הרשויות באיראן נקטו ביד קשה נגד מרים המשקולות מוסטפה רג'אי, לאחר שלחץ את היד של יריבו הישראלי, מקסים סבירסקי, בתחרות שנערכה בפולין. רג'אי הושעה לכל חייו על ידי התאחדות מרימי המשקולות, כאשר בנוסף הרשויות במדינה האיסלאמית אסרו עליו לעסוק בספורט. גם ראש הנבחרת נענש והושעה מתפקידו.
רג'אי זכה במדליית הכסף בתחרות למרימי משקולות ותיקים שנערכה בשבת האחרונה בוייליצ'קה, פולין, בעוד סבירסקי זכה בארד. השניים צולמו יחד על הפודיום, ותמונה זו לכשעצמה הרתיחה את האיראנים. מעבר לכך, השניים נראו משוחחים ואף לחצו ידיים, מה שנחשב לעבירה במדינה.
2 צפייה בגלריה
מרים המשקולות הישראלי מרסים סבירסקי על הפודיום עם מרים המשקולות האירני  מוטספה רג'אג'
מרים המשקולות הישראלי מרסים סבירסקי על הפודיום עם מרים המשקולות האירני  מוטספה רג'אג'
מרים המשקולות הישראלי מקסים סבירסקי (מימין) על הפודיום עם מוסטפה רג'אי האיראני (משמאל)
(צילום מתוך טוויטר)
בהודעה רשמית מטעם סוכנות הידיעות הרשמית של המשטר האיראני נכתב: "הספורטאי מוסטפה רג'אי הושעה לכל חייו מעיסוק בכל ענף ספורט כלשהו ומגישה לכל מתקני הספורט במדינה. גם ראש המשלחת חמיד סאלחנייה הושעה".
בשנת 2021 שליט איראן, האייתוללה עלי חמנאי הנחה את הספורטאים המייצגים את המדינה "לא ללחוץ ידיים עם כל נציג מטעם מדינת ישראל שזוכה במדליה". במשך שנים נמנעו ספורטאים איראנים מלהתמודד מול יריבים ישראלים ואף דאגו לפרוש או להפסיד בכוונה על מנת להימנע ממפגש כזה.

מקרה סעיד מולאי

באליפות העולם בג'ודו שנערכה בשנת 2019 ביפן, הג'ודוקא האיראני סעיד מולאי עמד במרכזה של דרמה ספורטיבית-פוליטית, כאשר הפסיד בחצי הגמר באליפות העולם בג'ודו עד 81 ק"ג, ונמנע מהתמודדות עם שגיא מוקי בגמר. לאחר מכן הפסיד גם בקרב על מדליית הארד, מה שמנע עמידה משותפת שלו על הפודיום לצד הישראלי - שזכה באותה אליפות במדליית הזהב.
2 צפייה בגלריה
סעיד מולאי
סעיד מולאי
לא יכול לחזור לאיראן. סעיד מולאי בגראנד סלאם ת"א
(צילום: אורן אהרוני)
מולאי היה האיראני היחיד שהתחרה באותה אליפות בטוקיו, לאחר שמתחרה איראני אחר החרים את התחרות. בתחילת האליפות נטען כי גם הוא לא ישתתף באליפות, אבל בסופו של דבר הוא נטל חלק והיה קרוב למדליה. לפני חצי הגמר מול מתיאס קאסה הבלגי דווח כי מולאי עשוי לפרוש עקב פציעה, אבל בסופו של דבר הוא התחרה, הפסיד רק בניקוד זהב, ובהמשך הפסיד כאמור גם בקרב על הארד.
הג'ודוקא עצמו התבטא לפני כן באופן יוצא דופן כשהביע בפומבי את הכאב שלו על כך שהוא נאלץ להתחשב בשיקולים פוליטיים כאשר הוא נמצא בתחרויות בהן משתתפים ישראלים, ואף הגדיל לעשות כשבפוסט אינסטגרם שפירסם שילב תמונה של דגל ישראל.
לאחר אותה אליפות בחר מולאי שלא לחזור לאיראן, ומאוחר יותר באותה שנה קיבל אזרחות מונגולית וייצג את מונגוליה בתחרויות. הוא אף זכה תחת דגלה של מונגוליה במדליית הכסף באולימפיאדת טוקיו. בפברואר 2021 נחת מולאי לראשונה בישראל, והשתתף בגראנד סלאם ת"א, שם זכה במדליית הכסף.