אבולוציה של כדורגלן לוקחת אותו לרוב אחורה במגרש. יש המון בלמים שהחלו את הקריירה כחלוצים ונדרשו לשינוי קיצוני כיוון שלא היו מספיק טובים עם הכדור ברגל. קשרים התקפיים נדרשים לפעמים לנהל משחק מאחור, ואינספור שחקני כנף זריזים עברו הסבה למגינים מכורח הנסיבות או היכולת. הסיפור של מרקוס יורנטה הוא הפוך, נדיר ולכן הניסוי שמבצע איתו דייגו סימאונה מעניין במיוחד.
פגרת קורונה אחת הספיקה להפוך את יורנטה מקשר אחורי שמחפש את עצמו באתלטיקו מדריד, לחלוץ מוביל בקבוצה. לפני פחות משנתיים שאלו כלי התקשורת בספרד מי צריך להיות שחקן ריאל מדריד שיתמוך בהגנה, יורנטה או קאסמירו, ופתאום הראשון הוא בכלל חלק חשוב בהתקפה. אפשר אפילו לומר שבזכות התפקיד החדש הוא שני רק לקארים בנזמה ביכולת מאז חזרת הכדורגל.
4 צפייה בגלריה
מרקוס יורנטה
מרקוס יורנטה
יורנטה. הדיח את ליברפול מהצ'מפיונס
(צילום: AP)

"מקרה דומה לגריזמן"

הסימן הראשון הגיע במשחק האחרון לפני שהכל נעצר, באותו משחק מול ליברפול אותה הדיחה אתלטיקו מליגת האלופות. יורנטה עלה מהספסל דווקא אל ההתקפה, ובהארכה הבקיע צמד והוסיף גם בישול. "כולם חשבו שהחילוף של דייגו קוסטה ביורנטה היה הגנתי, אבל הוא לא", אמר אז סימאונה. "מרקוס מעולם לא דמיין עצמו כאחד שיכול לשחק חלוץ, אבל הצפייה בו באימונים הביאה לנו את הרעיון. כשכולם אמרו שגריזמן שחקן כנף אני ראיתי שהוא יכול לשחק חלוץ וזה מקרה דומה. כששחקנים מראים שיש להם את הכלים המאמנים חייבים לשים לב לכך ולנצל זאת".
סימאונה בהחלט יודע לנצל את יכולות השחקנים שלו. יורנטה בן 25, לא ילדון, ובזמן הפגרה הארוכה החליט המאמן שהוא הולך עם השינוי עד הסוף. שאין סיבה שמה שהצליח מול ליברפול לא יעבוד גם בעתיד. יורנטה שיחק חלוץ מול בילבאו ולבאנטה, הופיע באגף מול ויאדוליד, וכשהחליף את אלברו מוראטה במשחק מול אוסאסונה חגג שער ושני בישולים. בששת המשחקים האחרונים של יורנטה בכל המסגרות הוא רשם 3 שערים ו-3 בישולים, פלוס סחיטת פנדל. יופי של תפוקה. הערב (שלישי, 23:00) במשחק גדול מול ברצלונה, הוא ינסה להמשיך במומנטום, רק שאף אחד, חוץ מסימאונה, לא יודע באיזו עמדה.
4 צפייה בגלריה
דייגו סימאונה
דייגו סימאונה
סימאונה. הפך ליורנטה את הקריירה
(צילום: רויטרס)
יורנטה גדל עם תיעוב כלפי ברצלונה. הוא נולד במדריד, גדל בריאל מדריד מגיל 13 והיה שייך לבלאנקוס עד הקיץ האחרון. הוא נולד אוהד ריאל למשפחה שכולה ריאל: אביו פאקו שיחק 7 שנים בקבוצה. דודו של אביו הוא פקנסיסקו חנטו, מגדולי שחקני ריאל, שקיבל את תואר נשיא הכבוד של המועדון. סבא רבא מהצד השני, ראמון גרוסו, כיכב בריאל 12 שנים ואף אימן אותה במשחק אחד. אבל יורנטה מעולם לא קיבל מספיק דקות בקבוצה הבוגרת ובקיץ חצה את הכביש.
לאתלטיקו הגיע בעיקר אחרי שסימאונה התלהב ממנו כשהושאל לאלאבס לפני שלוש שנים, העונה היחידה שלו מחוץ לעיר הבירה. יורנטה היה אז השחקן שחילץ הכי הרבה כדורים בליגה, תפקיד של קשר אחורי כמובן. הוא שחקן שלא עוצר לרגע, יש הצוחקים שאם יתרום ריאה עדיין יישארו לו שתיים ולסימאונה זה ודאי התאים. רק שאף אחד לא חשב אז שהפריצה תגיע בהתקפה.
4 צפייה בגלריה
מרקוס יורנטה
מרקוס יורנטה
יורנטה במדי ריאל
(צילום: רויטרס)

מיטה ב-35 אלף אירו

לא סתם מדברים על הכושר של יורנטה. הוא קנאי לשמירה על הגוף, ולא רק ישן תשע שעות כל לילה אלא במיטה "אינטליגנטית-מדעית", שמוציאה את הזיהום האלקטרומגנטי מהאוויר בחדר ומקטינה, לדברי משפחתו, את הגיל הביולוגי של גופו. מחירה 35 אלף אירו. יורנטה מאמין שהגוף יישאר צעיר לשנים רבות בזכותה. הוא מקפיד על דיאטה קפדנית, בלי אוכל מעובד, בלי חומרים משמרים, ללא אלכוהול, רק מוצרים אורגנים וחלב לא מפוסטר. החברים לקבוצה טוענים שהתפריט שלו דומה לזה של איש מערות ובעבר כבר קיבל את הכינוי 'אל לצ'וגיטה' – החסה הקטנה.
היכולות הפיזיות והאתלטיות אפשרו ליורנטה לזרוע הרס מאחור אז סימאונה שאל למה שלא יעשה זאת בעמדה קדמית. משם הוא מפעיל על היריב לחץ בלתי פוסק, אבל אסור לטעות: יורנטה מחזיק גם בטכניקה טובה, בעיטה מעולה לשער, חכמת משחק וקבלת החלטות טובה במסירה. עם סט התכונות הזה סימאונה מזיז אותו בין עמדות. קוקה המוצהב לא ישחק הערב בקאמפ-נואו אז יורנטה אולי יחזור למרכז המגרש, אבל אל תופתעו אם יופיע באגף או כחלוץ תומך.
4 צפייה בגלריה
קארים בנזמה מול מרקוס יורנטה
קארים בנזמה מול מרקוס יורנטה
יורנטה ובנזמה. שני השחקנים בכושר הטוב בספרד
(צילום: AFP)
פעם, כשקוקה שיחק באגף וסאול כמגן שמאלי, אמרו על סימאונה שמבחינתו הוא היה פותח עם 10 קשרים מרכזיים ולפעמים נדמה שהוא חותר לכיוון. יש כאלה שמבקרים אותו על כך, ובאופן כללי אתלטיקו, שדווקא חזרה מצוין מהפגרה, מאכזבת העונה, אבל אי אפשר לומר שסימאונה לא מאמן חושב שמזהה הזדמנויות. הוא ראה כזו ביורנטה, והמהלך שלו הרים גם קריירה של שחקן וגם את היכולת של הקבוצה.