הדיווחים על הקמת "סופר-ליג" הפכו להיות רשמיים, וזוהי באמת רעידת אדמה בכדורגל האירופי. בימים האחרונים חזינו בפתיחתה של מלחמת עולם בין אופ"א לבין 12 מייסדות הליגה החדשה, והסאגה רחוקה מלהסתיים. האם אנחנו, אוהדי הכדורגל, באמת חפצים בכך?
על פניו, מדובר ברעיון מצוין עבור אוהד הכדורגל הממוצע שבא ליהנות מהמשחק: ליגה שתרכז את הקבוצות החזקות ביותר בעולם, שתבטיח לנו משחקים מעניינים כל שבוע עם מיטב הכדורגלנים על כר הדשא, שבסופה יהיה אפשר להכתיר את הקבוצה שתזכה במקום הראשון כאלופה האולטימטיבית ובאמת כקבוצה הגדולה בעולם. ליגה כזאת תמקסם עוד יותר את הרווחים של המועדונים המשתתפים. אבל האם אנחנו באמת צריכים עוד כסף בעולם הכדורגל?

1 צפייה בגלריה
כדורגל
כדורגל
הכדור של גמר הצ'מפיונס הקרוב
(צילום: AP)

התשובה היא "לא". כבר עכשיו כוכבי העל מרוויחים סכומים עצומים שיצאו מכל פרופורציה אפשרית, כשבנוסף לכך, גם הסוכנים עמוק בתוך משחק הכסף ששווה להם מיליונים בכל עסקה. לפי ההערכות, כל קבוצה שתשתתף במפעל תקבל 350 מיליון אירו בעונה רק עבור ההשתתפות, סכום הגבוה בערך פי ארבעה ממה שהן מקבלות כיום בליגת האלופות. הדבר נובע מקבל נתח גדול יותר מזכויות השידור ומכירת הכרטיסים.
הליגה תתקיים במתכונת של שריון קבוצות - משמע, אותן קבוצות יחתמו על החוזה מול מינהלת הליגה לתקופה מסוימת, וישחקו בה עונה אחר עונה. אפשר להקביל את הליגה החדשה לליגת ה-NBA, שהיא ליגת מועדונים סגורה. אך בשונה מליגת ה-NBA, תקציב הקבוצות לא יהיה דומה ומוגבל. הליגה אמורה לרכז את מיטב קבוצות הכדורגל באירופה,אך גם בתוכה יהיו מעמדות ופערים. קבוצות כמו טוטנהאם, או פורטו שצפויה לאשר את השתתפותה בקרוב, לא יוכלו להתמודד עם הקבוצות המובילות.
הפערים יהיו גם פנימיים: שלושה-ארבעה כוכבי כדורגל מכל קבוצה ירוויחו כ-80 אחוזים מכלל השכר, דבר שקורה כבר עכשיו במועדונים כמו פ.ס.ז' וברצלונה. הדבר יכול להוביל אף לנקודת קיצון ולשינוי מהותי בהתנהלות מועדוני הכדורגל: חוזים קצרי טווח למרבית שחקני הסגל, שישמשו מעין "שכירי חרב".
אז נכון שעל פניו סכום הכסף הגבוה מאוד שיקבלו המועדונים אמור לספק לכל שחקן את הזכות "להרוויח בכבוד" ולצמצם את הפערים, אך הכדורגל כבר מזמן הפך להיות מגרש של סוכנים וכוח. מי שירוויחו הם הכוכבים וסוכניהם.
הקמת הסופר-ליג תוביל לכך שליגת האלופות תפעל עם משתתפות צנועות יותר. ישנם כבר דורות שגדלו על מודל ליגת האלופות הנוכחית (החל מ-1992) - ילדים קטנים, נערים, ואף מבוגרים שכיום הם אבות לילדיהם הקטנים. אין אוהד כדורגל שלא נפעם לנוכח שמיעת המנון ליגת האלופות. כל שחקן כדורגל מתחיל חולם לשחק במפעל, כל אוהד חולם להגיע לצפות באצטדיון במשחק במסגרתו . המפעל היווה במשך שנים את פסגת היוקרה של הכדורגל האירופי, אך לא עוד. זהו סופה של מסורת מסוימת, וסיומו של עידן הכדורגל האירופי כפי שהכרנו אותו עד עכשיו.
מעבר להיעדרות מועדוני הפאר מהצ'מפיונס, אופ"א מאיימת בהשעייתם של אותן מהליגות המקומיות, ואפילו נשקלים צעדים של הפסקה וסיום העונה הנוכחית - הן בליגות המקומיות והן בליגת האלופות.
יריית הפתיחה נשמעה ביום ראשון, מלחמת הכדורגל רק החלה זה עתה, ואפילו פוליטיקאים בכרים כמו בוריס ג'ונסון נכנסו לתמונה. כל אוהד כדורגל צריך לשאול את עצמו מה הוא חושב ולהתעמק בסוגיה המורכבת הזאת. האם המהלכים העתידיים יטיבו עם אוהדי הכדורגל, או רק יעמיקו את תחושת המיאוס מהענף הפופולרי בעולם? ימים יגידו.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.