11 צפייה בגלריה
עומרי כספי
עומרי כספי
(צילומים: אורן אהרוני, AP)

10. כוכב נולד

באפריל 2007 התגלה כספי לראשונה לתקשורת וגם לחובבי הכדורסל בארצות הברית. הישראלי, שאז היה בן 18, לקח חלק במשחק הצעירים של נייקי בין נבחרת ארה"ב לשאר העולם שנערך בממפיס, כשאיתו שיחקו גם ניקולה באטום הצרפתי (היום בלוס אנג'לס קליפרס), ובצד האמריקני דריק רוז, קווין לאב ועוד שחקנים שעשו לאחר מכן קריירה יפה ב-NBA. כספי הראה יכולת גבוהה עם כמה מהלכי היילייטס, סיים את המשחק עם 14 נקודות וזכה למחמאות.

9. שיא קריירה בנבחרת

כספי השאיר חותם לא רק ב-NBA אלא גם בנבחרת ישראל. משחק השיא שלו מבחינת נקודות היה ב-14 באוגוסט 2010 בהיכל מנורה מול מונטנגרו במוקדמות יורובאסקט 2011. הנבחרת וכספי הגיעו אחרי הפסד מאכזב לפינלנד, וידעו שאחד נוסף למונטנגרו החזקה עם ניקולה פקוביץ' בשיאו עשוי למנוע העפלה לאליפות אירופה. המונטנגרים נחתו בארץ עם מאזן מושלם, אבל כספי להט עם 30 נקודות וקיבל גם עזרה מליאור אליהו (17 נקודות) כדי לסדר לכחולים-לבנים ניצחון 73:77 לעיני היכל מלא, והחזיר את ישראל למסלול הנכון במוקדמות.
11 צפייה בגלריה
כספי. נתן הצגות בנבחרת
כספי. נתן הצגות בנבחרת
כספי. נתן הצגות בנבחרת
(צילום: ראובן שוורץ)

8. ניצח את סרביה הגדולה

שנתיים לאחר מכן, שוב בהיכל ביד אליהו, ושוב מול נבחרת גדולה מהבלקן, כספי ניפק תצוגה אדירה בדרך ל-76:89 על סרביה במוקדמות יורובאסקט 2013. ישראל החלה רע את הקמפיין עם שני הפסדים רצופים, אבל הצליחה לאחר מכן לנצח פעמיים ברצף ולמפגש נגד הסרבים הגיעה בידיעה שעוד W יקרב אותה משמעותית ליורובאסקט. מול חבורה איכותית למדי של המאמן דושקו איבקוביץ', שכללה בין השאר את מילוש תיאדוסיץ', ננאד קרסטיץ' ונמניה בייליצה, כספי וחבריו התעלו בענק.
הפורוורד הישראלי קלע 17 כבר בחצי הראשון וסייע לנבחרת לברוח ליתרון של 15 נקודות. את ההתמודדות סיים עם 23 נקודות. ליאור אליהו היה גם כן בשיאו עם 22 נקודות ו-5 חסימות, ויוגב אוחיון ניפק את משחקו הטוב ביותר בנבחרת (19 נקודות, 7 ריבאונדים ו-3 חטיפות).
11 צפייה בגלריה
מול סרביה
מול סרביה
מול סרביה
(צילום: ראובן שוורץ)

7. החזרה הביתה: החתימה במכבי ת"א

אחרי עשור ב-NBA, מכבי ת"א הודיעה ב-13 באוגוסט 2019 על החתמתו של כספי במועדון בחוזה לשלוש שנים שהוערך בשלושה מיליון דולר. כספי לבש את הגופייה מספר 7, ולמרות שלא קיבל את תפקיד הקפטן היה ברור שהוא המנהיג של הקבוצה.
לצערו, פציעות כאלה ואחרות מנעו ממנו להציג את היכולת שכולם ציפו, הוא מיעט לשחק ובילה חלק ניכר מהזמן בשיקום. אחרי הזכייה באליפות האחרונה הודה הפורוורד בראיון מרגש כי הוא שוקל לפרוש לאור מצבו הבריאותי והחשש מפציעות נוספות, ואכן בסופו של דבר זה קרה.
11 צפייה בגלריה
עומרי כספי
עומרי כספי
עומרי כספי
(צילום: מכבי תל אביב)

6. סגירת המעגל במדיסון סקוור גארדן

כולם זוכרים את סרטון הבר מצווה של עומרי כספי מחוץ למדיסון סקוור גארדן הענק בניו יורק בו הבטיח להוריו שיום אחד ישחק ב"מכה של הכדורסל". ב-10 בפברואר 2010 כספי סגר מעגל כשהליגה ערכה לכבודו את "ערב המורשת היהודית" עם אלפי יהודים ביציעים, כשאפילו ההמנון הישראלי 'התקווה' נוגן בטקס הצגת השחקנים. כספי היה מצוין באותו משחק וסיים עם 18 נקודות ו-9 ריבאונדים. קבוצתו ניצחה 114:118 את הניקס לאחר הארכה. "כשירדתי מהפרקט והקהל קרא בשמי, זה היה אחד הרגעים המרגשים בחיי", אמר בסיום.
11 צפייה בגלריה
אוהדי כספי ביציע
אוהדי כספי ביציע
אוהדי כספי ביציע
(צילום: AP)

5. לצד הכוכבים הגדולים ביותר

עונת הרוקי המצוינת של כספי זיכתה אותו בהשתתפות בסוף שבוע האולסטאר בדאלאס ב-2010. הישראלי לקח חלק במשחק בין כוכבי השנה הראשונה לשנייה, וכן בתחרות חיובים עם קווין דוראנט וראז'ון רונדו.
כספי אפילו פתח בחמישיית הרוקיז וסיים עם 13 נקודות. טייריק אוואנס, חברו באותה תקופה בסקרמנטו, הוביל את שחקני השנה הראשונה, שניצחו 128:140, עם 26 נקודות, ג'יימס הארדן הוסיף 22 וסטף קרי סיים עם 12. אצל שחקני השנה השנייה שיחקו ראסל ווסטברוק (40 נקודות), מארק גאסול וקווין לאב. חתיכת רשימה מכובדת. בתחרות החיובים כספי סיים שלישי.
11 צפייה בגלריה
כספי במשחק בין הרוקיז לשחקני השנה השנייה
כספי במשחק בין הרוקיז לשחקני השנה השנייה
כספי במשחק בין הרוקיז לשחקני השנה השנייה
(צילום: AP)

4. קרב יריות מול סטף קרי

חמש שנים אחרי ששיתפו פעולה באולסטאר, כספי וקרי היו אחראיים לאחד הדו קרבות הגדולים של עונת 2015/16. באופן כללי העונה הזאת הייתה עונת שיא בקריירה של הישראלי בליגה הטובה בעולם (11.8 נקודות ו-5.9 ריבאונדים ב-27.2 דקות), אבל במפגש של סקרמנטו מול גולדן סטייט הוא התעלה על עצמו.
כספי צלף מכל פינה במגרשה של גולדן סטייט, וסיים עם שיא קריירה של 36 נקודות ו-9 שלשות. שימו לב לעוד כמה ציוני דרך שלו מהמשחק הזה: כמות השלשות שקלע היא שיא מועדון של הקינגס, וגם שיא שנקלע מול גולדן סטייט. בנוסף, לכספי היו כבר 7 שלשות בחצי הראשון (הכי הרבה שלשות שנקלעו על הווריורס במחצית על ידי שחקן אחד). קרי אמנם קלע פחות מכספי, אבל ניפק טריפל דאבל של 23 נקודות, 14 אסיסטים ו-10 ריבאונדים, והוביל את קבוצתו לניצחון 103:122.
11 צפייה בגלריה
הקרב בין כספי לקרי
הקרב בין כספי לקרי
ההופעה הגדולה ביותר שלו ב-NBA. כספי
(צילום: gettyimages)

3. ספורטאי ה-70 של ישראל

לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל היו לא מעט ספורטאים מצוינים שהגיעו להישגים גדולים, גם ברמה הבינלאומית. גל פרידמן היה הראשון (והיחיד עד כה) שזכה במדליית זהב אולימפית, ועל מה שמיקי ברקוביץ', טל ברודי, איל ברקוביץ' ושחקני כדורגל וכדורסל גדולים אחרים עשו לא צריך להרחיב. ועדיין, כשמשרד התרבות והספורט בחר את ספורטאי ה-70 של מדינת ישראל זה היה כספי.
זה היה עוד סוג של סגירת מעגל עבור כספי, שנבחר קודם לכן להדליק משואה בטקס יום העצמאות בהר הרצל לחגיגות ה-70 למדינה, אך לא קיבל אישור מגולדן סטייט לטוס מארה"ב לארץ לכבוד האירוע. "הבחירה בי היא כבוד גדול, ואני שמח שיש לי אפשרות להיות מודל לספורטאים צעירים, וגם להיות נציג של המדינה בארה"ב", אמר לאחר הבחירה.
11 צפייה בגלריה
כבוד גדול
כבוד גדול
כבוד גדול
(צילום: צביקה טישלר)

2. החתימה בגולדן סטייט

אחרי שעבר בקבוצות מרכז טבלה ותחתית בליגה הטובה בעולם, ב-5 ביולי 2017 כספי רשם את המעבר הגדול בקריירה שלו כשחתם לעונה אחת באימפריה של גולדן סטייט, שזכתה שנתיים קודם לכן באליפות ובסגל שלה היו חלק מהכוכבים הנוצצים בעולם - סטף קרי, קווין דוראנט וקליי תומפסון - כאשר על ההצגה ניצח סטיב קר.
במשך שמונה חודשים כספי הרגיש כמו חלק ממסע הופעות של להקת רוק, כשהווריורס עוברים מאולם לאולם, מלהיבים את כולם ולא מפסיקים לנצח. המספרים שלו אמנם היו צנועים (5.7 נקודות ו-3.8 ריבאונדים ב-14 דקות), אך הוא ללא ספק היה חלק מאותה קבוצה ולא ניצב, ובכל פעם שעלה מהספסל תרם את שלו בעיקר בכל מה שקשור לחיתוכים לסל, ואף זכה למחמאות רבות על כך מחבריו לקבוצה.
11 צפייה בגלריה
כספי. שמונה חודשים של חלום
כספי. שמונה חודשים של חלום
כספי. שמונה חודשים של חלום
(צילום: gettyimages)
11 צפייה בגלריה
עומרי כספי מקבל את טבעת האליפות
עומרי כספי מקבל את טבעת האליפות
כספי מקבל את טבעת האליפות
(צילום: AP)
לצערו, ב-17 במרץ 2018 חלום האליפות שלו התנפץ כאשר נקע את הקרסול במשחק מול סקרמנטו ולמעשה גמר את העונה. גולדן סטייט הייתה שמחה להשאירו לפלייאוף במידה שהיה מחלים, אך כשראתה שלא כך המצב נאלצה לנפות אותו ולהחתים שחקן אחר. בקבוצה לא שכחו אותו, ולמרות שלא שיחק בפלייאוף ולא סייע לה לזכות באליפות, העניקה לו את טבעת האליפות בטקס מרגש שנערך לכבודו לפני המשחק נגד ממפיס אליה עבר בעונה לאחר מכן.

1. הבחירה בדראפט

"עם הבחירה ה-23 בדראפט 2009, סקרמנטו קינגס בוחרת בעומרי כספי מרחובות, ישראל, ומכבי תל אביב". המשפט הזה, שנאמר על ידי קומישינר ה-NBA בזמנו, דייויד שטרן היהודי, גרם כמעט לכל ישראלי ששמע אותו לצמרמורת בגוף.
כספי, שבאותם רגעים בהם שטרן הקריא את שמו מעל הבמה במדיסון סקוור גארדן, היה בכלל עם משפחתו בבית ביבנה, פרץ בבכי כשאביו שמעון, אמו אילנה, אחיו איתן ואחותו אביב, יחד עם חבריו הקרובים, מזנקים עליו מרוב אושר.
11 צפייה בגלריה
עומרי כספי במדי סקרמנטו קינגס
עומרי כספי במדי סקרמנטו קינגס
כספי. החלוץ הישראלי ב-NBA
(צילום: EPA)
בכך למעשה עשה כספי את מה שמיקי ברקוביץ', דורון ג'מצ'י, דורון שפר ועודד קטש, שהיו מרחק נגיעה מכך, לא הצליחו לעשות - והפך לישראלי הראשון שמשחק ב-NBA - רגע היסטורי בספורט הישראלי שלנצח יהיה שייך לו.