את עונת 1999/2000 סיימה סביליה במקום האחרון עם מאזן עלוב של 28 נקודות בלבד מ-38 מחזורים. אוהדיה היו כצפוי חפויי ראש, אבל לא חלפו מספר ימים והם מצאו סיבה לחגיגה: בטיס הפסידה 2:0 לריאל מדריד, סיימה במקום ה-18 וירדה גם היא. כמה מאות אוהדי סביליה הגיעו לאימון של יריבתם השנואה, סימנו להם עם האגודל כלפי מטה ושרו בקצב ובלעג "א-סגונדה" (לליגה השנייה).
ככה זה בדרום ספרד - השמחה הגדולה ביותר היא השמחה לאיד. שבועיים לפני אותו מחזור הפסידו שחקני סביליה 3:2 בבית לאוביידו, ואנשי בטיס היו משוכנעים שהם עשו זאת בכוונה כדי לעזור ליריבתם במאבקי ההישרדות.
כשמדברים על דרבי בספרד נזכרים בדרך כלל בקלאסיקו, אבל המפגש הטעון המסורתי בין ברצלונה לריאל מדריד אינו דרבי בכלל, שכן לא מדובר בשתי קבוצות מאותה העיר ומחנות האוהדים שלהן אינם נוהגים להיפגש זה עם זה ברחובות למעט בימי המשחקים ביניהן.
אז נכון שהערב (ה') לא יגיע קהל לאצטדיון רמון סאנצ'ס פיחואן בשל התפשטות נגיף הקורונה והוראות משרד הבריאות הספרדי, אבל בדרך כלל אם רוצים לראות בספרד דרבי אמיתי עם יוקרה עירונית, שווה לנסוע כמה שעות באוטובוס או ברכבת לדרום, לחבל אנדלוסיה.
7 צפייה בגלריה
אוהדי סביליה לא יגיעו הערב לאצטדיון שלהם
אוהדי סביליה לא יגיעו הערב לאצטדיון שלהם
אוהדי סביליה לא יגיעו הערב לאצטדיון שלהם
(צילום: גטי אימגס)
לא משנה אם זה קורה בליגה הראשונה, השנייה או בגביע, בעיר סביליה מתקיים הדרבי הלוהט, כפי שיתרחש הפעם במחזור ה-28 ב'לה ליגה', כאשר סביליה תארח את בטיס. השחקנים של ג'ולן לופטגי מדורגים במקום השלישי ונאבקים על מקום בליגת האלופות, בעוד הוורדיבלאנקוס (ירוקים-לבנים) מדורגים באמצע הטבלה, אבל באמת שהמיקום בטבלה לא משנה.
בין שתי הקבוצות קיימת קנאה עצומה ושנאה ארוכת ימים. בטיס לא רק תהיה מאושרת אם תשיג ניצחון יוקרתי, אוהדיה גם יחגגו לתוך השעות הקטנות של הלילה ולא יחששו להפר את הוראות הריחוק החברתי אם יצליחו לקלקל ליריבה השנואה ולעזור ליריבותיה במאבק על מקום בצ'מפיונס.
7 צפייה בגלריה
אוהדי בטיס
אוהדי בטיס
גם אוהדי בטיס מחכים למפגש הטעון
(צילום: AP)
"אל גראן דרבי" (הדרבי הגדול) נקרא המפגש בין שתי היריבות המושבעות. סביליה, שנוסדה ב-1890 היא אחת הקבוצות הוותיקות בספרד. בשעתו הייתה קבוצה נוספת בעיר שנקראה סביליה בלומפיי, ולאחר שסביליה התפצלה התאחד החלק שנפרד ממנה עם סביליה בלומפיי וייסד ב-1907 את המועדון הנוכחי, ריאל בטיס בלומפיי. הדרבי הראשון ביניהן נערך במסגרת האליפות האזורית של אנדלוסיה ב-1909 ובטיס ניצחה בו 0:1 משער של אלברטו הנקה.
הדרבי הראשון במסגרת הליגה הספרדית נערך ב-1915 וסביליה ניצחה בו 3:4. המשחק התאפיין בכניסות חזקות, עבירות מכוערות ואווירה מתוחה ביציעים. לקראת הסוף פרצו אוהדים למגרש ואילצו את השופט לשרוק לסיום לפני תום המועד החוקי. עד מהרה הפכו המפגשים בין שתי הקבוצות לטעונים במיוחד, כאשר אוהדי סביליה כינו את יריביהם "המלפפונים" בשל הצבע הירוק של חולצתם.
7 צפייה בגלריה
סביליה נגד בטיס
סביליה נגד בטיס
אוסקר רודריגס מסביליה ודנילסון מבטיס ב-2002
(צילום: AP)
דרבי זכור במיוחד התקיים ב-10 במרץ 1918 בגביע אנדלוסיה, ובו הביסה סביליה 0:22 את יריבתה (התוצאה הגבוהה ביותר בתולדות המפגשים), שלא הייתה מסוגלת להציב את ההרכב החזק שלה. שחקני בטיס, שנעדרו בשל שירותם הצבאי, קיבלו אמנם חופשות למשחקים בימי ראשון, אבל לא יכלו להשתתף במשחק בשל חוק שאסר על פעילות ספורטיבית בזמן השירות. במחאה על כך עלתה בטיס עם קבוצת הנוער וספגה השפלה. מאידך, הירוקים-לבנים זוכרים לטובה את הניצחון הגדול ביותר שהשיגו, 0:4 במשחק שהתקיים ב-1980.
סערה נוספת נרשמה כאשר סביליה רכשה ב-1945 את שחקן ההגנה פרנסיסקו אנטונס, שהיה אחד מכוכבי בטיס. האוהדים הירוקים-לבנים, שלא הסכימו לעסקה, קיימו מגבית על מנת לאסוף סכום שיעזור למנוע את ההעברה. בסופו של דבר אנטונס עבר אחרי שאיים לפרוש מכדורגל אם העסקה לא תאושר והפך לאיש השנוא ביותר במחנה הירוק-לבן.
7 צפייה בגלריה
סביליה נגד בטיס
סביליה נגד בטיס
מאבק בדרבי של 2001
(צילום: AP)
סביליה נחשבת אמנם למועדון גדול יותר מבטיס אחרי שזכתה חמש פעמים בתולדותיה בליגה האירופית (כולל גביע אופ"א במתכונת הקודמת של המפעל), אבל שתי הקבוצות אינן נחשבות לזוללות תארים בלשון המעטה, ורחוקות מההישגים של ריאל מדריד וברצלונה. כל אחת מהן זכתה פעם אחת באליפות ספרד (סביליה ב-1946 ובטיס ב-1935), סביליה השיגה חמישה גביעים (האחרון ב-2010) ובטיס שניים בלבד (האחרון ב-2005), אבל אם תשאלו כל אוהד מקומי, ניצחון בדרבי הוא מעל לכל וזו לא סתם קלישאה.
110 פעמים התמודדו שתי הקבוצות במסגרת הליגה הספרדית (96 פעמים בליגה הראשונה והיתר בשנייה), מתוכן רשמה סביליה 51 ניצחונות (46 בליגה הראשונה) ובטיס 33 (29 בליגה הראשונה), בעוד 26 משחקים הסתיימו בתיקו (22 בליגה הראשונה). במסגרת גביע המלך הן קיימו 18 מפגשים כאשר סביליה רשמה 9 ניצחונות, בטיס 4 וחמישה משחקים הסתיימו בתיקו.
7 צפייה בגלריה
מאמן סביליה ז'ולן לופטגי
מאמן סביליה ז'ולן לופטגי
מאמן סביליה ז'ולן לופטגי
(צילום: EPA)
בעונת 2013/13 נפגשו שתי היריבות המושבעות בשמינית גמר הליגה האירופית, כל קבוצה השיגה ניצחון 0:2 בחוץ וסביליה ניצחה 3:4 בפנדלים. מלך שערי הדרבים הוא חוסה אנטוניו רייס המנוח, שנהרג בתאונה ביוני שעבר והספיק להבקיע חמישה שערים במפגשים עבור סביליה.
דרבים סוערים רבים שכללו התפרעויות אוהדים התנהלו במהלך השנים. באחד מהם, ב-2002, היכה אוהד של סביליה באמצעות קב את אחד מאנשי האבטחה ואחר ניסה לתקוף את שוער בטיס, טוני פראטס.
7 צפייה בגלריה
אוהדי בטיס
אוהדי בטיס
אוהדי בטיס ישמחו לקלקל לסביליה
(צילום: AP)
העימות ברבע גמר הגביע ב-2007 זכור במיוחד בשל מקרה בו השליך אוהד בטיס בקבוק שפגע בראשו של מאמן סביליה דאז, חואנדה ראמוס, אשר פונה מהמקום על אלונקה ונלקח לטיפול בבית החולים. בעקבות זאת ירדו שחקני סביליה לחדר ההלבשה והמשחק פוצץ. כתוצאה מכך ערכו המועדונים היכרות עם סיטואציה של משחק ללא קהל, כפי שיתקיים הערב. הן נפגשו שוב במגרשה של חטאפה וסביליה חגגה עלייה לחצי הגמר.
7 צפייה בגלריה
חואנדה ראמוס
חואנדה ראמוס
פונה לבית החולים. חואנדה ראמוס
(צילום: AP)
העונה התקיים כבר דרבי אחד, ב-10 בנובמבר 2019 באצטדיון בניטו ויאמרין של בטיס, ובו השיגה סביליה ניצחון 1:2 לעיני 53,110 צופים. לקראת הדרבי הערב, שיתקיים ללא קהל, מקווים אוהדי סביליה שהחלוץ המצטיין לוקאס אוקמפוס יהיה כשיר. סוסו פרננדס שחזר להתאמן יעמוד לרשות הצוות המקצועי. אוהדים לא יישבו כאמור ביציע, אבל במגרש יהיה לוהט ובכל בית בעיר יישבו אוהדים שייזכרו באווירה החמה ויתגעגעו לימים בהם מילאו את היציעים.