בין חילופי מאמנים, מחאת אוהדים נגד התקשורת, טענות לקיפוח מצד השיפוט על השבוע שעבר ולקראת עזיבתו של אוסקר גלוך, מכבי תל אביב ידעה שפחות מניצחון על מכבי חיפה, סיפור האליפות נגמר. הירוקים אמנם גירדו ניצחונות ונמצאו בעיצומו של רצף היסטורי, אך רחוקים מהיכולת שהציגו בתחילת העונה ובליגת האלופות. לדעתי, מכבי חיפה הנוכחית היא החלשה והפגיעה ביותר שראיתי מאז ה"רנסאנס" שהביא ברק בכר לכרמל.
אייטור קראנקה מבין בכדורגל אך עדיין לא גאון. למה? לא אלעג ל־ולדימיר איביץ', בכל זאת מאמן שלקח כאן שתי אליפויות. אבל כן אגיד שלא צריך להיות גאון כדורגל כדי להבין שגלוך ופארפה צריכים לשחק ביחד בין אם זה במערך של ארבעה, חמישה או שמונה בהגנה.
1 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה ניקיטה רוקאביציה
שחקן מכבי חיפה ניקיטה רוקאביציה
הירוקים שפופים
(צילום: עוז מועלם)
כדי לחזור למאבק אליפות צריך לשחק בצורה נועזת, ואת זה מכבי תל אביב עשתה בצורה הכי טובה שיש, כשקראנקה משתמש בכלים הטובים ביותר שיש לצהובים להציע. אם למישהו היה ספק לגבי יכולת הסתגלות באמצע העונה והבנת המקום אליו הגיע קיבל תשובות נפלאות במסיבת העיתונאים לאחר המשחק: "שיחקנו בבית, לא היה לי אכפת מהיריבה. ידעתי שזו קבוצה טובה שזכתה בתארים ובראש הטבלה, אבל כשאתה משחק במכבי - אתה חייב להילחם בכל דקה. לקחנו סיכון היום, זה המשחק ששינינו בו יותר. בהתחלה לא רציתי לשנות הרבה דברים, כי הקבוצה לא שיחקה רע. היום חשבתי שזה היום לשנות את המערך, והתגובה הייתה מדהימה".
נועז כבר אמרנו? אמרנו. אך המבחן האמיתי עוד מחכה לו בהמשך העונה, ובעונה הבאה, כי אמנם הייתה פה נועזות מתבקשת, אבל גם אף אחד לא היה שופט אותו בשלב הזה בכל תוצאה אחרת שהיא לא ניצחון.
המשחק היה מראה למשחק מהסיבוב הקודם בין שתי הקבוצות - חילופי תפקידים. הפעם מכבי תל אביב יזמה והייתה אקטיבית כשפתחה בהרכב הכי התקפי שלה העונה עם זהבי, גלוך, יובאנוביץ' ופארפה בחלק הקדמי. בהשוואה לסיבוב הקודם, זהבי וקניקובסקי, הם שחקני ההתקפה שפתחו את המשחק נגד הירוקים בסיבוב הקודם. לא נועז ומשעמם. טוב, אולי יש פה קצת לעג לאיביץ' בכל זאת, אבל לפחות מבחינתי, למרות האליפויות וההצלחה שלו בקדנציה הקודמת עם אליפויות "דרך ההגנה", יש קשר ישיר לזירה האירופאית, בה נכשל גם בעונות האליפות לבין תכונה חשובה במאמן: נועזות.
בתור אוהד מכבי נתניה, ראיתי בעונה שעברה מה פארפה גיאגון מסוגל לעשות כשנותנים לו את החופש. מול חיפה, כשהוא בתור קשר ימני- לא כנף, נמצא בכל מקום במגרש, מנצל את יכולת הדריבל שלו - 4/10 (הכי הרבה על המגרש), כמעט בישול לגלוך אחרי שיתוף פעולה נפלא בינו לבין זהבי, 27/32 מסירות מדויקות (הכי הרבה לשחקן בחלק הקדמי), וגם בצד ההגנתי-אגרסיבי-מלחמתי, 10/25 במאבקי קרקע (הכי הרבה במכבי תל אביב) ו3/3 בתיקולים (שני לסאבוריט וג'ראלדש) הראה שיש על מי לסמוך להמשך הדרך.
לכולם יש תחליף, כשמישהו אחד הולך מישהו אחר מגיע, וכאשר מי שמגיע הוא שחקן שכבר היה בקבוצה, מתמלא חלל נוסף שיש לאייש. אם גלוך היה נשאר כנראה שהיינו רואים את גבי קניקובסקי ממשיך לעלות מהספסל ככוח רציני שמשפיע על המשחק בדיוק כמו שעשה אתמול, אבל גלוך הולך ואני מניח שקראנקה ימשיך לשחק בשיטה הזאת וכניסתו של אקס נתניה נוסף למקום קבע בהרכב יותר ממתבקשת. בפרופיל של גבי יש דימיון בחלק מהתכונות שיש לפארפה וגלוך שקשה לפספס - דריבל, ראיית משחק טובה, יודע לתקל כשצריך, בעיטה טובה. לא סתם מכבי תל אביב התעקשה עליו בקיץ הקודם והשלימה עסקת ענק כשנתנה את עדן קארצב, 650 אלף יורו וגיאגון בהשאלה לעונה. זה הזמן שלו לא פחות מהזמן של גיאגון.
על כל הדברים הטקטיים הנפלאים שמכבי תל אביב עשתה, מנטלית בלבד, הצהובים בעידן חדש, התקפי ושמח שהאוהדים והשחקנים יכולים להתחבר אליו הרבה יותר. גם אם העונה לא תסתיים באליפות, מכבי תל אביב הרוויחה אומץ ואולי סדק ראשון בשריון שיצרה לעצמה מכבי חיפה.
ונקודה קטנה על מכבי חיפה. בעיצומו של משבר, פציעות, עזיבתו המסתמנת של נטע לביא ואפקט המנטליות המוכר של עונת ליגת אלופות. המבחן הגדול שלה מתחיל עכשיו, אחרי סטירה מתבקשת שחתמה תקופה שבה הירוקים לא משחקים טוב בלשון המעטה, ברק בכר והצוות המקצועי צריכים למצוא את הדרך להרים את השחקנים ולהחזיר את מכבי חיפה להיות מכבי חיפה.
המזל שלה הם הניצחונות שהגיעו גם כשלא שיחקה טוב והיא צריכה לנצל את זה. הפער עדיין 5 ואם משבר אמצע העונה יחלוף בזמן הקרוב, האליפות תגיע לכרמל בפעם השלישית ברציפות.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.