וכיבוש סדר היום הציבורי, כלפון תפס את הבמה על חשבונך.
"כל אחד פועל בדרך שלו. אני נפגשתי לאחרונה עם משרדי הספורט, הבריאות והאוצר, אבל אני לא אחד שרץ לספר על כל הפגישות שלי. כל עוד לא אוביל לסיכומים, לא אשתף בכלום".
אתה שוקל את פירוק המינהלת עם סיום החוזה מולה בקיץ הבא?
"אין לי שום כוונה לפרק את המינהלת".
מה אתה חושב על החלטת המינהלת לקנוס את הקבוצות בשל הפרות בידוד? יש פה לקיחת סמכות מבית הדין של ההתאחדות.
"כל עוד זה בתיאום עם ההתאחדות, אין מניעה. אני מצפה שיהיה יותר שיתוף פעולה בעתיד".
8 צפייה בגלריה
מורן מאירי
מורן מאירי
"לא מסתיר שיש מחלוקות בינינו". מאירי
(צילום: ראובן שוורץ)
מה התחזית שלך לגבי העונה הבאה בכל הקשור לחזרת הקהל והפן הכלכלי של המועדונים?
"למען האמת, התמונה נראית קודרת מאוד. לא רואים מתי הקהל יחזור וזו עשויה מכת מוות לקבוצות המקצועניות. שלא לדבר על היכולות של הקבוצות החובבניות או קבוצות הילדים והנוער. אני חושש שהילדים לא ימצאו לעצמם מסגרת בשנה הבאה מאחר שקבוצות רבות יתקשו לשרוד. אני קורא למשרד האוצר והספורט להתגייס להצלת הכדורגל שנמצא במשבר שלא היה כדוגמתו. מצב ההתאחדות יציב, אבל גם אנחנו עלולים להיפגע בעשרות מיליוני שקלים".
גמר הגביע בעוד שבועיים ייערך עם קהל?
"נכון לעכשיו, לא. אבל אנחנו עוד מנסים לבחון זאת".

סטנדרט מוסרי

כשחסון נשאל אם בחודש ספטמבר תחל הנבחרת את דרכה בפלייאוף ליגת האומות, הוא חשף תמונה מאוד בעייתית: "טכנית לא ניתן לקיים את זה. כל משחק כזה יצריך את השבתת הליגה המקומית למשך חודשיים. נצטרך לקיים בידוד לפני ואחרי, וזה עוד לפני שבכלל ברור אם ניתן להיכנס לבריטניה. כרגע אי אפשר. לא ניתן יהיה לקיים חמישה או שישה משחקים שמתוכננים, אלא אם ההגבלות יוסרו. יש לנו פגישה היום עם איתמר גרוטו ונציג בפניו תוכנית כיצד נוכל לצאת לאירופה. הכל תלוי במשרד הבריאות".
מה אתה חושב על תופעת התקהלויות האוהדים שמתעלמים מההנחיות?
"קשה לי עם זה משתי סיבות. ברור שכדורגל בלי קהל זה לא אותו דבר וליבי עם האוהדים שאני חלק מהם. מצד שני, אנחנו מדינת חוק ויש רשויות שקובעות תחת אילו תנאים מנהלים זאת וצריכים לעמוד בזה".
8 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי תל אביב בכיכר רבין
אוהדי מכבי תל אביב בכיכר רבין
"קשה לי עם זה". התקהלויות האוהדים
(צילום: ראובן שוורץ)
מה דעתך על פרשיית כדורגלני מכבי ת"א והקטינות?
"יש את רובד העוצמה ורובד האחריות. הסטנדרט המוסרי של ההתאחדות גבוה מזה הפלילי, אבל נחכה עד שהעובדות יתבררו. עד שלא ניחשף לכל העובדות, לא נחרוץ גורלות. בסטנדרט העוצמה, שחקנים כוכבים בעלי מעמד ציבורי מהווים מודל חיקוי לצעירים וצעירות, ואני מצפה מהם לעמוד בסטנדרט האחריות, שהיא גדולה במיוחד. אני קורא לכולם לחכות עד שיתבררו העובדות ורק אז גם כהתאחדות נחליט כיצד לפעול תחת תקנון האתיקה".