בשיתוף Visa
את אבישג סמברג ואת מארק מליאר כמעט ואין צורך להציג. סמברג בת ה-23 היא לוחמת טאקוונדו שזכתה במדליית ארד באולימפיאדת טוקיו 2020 ואלופת אירופה בקטגוריית המשקל שלה ב-2020. מליאר בן ה-24 הוא שחיין פאראלימפי, פעמיים אלוף אולימפי בטוקיו 2020, שיאן עולם במשחים ל-200 מטר מעורב אישי, 400, 800 ו-1500 מטר חופשי. עכשיו הם מתכוננים לקראת המשחקים האולימפים והפראלימפים שיתקיימו בפריז בקיץ הקרוב.
שוחחנו עם מליאר וסמברג על רקע הצטרפותם לסגל של Team Visa, קבוצה של ספורטאים בינלאומיים בהם תומכת חברת Visa דרך תכנית שמספקת להם את הכלים, המקורות והתמיכה שיעזרו להם לפרוח ולשגשג. מאז שנת 2000, תכנית האתלטים Team Visa תמכה במעל 600 ספורטאים אולימפים ופראלימפים, שנבחרו בהתבסס על ההישגים המקצועיים, המעורבות בקהילה, וההלימה עם ערכי הליבה של ויזה של שוויון, גישה והכללה.
3 צפייה בגלריה
אבישג סמברג ומארק מליאר
אבישג סמברג ומארק מליאר
ברוכים הבאים ל-Team Visa: אבישג סמברג ומארק מליאר
(צילום: שי יחזקאל)
ההתחלות – קפיצה לבריכה בגיל 5, אימון ראשון על המזרון בכיתה א'
הזרעים להצלחה של סמברג ומליאר נזרעו בשלב מוקדם מאוד בחייהם. מליאר מספר כי "נכנסתי לבריכה לראשונה בגיל 5 יחד עם אחי התאום, במועדון שבו אני מתאמן עד היום, כחלק מהליך השיקום שלי, לאחר המלצת האורתופד על טיפולי הידרותרפיה. כתוצאה מהשחייה השתקמתי ולבסוף גם התפתחתי כשחיין ובגיל 9 עברתי להתאמן אצל המאמן שלי כיום, יעקב בייננסון. בגיל 13 התחלתי להתאמן פעמיים ביום ואז גם הייתה התחרות הבינלאומית הראשונה שלי."
סמברג משתפת כי האימון הראשון שלה היה בכיתה א', "בחוג בבית הספר פינס בו למדתי בגדרה. הייתי ילדה עם מלא אנרגיות, הייתי בהמון חוגים כדי לפרוק את האנרגיות שלי ולחזור הביתה עייפה. כמעט בכל יום היה לי חוג אחר (שחייה, בלט, התעמלות וטאקוונדו) ובימים שלא היה לי חוג הייתי מטפסת על הקירות בבית ומשתעממת."
אחד הדברים שסמברג הכי אהבה בתור נערה, היה לטוס לתחרויות בחו"ל. "ראיתי את זה כטיול כיפי כי בסופו של דבר טסתי עם הנבחרת שלי, שהם החברים הכי טובים שלי, והתחרות הייתה יום אחד מתוך 4 ימים שאנחנו בחו"ל, אז לגמרי ראיתי בזה טיול ויום אחד של עבודה ו'לתת בראש'. נהניתי מכל רגע בתחרויות".
3 צפייה בגלריה
אבישג סמברג
אבישג סמברג
אבישג סמברג: "האולימפיאדה - חלום שלי מאז שאני קטנה"
(צילום: Gettyimages)
דמויות משמעותיות בחיים – האמא, בת הזוג ואלופה אולימפית גאה
ברוח ההעצמה הנשית של יום האישה שנערך לאחרונה, מליאר וסמברג משתפים בדמויות הנשיות שהיו משמעותיות בחיים שלהם. מליאר אומר כי "בראש בראשונה זו אמא שלי, שגם בגיל 24, כשאני עדיין גר עם ההורים, ביום של תחרות היא תקום ב-5 בבוקר ותשאל אם אני רוצה שהיא תכין לי אוכל או עזרה. אני לרוב מסרב, לרוב בכזו שעה עוד אין לי מצב רוח לכלום".
מליאר מציין גם את בת הזוג שלו, "שהיא גם הפרטנרית שלי לאימונים ב-12 השנים האחרונות, ספורטאית מעולה וגם בן אדם סופר נחמד, נחמד מידי לדעתי. זה נחמד שיש עוד מישהו קרוב שעובר איתך את המסע, זה מקל על התהליך".
סמברג משתפת כי "ירדן ג'רבי תמיד הייתה ספורטאית שהערצתי. ראיתי אותה זוכה בריו ובראיונות שלה, והיא עוררה בי השראה. בסוף 2016 הייתי בהרצאה שלה והתחברתי לכל מילה! אני ממש זוכרת שאמרתי לעצמי שאנחנו דומות ואני רוצה להיות כמוה".
הכל נשאר במשפחה
שותף נוסף לדרך של מליאר הוא אחיו התאום, אריאל מליאר, אשר לא מתחרה בו באופן ישיר בעקבות דרגות הנכות השונות, "אבל אנחנו מתאמנים יחד ומגיעים לאימונים יחד. יותר נחמד לנסוע לאימון בוקר ב-5:30 עם מישהו, ובנוסף אנחנו בדרך כלל יחד בחדרים בתחרויות ומחנות אימונים, כך שתמיד נוח לי ואף פעם אין חוסר נעימות בחדר".
סדר יום של אלופים
איך מתנהל סדר היום של הספורטאים הצעירים? "בתקופה זו אני מתאמן 11 אימוני מים בשבוע ושלושה אימוני חדר כושר, ונח ביום שבת", מספר מליאר.
סמברג מפרטת על סדר יום קבוע הכולל 6-8 שעות אימון. "אימון בוקר 10-13, אימון ערב 17-21, כאשר הלו"ז יכול להשתנות לפעמים. כמה שזה קשה, אני לא מתלוננת לרגע. אני מאוד אוהבת את השגרה שלי".
בכל הנוגע לאתגר השילוב בין השירות הצבאי לספורט, סמברג מספרת כי "היה קשה מאוד לשלב בין האימונים הקבועים, הטיפול בפציעות וההתאוששות, לבין השירות היום-יומי. בסופו של דבר הצלחתי לשלב.
3 צפייה בגלריה
מרק מליאר
מרק מליאר
מארק מליאר: מתגאה שחברה כמו ויזה בחרה לתמוך גם בספורטאים פראלימפיים"
(צילום: Gettyimages)
האימונים לקראת האולימפיאדה – ועד לזכייה המרגשת במדליה
מליאר מספר כי "אחד הדברים האהובים עליי בשחייה הוא שמדובר בספורט מדיד ואין ספק אם השתפרת או לא. לכן המטרה שלי היא קודם כל פשוט לשפר את הזמנים כל עוד אני יכול, להיות רגוע וליהנות מהחוויה".
האימונים לתחרויות גדולות תמיד אינטנסיביים, אבל יש משהו שונה בתחרות המיון לאולימפיאדה. משהו הרבה יותר גדול ומלחיץ כי בסוף החלום הוא להיות ספורטאי אולימפי. התאמנתי כל יום (כולל שבתות, חגים) בין 6-8 שעות ונתתי מעצמי תמיד מאתיים אחוז. זו אחת הסיבות שאני כל כך מאושרת שהצלחתי כי באמת הרגשתי שזה משהו שמגיע לי אחרי כל העבודה הקשה.
ההרגשה לזכות במדליה "היא מטורפת", משתפת סמברג. "להביא כבוד לישראל תמיד היה משהו שנתן לי כוח להתאמן ודרבן אותי לתת את כל כולי, אבל בחיים לא האמנתי כמה עוצמה יש לאולימפיאדה. אחרי האולימפיאדה הרגשתי שהבאתי אושר לאנשים שצפו וזה חימם לי את הלב. עד היום עוצרים אותי ברחוב ואומרים לי שראו אותי באולימפיאדה, לא הבינו מה זה הספורט הזה אבל עודדו אותי בכל הכוח, זו התחושה הכי טובה בעולם". במבט לעתיד, סמברג חולמת להיות אלופה אולימפית, "זה החלום שלי מאז שאני קטנה ואני מאוד מקווה להגשים אותו".
"כבוד גדול להיות חלק מרשימה כזו של ספורטאי-על"
על רקע ההודעה על צירופם של מליאר וסמברג ל- Team Visa, סמברג אמרה כי "להיות חלק מ-Team Visa זה כבוד גדול עבורי, מדובר ברשימה של ספורטאי על ואני ביניהם. אני שמחה להיות חלק ונרגשת להתחיל את שיתוף הפעולה."
מליאר הוסיף כי "אני מאוד שמח שחברה כה גדולה בחרה לתמוך גם בספורטאים פראלימפיים בנוסף לאלה האולימפיים, ואני מקווה לייצג אותם ואת ישראל בצורה הטובה ביותר."
ספורטאי הנבחרת נבחרו בזכות הסיפור המסע האישי שלהם לקראת האולימפיאדה, ההישגים שלהם בעולם הספורט והמעורבות החברתית שלהם. Visa תומכת כבר ארבעה עשורים בספורטאים לקראת התחרויות והפארלימפיות. החברה היא נותנת החסות העולמית הראשונה של הוועד הפראלימפי הבין-לאומי (IPC) ומאז 2002 מעניקה חסות לכל המשחקים הפראלימפיים.
לסיום, סמברג משתפת בטיפ שלה בדרך להצלחה: "כדי להגיע רחוק ולהצליח, צריך ליהנות ממה שאתם עושים. גם בקשיים וברגעים הפחות טובים צריך להסתכל על הצד החיובי ולהנות כמה שאפשר. להישאר אופטימיים ולהסתכל קדימה. בסוף אם אתה רודף אחרי החלום שלך ואתה צריך להגיד תודה, כי זו זכות".
בשיתוף Visa
פורסם לראשונה: 12:00, 31.03.24