ביום רביעי האחרון נסע בירם כיאל לצימר סמוך ליישוב שבו נולד, ג'דיידה־מכר, כדי להכין את עצמו למפגש מול הפועל באר־שבע. זה כבר הפך אצלו לנוהל לפני משחק. בשעות הצהריים בנו בן ה־6, פירלו, ששהה באותו הזמן אצל סבתו צילצל וביקש: "אבא, אני רוצה שתעבור פה לרגע בדרך למשחק". אבא כיאל התייצב ולהפתעתו חיכה לו פירלו עם מתנה קטנה, עבודת יצירה שהכין פלוס ברכה: "רציתי לאחל לך ולכל בני־סכנין בהצלחה הערב – ואני רוצה כבר גול".
כמה שעות מאוחר יותר הבקשה התממשה עם שער הבכורה של כיאל במדי סכנין לאחר עשר שנות היעדרות מליגת העל. הניצחון על באר־שבע (0:1), דבר שסכנין לא הצליחה לעשות שש שנים, החזיר את החיוך לאנשי המועדון שהתמודדו עם מכת קורונה. הערב (19.30) סכנין תארח את חדרה בקרב תחתית בניסיון להמשיך במומנטום.
5 צפייה בגלריה
בירם כיאל
בירם כיאל
בירם כיאל. הבקשה התממשה
(צילום: שרון צור)
"מאוד התרגשתי מהבן שלי, אפילו הזלתי דמעה. עם האנרגיה הזאת עליתי למגרש", מספר כיאל (32) בראיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות". "זה היה שער סופר חשוב גם מבחינה אישית וגם מבחינת המועדון".
אתה כבר יותר מחודשיים בסכנין. ציפו שתכבוש עוד קודם לכן. "בתפקיד קשר אחורי גולים ובישולים זה בונוס. העבודה שלי היא לחבר בין ההגנה להתקפה וזה הלחם שלי. אני סופר־מרוצה מהמספרים שלי עד עכשיו. הייתי שותף בשלושה מששת הגולים שכבשנו - שני בישולים וגול זה מאזן טוב".

"אני יודע איפה הגבולות שלי"

כיאל נחת בחודש נובמבר בישראל אחרי עשור בברייטון ובסלטיק, כשהוא בוחר ביעד שהפתיע אפילו את ראשי סכנין, שבה חתם לשלוש עונות עם הבטחה לתפקיד מקצועי בהמשך. הקשר הפך מהר מאוד לבורג מרכזי בקבוצה שבונה עליו רבות להמשך.
5 צפייה בגלריה
בירם כיאל
בירם כיאל
בחר ביעד מפתיע. במדי סכנין
(צילום: ראובן שוורץ)
למה דווקא סכנין? "כי הם רצו אותי מאוד, פתחו לי את הדלת והציעו לי פרויקט לטווח ארוך. נתנו לי להרגיש ישר שזה המקום המתאים לי".
אם לא הקורונה יש סיכוי שכל זה לא היה קורה? "אם לא הקורונה, ואם לא הניתוח שעברתי במפשעה, יכול להיות שהמצב והמיקום היו שונים. המגפה עשתה גם לי נזקים, רצף של חודשים בלי לשחק כדורגל. לפני הקורונה הכוונה שלי ושל אנג'לה אשתי הייתה להישאר כמה שיותר זמן באנגליה, אבל באופן טבעי אתה רוצה הביתה קרוב למשפחה".
הפכת לסוג של מאמן על המגרש. "אני קודם כל שחקן, ונכון שהמאמן סומך עליי ויש חיבור טוב. הקריירה שלי הביאה אותי למקום שאני צריך לתת מעבר לכדורגל, וזה אומר גם תמיכה, מנהיגות, לב ונשמה. כבר הוכחתי שאני מסוגל לזה. החיבור ביני לבין סכנין הוא win־win. אני התגעגעתי ורציתי להוביל את הקבוצה, סכנין רצתה מישהו שינהיג את הצעירים ואני שמח שנתנו לי את המפתחות".
אתה קרש הצלה עבור ניסו אביטן? "בכלל לא. לא הכרתי אותו אישית לפני שהגעתי והקשר בינינו הפך מהר מאוד לטוב. אני יודע איפה הגבולות שלי. הכבוד שלי לניסו גדול".
5 צפייה בגלריה
ניסו אביטן
ניסו אביטן
"הקשר בינינו הפך מהר מאוד לטוב". ניסו אביטן
(צילום: ראובן שוורץ)
תיאבקו בתחתית עד סוף העונה? "בגדול אנחנו במקום יחסית בסדר, ויש לנו משחק חסר נגד בית"ר. רק שנמשיך לעבוד קשה כדי להביא תוצאות".
אפרופו בית"ר, מה אתה חושב על המהפכה שמוביל משה חוגג והמאבק שלו בגזענות? "מאחל להם את כל הטוב שבעולם. אני לא יודע בדיוק מה המחשבות שלהם, אבל בין מחשבות לביצוע יש הבדל ולוקח הרבה זמן. אם באמת המחשבה שם חיובית זה מבורך".
הצעה מפתה מחוגג ואישור מסכנין, אתה עובר לבית וגן? "אני מאושר איפה שאני נמצא כרגע, מכבדים אותי בסכנין. לא חושב שיש הרבה שחקנים ישראלים שעשו קריירה יפה כמו שלי. זהו, אין יותר מחשבות על אירופה. מבחינתי אירופה זה ישראל".

"רפאלוב כוכב כדורגל"

עוד לפני חזרתו של כיאל לישראל, הועלתה אפשרות כי יחבור שוב לקבוצת נעוריו, מכבי חיפה. אוהדי הקבוצה רצו ולחצו, אבל זה לא הספיק והנושא ירד מסדר היום. "לא יודע למה הם לא רצו אותי, אין לי הסבר", אומר כיאל. "היו גישושים, אבל הצעה על השולחן לא הונחה. לא נעלבתי ואני לא כועס".
5 צפייה בגלריה
שחקני בית"ר ירושלים חוגגים עם עלי מוחמד
שחקני בית"ר ירושלים חוגגים עם עלי מוחמד
"מאחל להם את כל הטוב שבעולם". בית"ר ירושלים
(צילום: אפי שריר)
מה ייחשב בעיניך להצלחה העונה בסכנין ומה לכישלון? "לקחת את הקבוצה כמה שיותר קדימה, לבוא לכל משחק ולתת פייט. כישלון? זה שנישאר בתחתית. אני לא רוצה לחשוב בכלל על ירידת ליגה".
נבחרת ישראל – אתה ראוי לזימון? "יותר מ־13 שנה אני שחקן נבחרת לגיטימי, עם כל הפציעות שעברתי, אז למה לא? אני מאוד מכבד את וילי רוטנשטיינר. אם אהיה בכושר טוב, מאמין שאקבל ממנו זימון".
חבר שלך, ליאור רפאלוב, זכה בנעל הזהב בבלגיה ולא הוזמן, אז למה שאתה תוזמן? "רפאלוב כוכב כדורגל ואני גאה בו, אבל אני משחק בעמדה אחרת. יש מאמן והוא מחליט אם שחקן כזה או אחר ראוי או מתאים לשיטה שלו, בכל מקרה זה לא מוריד מהערך של רפאלוב".
נחזור לליגה, מי תיקח אליפות? "זה הולך להיות צמוד. ברור שאני רוצה שמכבי חיפה תיקח".
5 צפייה בגלריה
ליאור רפאלוב
ליאור רפאלוב
"רפאלוב כוכב כדורגל"
(צילום: AFP)
ואתה, תצליח לזכות באליפות נוספת עד הפרישה? "ברוך השם הקריירה תמיד הייתה מלאה אתגרים והישגים, אז למה שלא נפנטז ונחלום".
לסיכום, מה חסר לכדורגל הישראלי כדי להצליח? "מתקנים ואמצעים בגילי ילדים ונוער. אם נצליח להטמיע מוסר עבודה, נמצא הרבה שחקנים מוצלחים. לא יודע מתי זה יקרה, אבל הלוואי שכבר יקרה".