בזמן שמעצמות כמו ספרד, גרמניה, פורטוגל והולנד יראו מהסלון את אליפות אירופה עד גיל 19, שנפתחה אמש בסלובקיה, המאמן אופיר חיים הוביל את נבחרת ישראל לטורניר היוקרתי. בכך הוא הפך למאמן הישראלי השלישי שעמד באתגר.
הנבחרת הישראלית תפתח הערב (ראשון, 18.30) את הופעותיה במשחק מול סרביה, ברביעי תשחק מול אוסטריה ובשבת תסיים את שלב הבתים מול אנגליה. "בחיים שלי לא הנמכתי ציפיות, יש לנו מטרה אחת ברורה, לעשות היסטוריה ולעלות למונדיאל באינדונזיה. אני רוצה לסיים באחד משני המקומות הראשונים בבית ולהגיע לחצי הגמר. אנחנו נמצאים בבית מטורף עם רמה גבוהה מאוד", מצהיר חיים בביטחון.
5 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
אופיר חיים. רוצה לעשות היסטוריה
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
מוסף הספורט של ידיעות אחרונות, היום
מוסף הספורט של ידיעות אחרונות, היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
ספר על היריבות. "לאוסטריה למשל יש את יוסוף דמיר, ששיחק כמה משחקים בהרכב של הבוגרים בברצלונה. הורידו אותו לנוער כדי שישחק ביורו הזה. אז פייבוריטים אנחנו לא. סרביה עברו בבית שלהם את הולנד ואוקראינה, בנויים חזק מאוד. אנגליה זו בכלל נבחרת איכותית, שחקנים מהצ'מפיונשיפ, מהירות, פיזיות, נגיעה בכדור, דברים שבכדורגל הישראלי מתקשים מולם. נצטרך להביא שכל וחוכמה ולעבור את זה".
מהו הייחוד של הנבחרת שלך? "זה לא רק עצם העלייה ליורו, אלא הדרך שבה שיחקנו. היינו טובים יותר בשלושת משחקי העילית וייצרנו הרבה מצבים. אפשר להגיע ליורו, אבל פה זה הגיע בשילוב עם איכות ויכולת. היינו טובים יותר מול נבחרות כמו סקוטלנד, הונגריה או טורקיה - חתיכת נבחרות".
5 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
"אנחנו מתפתחים ובעיקר מצמצמים פערים". חיים
(צילום: עוז מועלם)
בחירת הסגל שלך מאופיינת בשחקנים טכניים רבים. "אלו סוג השחקנים שאני הכי מאמין בהם, שחקני הכרעה, טכניים, גם בחלק האחורי. גם אם לפעמים זה מצריך ממך להתמודד עם אגו של כוכבים, פה נכנסת העבודה שלי כמאמן לעשות אותם חיילים ממושמעים. קח למשל את נהוראי יפרח עם השער במשחק ההכנה מול צרפת, זו איכות. אוסקר גלוך שלח לי הודעה בזמן שהיה בנבחרת הצעירה: 'אתה לא מתגעגע ללחץ-איבודים שלי?' זו הגדולה, הוא לא מדבר על שערים ובישולים, אלא על פרמטרים של מחויבות".
נראה שיש פה דור חדש ומבטיח. אתה אופטימי? "אנחנו מתפתחים ובעיקר מצמצמים פערים. הדור הנוכחי הוא מקצוען, דור מדהים, בטוח שהם ייצגו אותנו בבוגרים".
5 צפייה בגלריה
אוסקר גלוך חוגג
אוסקר גלוך חוגג
אוסקר גלוך. יהיה באליפות
(צילום: עוז מועלם)

טורניר אקסקלוסיבי ואיכותי

המגמה העולמית היא הגדלת טורנירים. אליפות אירופה עד גיל 19, לעומת זאת, שומרת על הגחלת האקסקלוסיבית. רק שמונה נבחרות, המארחת פלוס שבע הטובות ביותר שצלחו את המוקדמות, מה שמעצים את ההישג הישראלי. כאמור, אפילו האלופה המכהנת ספרד לא הצליחה להשיג את הכרטיס.
עושה רושם שבית 2 שבו שובצה ישראל מעט יותר קשה מהראשון ומחכות בו שלוש יריבות חזקות מאוד - אנגליה, אוסטריה וסרביה. לא יהיה פשוט להתברג באחד משני המקומות הראשונים.
5 צפייה בגלריה
יוסוף דמיר
יוסוף דמיר
יוסוף דמיר. מחכה לנבחרת
(צילום: גטי אימג'ס)
הסגל האנגלי מלא בשמות ממחלקות הנוער המעולות של צ'לסי, ליברפול וארסנל, כשהחלק המסוכן ביותר הוא ההתקפה. שלושה מהחלוצים מחזיקים בפוטנציאל ענק, והשווי שלהם הולך ועולה: דניאל ג'ביסון (18) משפילד יונייטד כבש בפרמייר-ליג כבר בגיל 17, וליברפול ואברטון מוכנות לשלם קרוב ל־10 מיליון יורו עבורו; דיין סקרלט (18) קיבל העונה מספר הזדמנויות בבוגרים של טוטנהאם; וליאם דלאפ (19) נחשב לתוצר מוצלח ביותר של האקדמיה במנצ'סטר סיטי ועשוי לקבל השנה צ'אנס רציני מפפ גווארדיולה. סרביה מתהדרת בחלוץ מרקו לאזטיץ' (18), שמילאן רכשה בינואר ומתכוונת להריץ אותו השנה.
אבל כפי שאמר חיים, השם המרתק בבית הוא של יוסוף דמיר האוסטרי (19). בתחילת העונה הקודמת ברצלונה הביאה את הקיצוני בהשאלה מראפיד וינה, ולאור מצב החירום הכלכלי והסגל הקצר הוא הפך במשך תקופה לשחקן קבוע ואפילו פתח שלוש פעמים בשורות מועדון הפאר. בבארסה דווקא היו מרוצים, אבל הבור בתקציב הוביל לפרידה ממנו בינואר - דמיר ערך 9 הופעות בקבוצה, ואחת נוספת הייתה מפעילה סעיף רכישה בסך 10 מיליון יורו.