בואו נשים את הדברים על השולחן. בכל מה שקשור בוויכוח האינסופי סביב השאלה מיהו שחקן הכדורגל הטוב ביותר בכל הזמנים, אנחנו שוב ושוב מפספסים, כי אנחנו מחפשים אחר הכדורגלן הטוב ביותר ולאו דווקא הספורטאי הטוב מבין הכדורגלנים (ובטח ובטח שלא את הכוכב הגדול ביותר בעולם הכדורגל. עוד נגיע לזה). הרי אם נשווה כספורטאים את מראדונה לרונאלדו, סביר להניח שכספורטאי רונאלדו התעלה על מראדונה ברוב הפרמטרים, אך ככדורגלן...?! מה שאני מנסה לומר, ובטח כבר הבנתם, הוא שחשוב שלא להתבלבל בין הקביעה על זהות הכוכב הגדול ביותר לבין הקביעה מיהו השחקן הטוב ביותר.
התקשורת, למשל, יכולה להשפיע ולעצב את דעת קהל מעריצי ואוהבי הכדורגל, וכראיה לכך - לא פעם הכוכבים הגדולים ביותר הם לאו דווקא השחקנים הטובים ביותר, אלא פשוט אלא שיושבים הכי טוב על משבצת "הסטארים" (ע"ע דיויד בקהאם, שעליו, כזכור, אמר המנהל הספורטיבי של ריאל מדריד בשעתו כי הובא למועדון בעיקר בשל סיבות שיווקיות. ואנחנו עוד חשבנו שבגלל הפריזורה...).

2 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
לאו מסי
(צילום: גטי אימג'ס)

הבוס הגדול של עולם הכדורגל

אך לפעמים, ראו זה פלא, הכוכב הגדול ביותר יהיה גם בהתאמה השחקן הטוב ביותר, או בשלוש מילים: דייגו ארמנדו מראדונה. כשמראדונה היה בשיאו הוא היה הדבר הטוב ביותר ששוטט על כר הדשא מעולם. נקודה, סימן קריאה. השיא היה, כמובן, בעת שהניף את גביע העולם בטורניר מקסיקו 86 (שכלל את השער שנחשב, ובצדק, לגדול בכל הזמנים). וזה עוד לא הכל. מראדונה התאים למשבצת הכוכב - הרהיב באימונים, הדהים במשחקים, שילהב את המצלמה והקהל כאחד הודות לווירטואוזיות הייחודית עם הכדור ובעיקר - ניסה להוכיח בכל פעולה שלו בתוך ומחוץ למגרש – אני הבוס הגדול של עולם הכדורגל.
זה המקום להזכיר חבר אהוב נוסף. בעיניי, ישנם שני שחקנים שנחשבים יחד לטובים ביותר בכל הזמנים, בעיניי, רמתם שווה, שניהם ביחד מקום ראשון ושני. על הראשון כרגע דיברנו, והשני הוא, איך לא, לאו מסי. שני שחקנים דומים כל כך, אך במקביל מאוד שונים. הטכניקה, השליטה בכדור והדריבל שלהם הם ברמה העילאית האיכותית והטובה ביותר - הרבה מעבר לכל שחקן אחר ששיחק אי פעם את המשחק.

דריבל מסחרר מקיר לקיר

כשמראדונה או מסי רצים עם הכדור, מתחילתו של הדריבל, על פני שטח מצומצם ותוך כדי שהם עוברים שחקן אחד או יותר, הם יגעו בכדור יותר פעמים מכל שחקן אחר שמבצע את אותו הדריבל בדיוק. כלומר, לא רק הדריבל קובע, כי אם האיכות שלו. להמחשה: כל נגיעה בכדור תוך כדי ריצה מהירה מאוד, ומעבר על פני שחקנים, מחייבת טכניקה טובה יותר וחשוב מכך, כל נגיעה בכדור תוך כדי הדריבל גורמת לבלם לקושי הרבה יותר גדול לעצור את השחקן שממולו, כיון שכל נגיעה בכדור מסיטה את הכדור, משנה את כיוונו וגורמת לשחקן התוקף לשלוט יותר במהלך. כמובן שכמה ששחקן נוגע בכדור יותר במהלך הדריבל, כך קשה יותר יהיה לו לשלוט בכדור.
כמובן שלכל זה חייבים להוסיף ממד של מהירות מטורפת, זריזות ושאר תכונות משובחות, אך לא אתעכב על תכונות אלה, כיון שכל שחקן מהעילית של הכדורגל על פי רוב מתאפיין בהן - שכן איך תוכל להיות אחד מהטובים ביותר אם לא?! אבל דריבל כמו שלהם. נו, זה כבר סיפור אחר...

2 צפייה בגלריה
דייגו מראדונה
דייגו מראדונה
דייגו מראדונה
(צילום: רויטרס)

דומים אך שונים באותה המידה

ההתנהלות של מראדונה ומסי עם הכדור היא דומה מאוד - מהשליטה בכדור ברגל שמאל, דרך הכישרון שבהטעיית השחקן הנגדי ועד לסגנון כיבוש השערים. אך ההבדל וההבחנה ביניהם מתרכזים באופי - מראדונה נולד מנהיג ומסי... ובכן, לא ממש.
מראדונה רצה והתאים להיות הטוב ביותר בעולם, על מסי "נכפה" להיות הטוב ביותר - לא בטוח שהוא היה רוצה בזה. הוא פשוט מוכשר בצורה שפורצת מחוץ לגבולות המשחק. בעיניי, זו גם הסיבה העיקרית שבגללה בנבחרת ארגנטינה, לפחות עד עכשיו, מראדונה הצליח ומסי נכשל. מראדונה נהנה לקחת את ההובלה על גבו ולשאת באחריות – הוא היה מתהלך זקוף ועם חזה נפוח, בעוד מסי מהדס לו עם כתפיים שמוטות, מחפש פינה שקטה בין כל הטירוף שסביבו. מדובר בסוג של פרדוקס - הטירוף והמנהיגות הטבועים במראדונה, הם אלו אשר הקנו לו את שלוות הנפש הדרושה להוביל את ארגנטינה לזכייה - בעוד שמנגד, השקט והביישנות של מסי בזמן המונדיאל, גרמו לו ללחץ, חוסר שלווה ולעצבנות שפגעה ביכולת שלו ובאפשרות לזכות בגביע העולם.
ההישג הספורטיבי הגדול ביותר של מסי הוא שהוא הצליח להשתוות/להתעלות/להיות קרוב ממש לרמתו של מראדונה, דבר שלפני 20 שנים אני ועוד מיליוני אנשים ברחבי העולם לא האמנו שנראה. ועצם זה שההישג הכי גדול של מסי הוא לגעת ברמתו של מראדונה פלוס מינוס, רק מעידה כמה גדול היה מראדונה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.