היסטוריה בענף המשקולות לנשים. לורל האברד בת ה-43, טרנסג'נדרית מניו זילנד, השתתפה היום (שני) בגמר האולימפי בהרמת משקולות. היא אמנם פסלה שלוש פעמים (120 ו-125 ק"ג בסגנון הנפה) ואיבדה סיכוי לזכות במדליה, אבל היא יכולה לצאת מרוצה מהדרך שעשתה. באופן די נדיר האברד סיימה את התחרות ללא ניקוד, בדרך כלל מרימי משקולות מתחילים עם משקל נמוך כדי לעלות על הלוח.
האברד, שזכתה במדליית כסף באליפות העולם 2017 וסיימה שישית ב-2019 אחרי שחזרה מפציעה קשה, נכנסה באופן רשמי לסגל האולימפי של ניו זילנד לטוקיו - ונחשבה לאחת הפייבוריטיות לזכייה במדליה בקטגוריית משקל על-כבד. על־פי הנחיות הוועד האולימפי הבינלאומי מנובמבר 2015, ספורטאים שעושים הליך להתאמה מגדרית רשאים להתחרות בקטגוריית הנשים, בתנאי שרמת הטסטוסטרון הכוללת שלהם נשמרת מתחת לרמה המותרת במשך לפחות 12 חודשים לפני התחרות.
4 צפייה בגלריה
לורל הבארד בפעולה
לורל הבארד בפעולה
עשתה היסטוריה. לורל האברד בפעולה
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
לורל הבארד מאוכזבת
לורל הבארד מאוכזבת
האברד מאוכזבת
(צילום: AP)
האברד עברה את התהליך ב-2012, לפני כן היא חיה כגבר בשם גאווין במשך 35 שנה. מספר מאמרים מדעיים קבעו לאחרונה כי אנשים שעברו התבגרות גברית שומרים על יתרונות משמעותיים בכוח ובעוצמה גם לאחר נטילת תרופות לדיכוי רמות הטסטוסטרון, ומסלול הקריירה של האברד אכן מעיד על יתרונות פיזיים.
הבארד היא בתו של פוליטיקאי מוכר בניו זילנד שהיה ראש העיר של העיר הגדולה במדינה, אוקלנד. במהלך שנות ה-30 לחייה החלה בתהליך של התאמה מגדרית וסיימה אותו ב-2013. לפני כן היא השתתפה במספר תחרויות מקצועניות, ואף קבעה שיא לאומי לנוער במשקל של מעל 105 ק"ג. לאחר שהשלימה את תהליך שינוי המין, החליטה בגיל 39 לשוב ולהתחרות במשקל הגבוה ביותר בתחרויות הנשים - מעל 90 ק"ג.
4 צפייה בגלריה
לורל האברד
לורל האברד
האברד לפני הגמר
(צילום: גטי אימג'ס)
4 צפייה בגלריה
לורל האברד (במרכז)
לורל האברד (במרכז)
לורל הבארד (במרכז)
(צילום: גטי אימג'ס)
כשהתחרתה כגבר הייתה בקושי מוכרת ברמה הבינלאומית, אבל כאישה עלתה כאמור על הפודיום באליפות העולם ב-2017. יש לציין כי תשע מדינות – כולל סין ורוסיה – הושעו מאותה אליפות, כך שאי אפשר לדעת אם ההצלחה של האברד נבעה מהיתרון הפיזי או מחולשה חסרת תקדים של התחרות. כך או כך, היא הייתה הניו זילנדית הראשונה שזוכה במדליה בהרמת משקולות באליפות העולם.